پیش‌بینی بورس امروز اول تیر 1400

پیش‌بینی بورس امروز اول تیر 1400

کارشناس بازار سرمایه درباره پیش‌بینی بورس گفت: در حال حاضر بازار در فاز نوسانی رفته و ترس در آن غالب شده است و باید فروشنده‌ها سهم‌های خود را بفروشند که بازار بتواند روند بگیرد اما روند بازار فارغ از دو تا سه روز آینده به نظر می‌رسد تا یکی دو ماه آینده معقول‌تر نسبت به حال شود و مثبت پیش برود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار سرمایه بعد از انتخابات و ریاست جمهوری و مشخص شدن ريیس جمهور جدید، در چند روز گذشته مثبت پیش رفت اما فقط رنگ شاخص کل سبز بود و دیگر شاخص‌های بازار مثل حجم معاملات و ارزش معاملات رضایت‌بخش نبودند. دوشنبه نمادهای بانکی و برخی از تک سهم‌های پالایشی و پتروشیمی روندی مثبت را در بازار داشتند.

محمد باقر خادمی کارشناس بازار سرمایه درباره موثر نبودن روند مثبت نمادهای پالایشی و بانکی بر صندوق پالایشی یکم و دارایکم گفت: در حال حاضر ترس اصلاح و ریزش دوباره در بازار وجود دارد اما اگر در یک دوره‌ای نمادهای خودرویی و بانکی معاملات خوبی را داشته باشند و این اطمینان را بدهند که احتمال ریزش در آن‌ها کم است روند صندوق‌های دولتی هم مثبت خواهد شد. وی افزود: به دلیل آنکه اعتماد دیرتر به به صندوق‌های دولتی برمی‌گردد باید منتظر روند مثبت آنها به شرط معاملات قانع کننده نمادهای بانکی و پالایشی باشیم.

مطالعه بیشتر: روند صندوق‌های دولتی تغییر می‌کند؟

دنیای اقتصاد نوشت:

آخرین روز خرداد ماه با خیز 42/ 0 درصدی شاخص بورس خاتمه یافت. به این ترتیب پرونده اولین فصل از سال جدید بسته شد و بازار سهام فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد. حال که بیش از 10 ماه از روزهای اوج آن می‌گذرد بهار بورس در سال جدید برآیند منفی 6/ 10 درصدی شاخص کل را در کارنامه خود به ثبت رساند. شاخص هم وزن نیز 9/ 15 درصد افت سه ماهه را تجربه کرد.آخرین روز معاملات خرداد ماه در حالی پایان یافت که بازار سهام به علت فشار عرضه از روز قبل، با افت قیمت‌ها معاملات خود را آغاز کرد. شاخص کل پس از افت 3 هزار واحدی رفته رفته توان خود را بازیافت و با چرخش به مسیر صعودی خود گام برداشت. در نهایت بیش از 4800 واحد به ارتفاع خود افزود و به رقم یک میلیون و 168 هزار واحد رسید.

شاخص هموزن اما فراز و فرود‌های زیادی داشت پس از برآیندی تقریبا خنثی و رفت‌وبرگشتی تا میانه‌های بازار، به یک باره 762 واحد از ارتفاع خود را از دست داد. با این حال پس از لمس کف روزانه مسیر صعودی در پیش گرفت به طوری که در نهایت بر خلاف روز یکشنبه توانست بر مدار مثبت قرار گیرد و رشد04/ 0درصدی را به ثبت برساند.

خرداد امید بخش

با وجود اینکه برآیند فصلی بازار سهام منفی است اما می‌توان به بهبود خرداد نسبت به دو ماه ابتدایی اشاره کرد. این ماه با رشد 2/ 1 درصدی شاخص کل و افزایش 6/ 31درصدی ارزش معاملات خرد همراه بوده است. اگرچه خوش‌اقبالی این ماه مدیون عواملی چون برداشته شدن دامنه نوسان نامتقارن، تعدیل P/ E آینده نگر بازار سهام در محدوده 8/ 6 واحد، قرار گیری در فصل مجامع، کنار رفتن ابهامات مربوط به تعیین ريیس‌جمهور جدید و امیدواری به آینده برجام است بنابراین می‌تواند در ادامه فصل جدید معاملات بهتری را رقم بزند.

کاهش سهم حقوقی‌ها از مالکیت

در جریان معاملات ماه گذشته اگرچه وزن مالکیت حقوقی‌ها سنگین‌تر بود و سهامداران خرد تنها 4 روز خالص خرید مثبت رقم زدند اما شاهد کم شدن سهم حقوقی‌ها و تحرکات مثبت حقیقی‌ها در سمت خرید بودیم به طوری که در روز گذشته حقوقی‌ها تنها 69 میلیارد تومان از پرتفوی خود به سبد سهام داران خرد واریز کردند. این مبلغ نسبت به روز قبل خود از یک پنجم هم کمتر شد. با بررسی مقصد خرید و فروش سهام داران می‌توان دریافت که سهام داران خرد توجه بیشتری به صنایع خودرو، مخابرات و مواد دارویی نشان دادند در مقابل حقوقی‌ها گروه‌های فرآورده‌های نفتی، بانک‌ها و کانه‌های فلزی را در راس لیست خرید خود قرار داده‌اند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد