جنگ بر سر نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه به کجا کشید؟

جنگ بر سر نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه به کجا کشید؟

کشورهای غربی با هدف کاهش درآمدهای نفتی کرملین، تحریم‌های گسترده ای را علیه صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه که از طریق دریا حمل می شوند، به اجرا گذاشته اند.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، مجموع صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه در فوریه سال 2023 به هفت. 5 میلیون بشکه در روز در مقایسه با میانگین هفت. هفت میلیون بشکه در روز در سال 2021 کاهش یافت.

آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرد درآمد روسیه از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در فوریه به 11.6 میلیارد دلار، در مقایسه با میانگین ماهانه 18.هفت میلیارد دلار در سال 2022 و 14.9 میلیارد دلار در سال 2021 کاهش یافت.

رویترز در گزارشی، تحریم‌هایی که تاکنون علیه نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه اعمال شده، تاثیر آنها و واکنش روسیه را مرور کرده است:

نفت خام

- گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا، خرید نفت روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود را از پنجم دسامبر به طور کامل متوقف کردند که معادل حدود دو سوم واردات نفت اتحادیه اروپا از روسیه بود.

- گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا هم‌چنین استفاده از خدمات بیمه دریایی، فاینانس و واسطه گری برای نفت روسیه که به قیمت بالاتر از 60 دلار در هر بشکه فروخته شده است را از پنجم دسامبر به بعد ممنوع کردند.

- بازار نفت‌کش‌های کهنه در نتیجه هجوم شرکتهای جدید برای حمل نفت روسیه، رونق پیدا کرد.

- ولادیمیر پوتین، ريیس جمهور روسیه، فرمانی را امضا کرد که فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به کشورهایی که مکانیزم سقف قیمت را رعایت می کنند از اول فوریه ممنوع شد.

- دولت روسیه مکانیزم‌های سقف قیمت غربی برای نفت روسیه را برای صادرکنندگان نفت و نهادهای گمرکی این کشور ممنوع کرد.

- روزنامه کوامرسانت گزارش کرد تولید نفت و میعانات گازی روسیه برای نخستین بار در فوریه به حدود 1.508 میلیون تن در روز رسید که سطح پیش از تحریم‌ها بود.

- الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، اوایل فوریه اعلام کرد تولید و صادرات نفت در این کشور با وجود مکانیزم‌های قیمت و تحریم‌های غربی، باثبات است.

 نواک گفت: تولیدکنندگان نفت روسیه هیچ مشکلی برای قراردادهای صادراتی با وجود تحریم‌های غربی و مکانیزم‌های سقف قیمت ندارند.

- بارگیری نفت روسیه از بنادر این کشور در دریای بالتیک شامل پریمورسک و اوست لوگا و بندر نووراسییسک در دریای سیاه حدود 10 درصد پایین هدف تعیین شده برای فوریه بود.

- اظهارات منابع بازار و محاسبات رویترز نشان داد روسیه قصد دارد صادرات نفت و ترانزیت از بنادر غربی خود را به میزان 10 درصد بر مبنای روزانه در مارس نسبت به فوریه کاهش دهد.

- پوتین قانونی را امضا کرد که تخفیف نفت اورال برای محاسبات مالیاتی را تعیین کرد.

- روسیه تصمیم گرفت تولید نفت خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز معادل حدود پنج درصد در مارس کاهش دهد.

فرآورده‌های نفتی روسیه

- اقتصادهای گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا خرید فرآورده‌های نفتی روسیه که از طریق دریا حمل می‌شوند را از پنجم فوریه به کلی متوقف کردند.

- اتحادیه اروپا از پنجم فوریه، قیمت 100 دلار در هر بشکه را برای فرآورده‌هایی که قیمتی بالاتر از نفت خام دارند علی الخصوص دیزل و قیمت 45 دلار را برای فرآورده‌هایی که پایین‌تر از نفت خام معامله می‌شوند مانند نفت کوره و نفتا تعیین کرد.

 - اتحادیه اروپا در فوریه فرآورده‌های نفتی که با استفاده از نفت روسیه خارج از این کشور تولید م یشوند را از تحریم‌ها خارج کرد و مکانیزم سقف قیمت برای فرآورده‌هایی که با فرآورده‌های تولید کشورهای دیگر مخلوط می شوند را لغو کرد.

- طبق آمار رفینیتو آیکان و اظهارات معامله‌گران، صادرات دیزل روسیه به ترکیه در فوریه به رکورد بالایی افزایش پیدا کرد.

- همچنین صادرات دیزل روسیه به عربستان از طریق انتقال کشتی به کشتی افزایش یافت.

- روسیه صادرات دیزل به عربستان را آغاز کرد.

- روسیه در فوریه، حجم بالایی دیزل به برزیل صادر کرد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد