چشم بازار مسکن به دست دولت / منتظر کاهش قیمت ها ب...

چشم بازار مسکن به دست دولت / منتظر کاهش قیمت ها ب...

ایلاتی گفت: اگه دولت بتواند شعار خود را در خصوص ساخت سالی 1 میلیون مسکن در سال محقق کند ما می‌توانیم شاهد ثبات یا حتی...

درحالی بازار مسکن تقریبا رکود کامل است و خرید و فروش به ندرت انجام می‌شود که ظرف یک ماه گذشته قیمت واحد مسکونی در تهران حدود 6 درصد رشد کرده است. تجربه چهار سال گذشته‌ی بازار مسکن نشان داده ثباتی در مقاطعی ایجاد می‌شود که موقتی است. مگر این‌که رشد نقدینگی متوقف شود و ساخت و ساز افزایش پیدا کند. روند رشد قیمت خانه نیز متاثر از رکود معاملات کاهش چشمگیری داشته است. برخی منابع از صفر شدن رشد ماهیانه قیمت ملک در پایتخت خبر می‌دهند. واسطه‌های ملکی عنوان می‌کنند که فروشنده‌های پول لازم، نرخ‌های پیشنهادی را کاهش داده‌اند و ممکن است با ادامه کسادی معاملات، بازار بیشتر افت کند. با وجود آن‌که بخش خرید و فروش با رکود مواجه شده، بازار اجاره مقداری رشد دارد. البته تقاضا برای اجاره کاهش پیدا کرده اما نرخ‌های پیشنهادی رهن و اجاره مسکن در شهر تهران هم‌چنان رو به بالا است. برای اطلاعات بیشتر با یک کارشناس مسکن به گفتگو پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

سازنده های مسکن دست نگه داشتند

خرید خانه‌های نوساز کاهش یافته است و اشتیاق سازندگان برای ساخت و ساز کاهش پیدا کرده است، فرشید ایلاتی پیرامون این موضوع به گسترش نیوز گفت: به صورت سنتی در بازار مسکن رکود و رونق تورمی داشتیم؛ به طور مثال نمودار قیمتی مسکن صعودی بود اما ساخت و ساز به صورت سینوسی با افت و خیز همراه بود. عموما این سیر صعودی است. حتی در زمان‌هایی که ساخت و ساز کاهش داشت ما شاهد افزایش قیمت بودیم. بحث قیمت، به تنهایی نمی‌تواند تعیین کننده استقبال سازندگان از پروژه‌های جدید باشد. سرمایه‌های جدید و افرادی که به قصد خرید وارد بازار می‌شوند، در زمان جهش قیمت، از بازار خارج خواهند شد. از این جهت سرمایه گذار‌ها علاقه کمتری دارند تا در این بازار ورود کنند. در دوره شش ماهه تا یکساله سرمایه‌گذاران بازار مسکن دوباره وارد می‌شوند که به صورت سینوسی بالا و پایین می‌شود.

وعده دولت برای ساخت مسکن قیمت‌ها را کاهش می‌دهد

ایلاتی در خصوص سمت و سوی بازار مسکن در نیمه دوم سال با وضعیت ییش رو بیان کرد: اگه دولت بتواند شعار خود را که ساخت سالی 1 میلیون مسکن در سال بود را محقق کند ما می‌توانیم شاهد ثبات قیمت و یا حتی کاهش قیمت مسکن در بازار باشیم اما اگر برنامه ها و وعده‌ها تنها روی کاغذ بماند و اتفاق خاصی صورت نگیرد همچنان در بازار رکود رخ می دهد و قیمت‌ها مجدد افزایش می‌یابد. در سال گذشته تنها 100 هزار ساخت مسکن وجود داشت که با وعده داده شده بسیار فاصله دارد. از این جهت می‌گویم که اگر دولت با سرعت بیشتری این واحد ها را در اختیار مردم بگذارد قطعا در بحث ثبات قیمت مسکن تاثیر دارد.

این کارشناس ضمن بیان پیش‌بینی از بازار مسکن گفت: امیدواریم با حضور آقای عباسی که قبلا در ساخت مسکن مهر حضور داشتند و شناخت کامل را نسبت به این پروژه دارند اتفاق خوبی رخ دهد و سال موفقیت آمیزی برای نهضت ملی مسکن باشد. اگر ساخت و سازها سرعت بگیرد ما شاهد ثبات در این بازار خواهیم بود اما اگر این پروژه‌ها محقق نشود ما افزایش قیمت مسکن را خواهیم داشت.

ایلاتی در پاسخ به این سوال که رکود بازار مسکن چه زمانی رخ می‌دهد، افزود: زمانی که افزایش قیمت اتفاق می‌افتد تعدادی سرمایه‌گذار وارد بازار مسکن می‌شوند. معاملات بازار مسکن زمانی که قیمت در حال افزایش است، بیشتر می‌شود. تا جایی که به نقطه انتهایی برسد و بیشتر از آن جایی برای افزایش قیمت نباشد و بازار به سمت رکود می‌رود. یعنی ساخت و ساز کمتر می‌شود و در انتها معاملات کاهش می‌یابد اما با یک تاخیر، مجددا قیمت‌ افزایش  پیدا خواهد کرد و این چرخه تا انتها در حال شکل گیری است و دوباره سرمایه جدید وارد بازار می‌شود و ساخت و ساز صورت می‌گیرد.

وی در پایان گفت: در بازار مسکن نزدیک به 50 سال که به این شکل و سیکل معیوب رکود و تورمی بخش مسکن را داشتیم. تنها زمان کوتاهی که مسکن مهر آغاز شد ثبات قیمت و کاهش قیمت 10 تا 15 درصدی در مسکن را شاهد بودیم به این دلیل که تولید مسکن به یک رونق بسیار خوبی رسیده بود. الان هم به این صورت است اگر وعده‌های ساخت مسکن تحقق یابد کاهش قیمت را به همراه دارد و این بازار کنترل می‌شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد