تصمیمی که همه جوره به نفع بورس است

تصمیمی که همه جوره به نفع بورس است

صمدی؛ کارشناس بازارسرمایه گفت: توقف عرضه ربع سکه در بورس کالا اثر منفی بر بازار ندارد و حتی اتفاق مثبتی برای بورس است....

بورس اسفند را بر خلاف بهمن ماه صعودی شروع کرد و در اغلب روزها شاهد رشد شاخص کل بودیم. طوریکه در هفته اول اسفند شاخص 8.6 درصد رشد و در هفته دوم به بیش از 10 درصد رسید. اغلب فعالان بورسی رشد بورس را در پی رشد نرخ دلار تحلیل کردند و تاثیر آن را بر صنایع بورسی افزایشی تخمین زدند. خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با بهنام صمدی کارشناس بازار سرمایه درباره حواشی مختلف پیرامون بورس و پیش‌بینی روند بازار در روزهای آتی به گفتگو پرداخت که در ادامه می‌خوانیم.

دلیل روند صعودی بورس

بهنام صمدی کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: رشد بورس در چند هفته اخیر به دلایل مختلفی اتفاق افتاد. دلیل اول این بود که اعضای کمیسیون تلفیق عرضه خودرو در بورس کالا را تصویب کردند. دوم اینکه کمسیون تلفیق سقف 7 هزار تومان برای نرخ خوراک را حذف کرد و تصمیم خوبی بود. سوم اینکه با راه اندازی مرکز مبادلات، قیمت دلار رقابتی شد و دلار 28500 تومان حذف شد و این اتفاق تاثیرگذاری بر بورس بود. ادامه دار بودن روند صعودی در بورس تحت تاثیر تصمیمات دولت است و باید دید چه برنامه‌ای در نظر دارند. بورس بازاری جامانده است و باید عقب ماندگی خود را نسبت به رشد دلار جبران نماید.

وی افزود: وزیر اقتصاد اخیرا از بسته حمایتی تحت عنوان حمایت از بورس سخن گفته است اما هنوز مفاد این بسته مشخص نیست. سال گذشته هم چنین تجربه‌ای را بورس پشت سر گذاشت، زمانی که از مصوبه 10بندی تحت عنوان حمایت از بورس صحبت شد ولی عملا اجرا نشد. به عنوان مثال گفته شده بود سقف نرخ بهره بانکی 20 درصد است اما اجرایی نشد و تنها مصوبه‌ای که اجرا شد همان سقف 5 هزار تومان برای خوراک پتروشیمی بود. در مجموع تدوین و بیان بسته‌های حمایتی که فقط قرار است روی کاغذ بماند و اجرا نشود برای بورس هیچ سودی در پیش نخواهد داشت.

خروج حراج ربع سکه از بورس کالا

این کارشناس بورس درباره خروج مبادلات سکه از بورس کالا تصریح کرد: عرضه سکه از بورس متوقف نشده و تنها ربع سکه از بورس خارج شده است. گواهی سپرده سکه سال‌ها است در بورس معامله می‌شود. بانک‌ها خزانه‌ای مختص سکه دارند و سکه‌ها در این محل نگهداری می‌شود و گواهی با ارايه به این خزانه‌ها تحویل گرفته می‌شود. بانک مرکزی برای کنترل بازار به حراج ربع سکه اقدام کرد.

صمدی افزود: در مبحث گواهی سکه دیگر یک طرف بانک مرکزی نیست بلکه خود مردم هستند که سکه‌هایشان را تحویل بانک مرکزی می‌دهند، گواهی سکه را مورد معامله قرار داده و هرکسی که بخواهد می‌تواند سکه را از انبار تحویل بگیرد اما در مورد ربع سکه یک طرف قضیه بانک مرکزی است. اتفاقی که خود مرکز مبادله راه اندازی کرده بود و از اول هم موقت بودنش مشخص بود و بعد از راه اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا متوقف شد. باز هم تاکید می‌کنم، سکه از بورس خارج نشده است و بلکه ربع سکه‌هایی که بانک مرکزی اقدام به حراج آن کرده بود از بورس خارج شده و به مرکز مبادلات ارز و طلا منتقل شده است.

راه اندازی بازار مبادلات به نفع بورس است

صمدی خاطرنشان کرد: توقف عرضه ربع سکه در بورس کالا اثر منفی بر بازار ندارد و حتی اتفاق مثبتی برای بورس است. چون قسمتی از نقدینگی بورسی‌ها به سمت خرید سکه خرج می‌شد و خیلی جنبه مثبتی نداشت و فقط نقدینگی جذب می‌کرد. با انتقال آن به مرکز مبادلات ارز و طلا تکلیفش مشخص شد و می‌توان گفت دیگر کاری به بورس ندارد.

وی در ادامه گفت: بالاخره یک عقلانیت در تیم فرزین و کلا دولت دیده شد. راه اندازی بازار مبادلات اتفاق خوبی است به ویژه اینکه اگر قرار باشد با رقابت کالاها فروخته شوند، تاثیرات مثبتی را خواهد داشت. ارز اگر رقابتی فروخته شود خیلی اتفاق مثبتی است. چرا عواید حاصل از صادرات و دلار به جیب واسطه برود؟ بهتر این است که صادرکننده از آن سود ببرد. آقای فرزین وقتی بر نرخ 28500 تومان تاکید کرد تصمیم اشتباهی بود اما راه اندازی بازار مبادلات عقب نشینی از آن تصمیم بود و به نظر می‌رسد اتفاق خوبی برای صنایع بورسی باشد.

عرضه خودرو در بورس قیمت را شفاف می‌کند

صمدی اظهار داشت: در هیچ جای دنیا خودرو در بورس کالا عرضه نمی‌شود اما در هیچ جای دنیا خودرو با قرعه کشی نیز به فروش نمی‌رسد. تنها راهی که الان به نظر می‌رسد می‌توان از ظرفیت‌های قانونی استفاده کرد تا خودروسازها از زیان خارج شوند، همین بورس کالا است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان به گسترش نیوز گفت: یکی از دلایلی که عرضه خودرو با واکنش نماینده‌ها روبرو شد، درصد رقابت بود. مثلا دیده می‌شد که قیمت پایه خودرویی 200 میلیون تومان است و در قیمت‌های 400 تا 500 میلیون تومان معامله می‌شود. دلیل این بود که قیمت پایه خودروها سال‌ها که افزایشی نداشته است و این باعث شد وقتی خودرو وارد تابلوی بورس می‌شود، قیمت واقعی آن براساس بازار پیش رود. قیمت خودرو در بورس کاری به قیمت‌گذاری دستوری ندارد و این تفاوت قیمت منجر به رقابت 80 تا 100 درصدی می‌شد. فعالان بورسی موافق عرضه خودرو در بورس هستند به این دلیل که برخی زد و بندهای موجود در بازار خودرو را از بین می‌برد. به طور کلی می‌توان گفت مولفه اول در بورس شفافیت آن است و بعد بحث رقابت به وجود می‌آید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد