یخ زدن اقتصاد ترکیه در آینده ای نه چندان دور

یخ زدن اقتصاد ترکیه در آینده ای نه چندان دور

به گفته ريیس سازمان تجارت جهانی، قیمت گاز طبیعی که به 1300 دلار رسیده است، ممکن است تا 3 هزار دلار افزایش یابد و به...

به گزارش خبرگزاری برنا، جهان در حال گذر از نوسانات اقتصادی تاریخی است که از همه‌گیری کرونا و پیامدهای آن شروع می‌شود و بحران انرژی، قیمت‌های بالا و تورم در نتیجه جنگ روسیه علیه اوکراین به معنای واقعی کلمه اقتصاد جهانی را در سراسر جهان از مسیر رشد خارج کرد.

لونت ایسیک نویسنده‌ای ترک زبان در مقاله‌ای که توسط روزنامه ترکیه‌ای منتشر شد، گفته است که جهان در زمستان امسال با کمبود انرژی مواجه خواهد شد که بحران تورم را تشدید خواهد کرد.

به گفته شکیب اوداجیچ، ريیس سازمان تجارت جهانی، قیمت گاز طبیعی که به 1300 دلار رسیده است، ممکن است تا 3 هزار دلار افزایش یابد و به نظر می‌رسد بدترین وضعیت هنوز در راه است.

این نویسنده خاطرنشان می‌کند که پوشش قبوض انرژی یک مسيله جدی برای ذخایر ارزی ترکیه است، به ویژه با توجه به "بحران ارزی" که در دسامبر گذشته رخ داد، زمانی که شرکت خط لوله نفت و گاز ترکیه شروع به خرید ارز از بازار آزاد کرد و 929 میلیون دلار از بانک دویچه برای خرید LNG از خارج از کشور وام گرفت.

در آن زمان بانک مرکزی ترکیه شروع به پمپاژ 3 تا 4 میلیارد دلار در ماه به بازار کرد تا نرخ ارز را کنترل کند.

ترکیه بحران زمستانی را پشت سر گذاشته است و اخبار مسیر بسیار متفاوتی را نشان می‌دهد.

این وام‌ها برای خرید LNG از تامین کنندگان در آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، سويیس، سنگاپور و بریتانیا استفاده می‌شود. هدف از تامین مالی این بوده است. به عنوان کاهش وابستگی ترکیه به گاز طبیعی روسیه بیان شده است.

این نویسنده تاکید کرد که کشور با آمیزه ای از بحران‌ها مواجه خواهد شد که مردم پس از شهریور احساس خطر بیشتری خواهند کرد.

برخی از پست‌های شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌کنند که از ذخایر طلا استفاده می‌شود و می‌توان از این طریق کمی آرام‌تر کرد، اما عاقلانه نیست که در زمانی که تمام دنیا در حال جمع‌آوری طلا هستند، در مقابل این احتمال، این اقدام را انجام دهیم.

از یک رکود اقتصادی بزرگ حتی اگر ترکیه از ذخایر طلای خود که حدود 688 هزار تن است استفاده کند، تامین 38 میلیارد دلار برای تامین نیاز این کشور کافی نخواهد بود.

در حالی که صادرات در حال شکستن رکورد است، واردات به رکوردهایی رسیده است که باعث افزایش کسری تجاری شده است و 80 درصد واردات مربوط به مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای است و این بدان معناست که با توقف واردات امکان ادامه صادرات وجود ندارد. و برای ادامه واردات به ذخیره ارزی عظیمی نیاز است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد