رکوردشکنی معاملات فرآورده ها در بورس انرژی + جزییات

رکوردشکنی معاملات فرآورده ها در بورس انرژی + جزییات

معاون عملیات بورس انرژی ایران گفت: از ابتدای سال 1400 تا به امروز 3.5 میلیون تن فرآورده به ارزش 45 هزار میلیارد تومان در رینگ بین‌الملل معامله شده ‌است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد صالحی‌فر معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس انرژی ایران ، گفت: بورس انرژی در سال‌های اخیر میزبان عرضه انواع فرآورده‌های اصلی و ویژه نفت خام شامل نفت گاز، بنزین، نفت سفید، گاز مایع، نفت کوره و نفتای سنگین و سبک و سایر فرآورده‌های ویژه در رینگ بین‌الملل بوده و با استفاده از یک سازوکار، امکان ورود خریداران بالقوه به منظور توسعه صادرات و ارتقای سطح بازاریابی مشتقات نفتی را فراهم کرده است.

او گفت: در رینگ صادراتی بورس انرژی، خریداران خارجی پس از ارايه مدارک، کد معاملاتی خود را دریافت کرده و از طریق این کد می‌توانند در جلسات معاملاتی بورس شرکت و معامله کنند. یکی از نکات مهم در این زمینه حفظ محرمانگی اطلاعات خریداران است که بر اساس قانون بازار اوراق بهادار تمامی ارکان موظف به رعایت این امر هستند.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس انرژی ایران با اشاره به این که در سال گذشته 4 میلیارد دلار صادرات انواع فرآورده‌های هیدروکربوری از طریق بورس انرژی صورت گرفته، گفت: از ابتدای سال 1400 تاکنون 3.5 میلیون تن فرآورده به ارزش بیش از 45 هزار میلیارد تومان در رینگ صادراتی معامله شده ‌است. با تقویت رینگ صادراتی، مرجعیت قیمت گذاری انواع محصولات، مبتنی بر مکانیزم‌های معاملاتی بورس تعیین می شود که این اتفاق منجر به کشف قیمت‌ها، افزایش رقابت پذیری برای خرید محصولات و کسب درآمد برای عرضه کنندگان خواهد شد.

صالحی‌فر گفت: از وظایف اصلی بورس فراهم آوردن سازوکار‌های معاملاتی نظارت ‌محور است که با استفاده از سامانه های نظارتی و با همکاری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا، ارز و گمرک جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. در بورس انرژی شرایط مرتبط با عرضه محصولات پس از انتشار اطلاعیه عرضه در دسترس تمامی خریداران قرار می‌گیرد و از این حیث دسترسی خریداران به اطلاعات فروش محصولات یکسان است.

او با ذکر این نکته که تسویه معاملات در بورس انرژی بسته به نیاز عرضه کنندگان می‌تواند در چهارچوب‌های مقرراتی و خاص خود مورد استفاده قرار گیرند، گفت: روش‌های تسویه نقدی، خارج از پایاپای، با تضامین، چند مرحله‌ای، چهارچوب‌هایی هستند که می توانند نیاز فروشندگان فرآورده‌های نفتی را در این زمینه برطرف کنند. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به عنوان اتاق پایاپای بورس نیز نقش مهمی در این حوزه ایفا می‌کند، همچنین عرضه‌کنندگان می توانند از طریق روش تسویه خارج از اتاق پایاپای نیز اقدام به تسویه معاملات خود با خریداران کنند و تعدادی دیگر از طریق حساب‌هایی با معرفی فروشنده و خریدار خارج از اتاق پایاپای انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد