ممنوعیت صادرات، قاچاق دام را بیشتر کرد / عرضه گوشت 3 برابر تقاضای بازار

ممنوعیت صادرات، قاچاق دام را بیشتر کرد / عرضه گوشت 3 برابر تقاضای بازار

دولت روحانی صادرات دام را ممنوع کرد. حالا دام روی دست دامداران مانده. عرضه گوشت در بازار داخل سه برابر مصرف داخل است و دامداران راه جدیدی پیدا کرده‌اند. قاچاق دام به کشورهای عربی.

به گزارش تجارت‌نیوز، نگهداری دام برای دامداران زیان‌ده است. از یک طرف نهاده دامی کمیاب و از طرف دیگر قیمت خوراک دام در بازار آزاد گران است. خشکسالی و کم آبی هم مزید بر علت شده تا دامداران نسبت به شرایط امروز معترض باشند.

با این حال فعالان بازار از قاچاق بخش عمده‌ای از دام‌های زنده از طریق مرزهای بانه و پیرانشهر به عراق خبر می‌دهند. علت هم مشخص است؛ تداوم ممنوعیت صادرات، بسیاری از دامداران را به مرز ورشکستگی رسانده است.

ريیس شورای تامین دام در ایران با تایید این خبر توضیح داد: از ابتدای فروردین اعلام کردیم که وزن دام‌ها سنگین شده و به دلیل انباشت چربی‌های اضافی در بدن دام‌ها قیمت آن بالا رفته است. با این وجود اما صادرات دام آزاد نشد. بنابراین عده‌ای مجبورند دام‌های سنگین خود را به دلیل خشکسالی و کم‌ آبی به کشورهای عربی قاچاق کنند.

منصور پوریان به تجارت‌نیوز گفت: در ایران هیچ‌گاه تقاضایی برای خرید دام‌هایی که چربی اضافی دارند، وجود ندارد. چرا که در این مواقع قیمت دنبه‌ها هم قیمت گوشت دام محاسبه و به خریدار فروخته می‌شود. بنابراین چون در بازار داخل، چربی دام مصرف نمی‌شود خریدش نیز برای خریدار توجیه‌ اقتصادی ندارد.

او ادامه داد: متاسفانه در دولت قبل هیچ حمایتی از دامداران نشد. حالا دامداران با وجود تداوم خشکسالی، کمبود نهاده و گرانی‌ها سعی دارند که با خروج غیر رسمی دام خود از آسیب‌های جدی جلوگیری کنند.

قاچاق میش‌های مولد به عراق!

البته موضوع قاچاق دام هر ساله وجود داشته است اما امسال به دلیل کمبود و گرانی خوراک دام، برخی‌ها بره و میش‌های مولد را به کردستان عراق قاچاق می‌کنند.

قاچاق میش‌های مولد احتمالا چند وقت دیگر تاثیر خود را بر بازار گوشت و صنعت دامداری ایران نشان می‌دهد.

ريیس شورای تامین دام در ایران با اشاره به پیش‌بینی خود از وضعیت بازار گفت: به دلیل کاهش قدرت خرید، عرضه گوشت چهار برابر تقاضاست. مردم به خاطر گرانی‌های اخیر توان خرید گوشت قرمز را ندارند از این‌رو گوشت نیز روی دست فروشندگان مانده است.

در ایران نه تنها دام، بلکه علوفه نیز به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود. چندی پیش مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه دامداران به ایسنا گفته بود: دولت باید هرچه سریعتر با توجه به موضوع خشکسالی، جلوی قاچاق علوفه را به کشورهای عراق و افغانستان را بگیرد.

برای مطالعه بیشتر خبر چرا گوشت گران شد را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد