تشریح برنامه دولت درباره حذف دلار 4200تومانی

تشریح برنامه دولت درباره حذف دلار 4200تومانی

ريیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت یارانه نقدی چهار دهک درآمدی را افزایش می‌دهد؛ امسال 270 هزار میلیارد ریال از مابه التفاوتی که صرفه جویی می کنیم مستقیما به مردم یارانه پرداخت می‌کنیم.

مهر: ريیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت یارانه نقدی چهار دهک درآمدی را افزایش می‌دهد؛ امسال 270 هزار میلیارد ریال از مابه التفاوتی که صرفه جویی می کنیم مستقیما به مردم یارانه پرداخت می‌کنیم.

مسعود میرکاظمی ريیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان تقاضای بررسی دو فوریتی لایحه «حذف ارز ترجیحی»، گفت: به محض اینکه دولت تحویل داده شد، در مورد کالاهای اساسی به دو مشکل برخورد کردیم. اول اینکه به دلیل خشکسالی میزان برداشت گندم، جو و نهاده های دامی و دانه های روغنی و ذرت به شدت کاهش پیدا کرده بود. باید واردات کالاهای اساسی از میزان پیش بینی شده در بودجه بیشتر باشد.

وی افزود: طبق قانون بودجه باید 11.5 میلیون تن گندم از کشاورزان داخلی پیش خرید می شد اما میزان خرید تضمینی 4 میلیون و 600 هزار تن بود و دولت مجبور شد 8 میلیون گندم وارد کند.

ريیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: به دلیل افزایش قیمت های جهانی برای واردات کالاهای اساسی با مشکل کسری بودجه مواجه شدیم. قیمت دانه های روغنی درسال 99 حدود 434 دلار در تن بود به 697 دلار در تن رسیده است. قیمت کنجاله در سال 99 حدود 371 دلار در تن بود که به 535 دلار در تن رسیده است. روغن خام که در سال 99، حدود 746 دلار در تن بود به هزار و 450 دلار در تن رسیده است.

میرکاظمی تصریح کرد: ذرت که در سال 99، 220 دلار در تن بود به 350 دلار در تن، جو 217 دلاری به 330 دلار در تن، گندم 206 به 340 دلار در تن رسیده است.

وی گفت: برآورد وزارت جهاد، وزارت صمت و وزارت بهداشت برای واردات کالاهای اساسی این است که دولت برای واردات کالاهای اساسی نیازمند تامین بودجه 18 میلیارد دلاری است. این در حالی است که مجلس در لایحه بودجه سال 1400، حدود 8 میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص داده بود.

ريیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: برای دولت امکان پذیر نیست که این میزان از ارز را به واردات کالاهای اساسی تخصیص دهد. بنابراین دو پیشنهاد به مجلس ارايه دادیم. اول این که یارانه واردات کالاهای اساسی به صورت مستقیم به مردم پرداخت شود. قیمت مرغ و تخم مرغ نسبت به سال گذشته 150 درصد رشد داشته است. بنابراین واردات کالاهای اساسی با نرخ ارز ترجیحی، مانع تورم نشده و در زندگی مردم اثری نداشته است.

میرکاظمی اظهار داشت: این گونه پرداخت لایحه مفسده آمیز است. امروز اتحادیه ها اعلام می کنند که یارانه ارزی به آنها نمی رسد و حتی دولت مجبور شده است در زنجیره توزیع مرغ و تخم مرغ وارد شده و قرارگاه بزند. در حالی که دولت ها نباید به این امور ورود کنند و اتحادیه ها باید این امور را مدیریت کنند.

وی گفت: دولت از مجلس مجوز می خواهد که برای واردات دارو و گندم و تجهیزات پزشکی همچنان ارز ترجیحی اختصاص یابد اما در مورد نهاده های دامی یارانه های ارزی به یارانه های نقدی تبدیل شود. بر این اساس دولت در نظر دارد که یارانه نقدی چهار دهک درآمدی را افزایش دهد. امسال 270 هزار میلیارد ریال از مابه التفاوتی که صرفه جویی می کنیم مستقیما به مردم یارانه پرداخت خواهیم کرد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد