سود دلالان بازار خودرو بیشتر از کارخانه تویوتا

سود دلالان بازار خودرو بیشتر از کارخانه تویوتا

کارشناسان بازارهای مالی اعتقاد دارند که فروش خودروی صفر به صورت قرعه کشی یکی از مشکلات بزرگ بازار خودرو است.

به گزارش تجارت‌نیوز، ريیس سازمان بورس در مراسم افتتاحیه معاملات آتی مس گفت: یکی از موضوعات مهم که در حال رایزنی هستیم، در رابطه با عرضه‌ خودرو است که مشمول قیمت گذاری دستوری نیست، ما آمادگی کامل داریم که این موضوع را به سرانجام برسانیم.

مطالعه بیشتر: عرضه خودرو در بورس نهایی می‌شود؟

با توجه به شرایط موجود در بازار خودرو، برخی از کارشناسان بازارهای مالی اعتقاد دارند که قرعه‌کشی خودروهای صفر و سودهای 100 میلیون تومانی برای دلالان از مشکلات اصلی بازار خودرو در چند ماه گذشته است.

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره مشکلات بازار خودرو گفت و توضیح داد: مشکلات در بازار خودرو زیاد است و برخی از راهکارهایی که ارايه می‌شود در بازار اثری ندارد. باید به دنبال حل کردن اصل موضوع باشیم.

سود دلالان بیش‌از کارخانه تویوتا

الیاس‌کردی درباره بازار خودرو در کشورهای خارجی گفت: به عنوان مثال خودروی تویوتا کرولا جدید (که مدل‌های 2017 آن در بازار ایران هم وجود دارد) با قیمت 690 هزار دلار به فروش می‌رسد.

او توضیح داد: با فرض سقف سود 10 درصدی کارخانه تویوتا از فروش این خودرو، 69 هزار دلار برابر با حدود 96 میلیون تومان برای تویوتا سودآوری دارد. این درحالی است که در ایران، خرید خودرو از کارخانه و فروش در بازار آزاد حدود 100 میلیون تومان سود خواهد داشت.

این کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه مصرف کننده واقعی باید در قرعه کشی شرکت کند توضیح داد: خودروهای غیر لوکس (پایین‌تر از 500 میلیون تومان) در بازار با اختلاف قیمت 100 میلیون و بیش‌تر از کارخانه به فروش می‌رسند.

توییت کارشناس بازارهای مالی درباره سود دلالان در بازار خودرو

درصد سود فروش خودرو در برخی از خودروسازان مطرح جهان از 6 الی 10 درصد است. این درحالی است که در بازار داخلی خودرو با خرید خودرو از کارخانه و فروش در بازار آزاد حدود 50 درصد سودهی دارد.

عرضه خودرو در بورس

الیاس کردی درباره بحث عرضه خودرو در بورس گفت: در هیچ جای دنیای خودرو در بورس عرضه نمی‌شود. مصرف کننده برای خرید خودرو صفر باید به کارخانه و نمایندگی‌ها مراجعه کند.

او در ادامه درباره شرایط بازار خودرو در ایران گفت: متاسفانه بازار خودرو به نحوی پیش رفته است که خریداران باید در بازار به دنبال خرید خودروی صفر باشند. این موضوع در حالی رخ داده است که همه جای دنیا برای خرید خودرو صفر باید به کارخانه مراجعه شود.

این کارشناس بازار این موضوع را یکی از عوامل اصلی اختلاف قیمت خودرو کارخانه و بازار آزاد می‌داند.

او بر این عقیده است که بر اساس شرایط فعلی بازار خودرو عرضه خودرو در بورس می‌تواند مفید باشد. اما با توجه به تجربه‌های قبلی احتمالا این موضوع که اخیرا توسط ريیس سازمان بورس اعلام شد جدیتی نخواهد داشت.

مطالعه بیشتر: خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود؟ / چالش حضور خودرو در بازار سرمایه
نگهداری خودرو صفر

الیاس‌کردی گفت: این اختلاف قیمت و شرایط موجود در بازار خودرو باعث شده است تعدادی از دلالان یا حتی مصرف کننده‌ها در پارکینگ‌ها خودروهای صفر نگهداری کنند و همین ضربه‌ای به بازار خودرو است.

این کارشناس بازار سرمایه سازمان حمایت از مصرف کننده را موظف به ورود این نهاد به کیفیت خودروها و کیفیت خدمات می‌داند. او اعتقاد دارد سازمان حمایت از مصرف کننده باید به نحوه خدمت رسانی خودروسازان به مصرف کنندگان نظارت بیش‌تری داشته باشد تا بتواند برخی از مشکلات بازار خودرو را حل کند.

آخرین اخبار بازار خودرو را در صفحه خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد