قیمت لیر امروز 29 دی 1400

قیمت لیر امروز 29 دی 1400

امروز چهارشنبه 29 دی ماه قیمت لیر ترکیه در معاملات میانه روز رشد یک درصدی داشت، هر لیر ترکیه برابر دو هزار و 20 تومان معامله شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت لیر ترکیه امروز چهارشنبه در نیمه معاملات روز رشد یک درصدی تجربه کرد. هر لیر ترکیه دو هزار و 20 تومان معامله شد.

هر لیر ترکیه در روز مشابه سه ماه گذشته، یعنی 28 دی ماه با رقم سه هزار و 60 تومان معامله شد، که در مقایسه با امروز کاهش 33٫98 درصدی معادل هزار و 40 تومانی را تجربه کرده است.

آسیب بحران اقتصادی در ترکیه

کمیل طیبی، عضو هیيت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در خصوص ترکیه می‌گوید: در حاضر حال با ایجاد چنین شرایط بحرانی در اقتصاد ترکیه با افزایش ریسک سرمایه‌گذاری، ریزش پول و ریزش در تجارت روبه‌رو خواهیم بود که نتیجه آن کاهش تقاضای کالای دیگر کشورها از سوی ترکیه بوده و در نهایت بر صادرات کشورهایی مانند ایران به ترکیه تاثیرگذار است.

وی اضافه می‌کند: به ویژه آنکه سهم ترکیه در روابط تجاری ایران زیاد بوده و این اتفاق ممکن است کشور ما را از جهت تجارت واقعی و رسمی دچار مشکل کند. کاهش ارزش لیر، شاید در کوتاه‌مدت فرصتی را برای افزایش صادرات ایران به ترکیه و یا کشورهای منطقه فراهم کند اما در بلندمدت با افزایش واردات از ترکیه، شرایط تغییر کرده و از میزان صادرات کم می‌شود.

عضو هیيت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در پاسخ به این پرسش که این جریان، بر صادرات و در کل اقتصاد ترکیه چه تاثیراتی خواهد گذاشت، توضیح می‌دهد: به طور معمول تجربه کشورهای مختلف چنین نشان داده است که ریزش ارزش پول ملی سیگنال‌های خوبی را به همراه دارد؛ به این دلیل که صادرات آن کشور تقویت می‌شود.

طیبی در نهایت می‌گوید: لازم است به این نکته هم توجه شود که با ادامه این روند، شاید ترکیه بتواند بازارهای دیگر را به دست آورد اما بازار خودش را از دست می‌دهد به عبارتی در طول زمان، اثرات این فرصت کاهش می‌یابد. بنابراین ادامه چنین بحرانی، نه در کشور ترکیه و نه در کشورهای منطقه در بلندمدت با تاثیرات مثبتی همراه نخواهد بود.

آخرین اخبار لیر را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد