دلیل کاهش تولید سایپا و ابهام در داخلی‌سازی شاهین

دلیل کاهش تولید سایپا و ابهام در داخلی‌سازی شاهین

قايم مقام مدیرعامل سایپا در مورد دلیل کاهش تولید سایپا طی 11 ماه امسال و همچنین ابهام در داخلی‌سازی شاهین توضیح داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مجید باقری امروز در حاشیه مراسم تحویل نمادین خودروی شاهین به سه مشتری این گروه خودروسازی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تحریم‌ها فرصت خوبی برای رشد قطعه‌سازان کشور ایجاد کرد، به طوری که هم‌اکنون قطعه‌سازان ایرانی قابلیت رقابت جدی با قطعه‌سازان خارجی را دارند و در این شرایط نیازی نداریم که به سراغ شرکت‌های خارجی برویم.

وی در پاسخ به این سوال که برای توسعه محصولات سایپا به ویژه در زمینه تولید موتور جدید چه برنامه‌ای دارید، گفت: پروژه مشترکی با ایران خودرو برای طراحی پلت‌فرم داریم که یکی از اجزای آن موتور است.

باقری در پاسخ به این سوال فارس که طبق آمار وزارت صنعت تولید محصولات سایپا در 11 ماهه و همچنین بهمن‌ماه افت داشته است، این کاهش تولید تا چه زمانی ادامه خواهد داشت نیز گفت: اوضاع‌مان خوب است و رکورد تولید سال گذشته را پشت‌سر گذاشته‌ایم.

قايم مقام مدیرعامل سایپا ادامه داد: فقط در اوایل سال به دلیل شیوع کرونا نمی‌دانستیم که باید برای تولید چطور اقدام کنیم و در عین حال تعطیلات تابستانی گسترده‌ای نیز داشتیم ولی در نهایت توانستیم پروتکل‌ها را در خطوط تولید اجرایی کنیم. به طوری که کارگران از تجهیزات مشترک استفاده نکنند.

وی با بیان اینکه کاهش تولید ملموس نبوده است، عنوان کرد: روند تولیدمان خوب است و در اسفندماه نیز تولید خوبی داشتیم.

به گزارش فارس این در حالی است که طبق آمار وزارت صنعت تولید گروه سایپا در بهمن ماه 2.8 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و تولید سواری نیز در این مدت افت 1.9 درصدی را تجربه کرده است. همچنین طی 11 ماهه امسال تولید خودرو توسط سایپا 0.1 درصد کاهش داشته و تولید سواری نیز در این مدت با افت 3.3 درصد همراه بوده است.

باقری در ادامه در واکنش به این موضوع که طبق اعلام شما خودروی شاهین با داخلی‌سازی 90 درصدی تولید شده است، در حالی که گیربکس این خودرو چینی است و 10 درصد داخلی‌سازی را باید به خود اختصاص دهد، گفت: معتقدیم شاهین باید با گیربکس اتومات نیز تولید شود و در این زمینه برنامه‌ریزی کرده‌ایم، ولی اینکه چطور این اتفاق بیفتد، در سال آینده مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد