خرید جدید مایکروسافت رکورد بزرگترین قرارداد فناوری را شکست

خرید جدید مایکروسافت رکورد بزرگترین قرارداد فناوری را شکست

مایکروسافت ناشر بازی ویدیویی Activision Blizzard را در قراردادی به ارزش 69 میلیارد دلار خریداری می کند که بزرگترین قرارداد خرید یک شرکت فناوری از سال 2016 محسوب می شود.

به گزارش ایسنا، مایکروسافت در سال 2008 با پیشنهاد خرید 50 میلیارد دلاری شرکت یاهو در زمان استیو بالمر، مدیرعامل وقت این شرکت سعی کرد رکورد بزرگترین خرید فناوری که متعلق به خرید 41 میلیارد دلاری SDL توسط شرکت JDS Uniphase بود را بشکند.

مایکروسافت شانس آورد و یاهو با این پیشنهاد مخالفت کرد. یاهو در بازار جست و جوی اینترنت از گوگل عقب ماند و در نهایت در سال 2017 به قیمت 4.5 میلیارد دلار به شرکت وریزون فروخته شد.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت اکنون تلاش می کند دوباره مایکروسافت را در فهرست قراردادهای بزرگ ثبت کند. این شرکت روز سه شنبه اعلام کرد ناشر بازی ویدیویی Activision Blizzard را در قراردادی به ارزش 69 میلیارد دلار خریداری می کند. این قیمت اندکی بالاتر از قرارداد سال 2016 شرکت دل برای خرید شرکت EMC به مبلغ 67 میلیارد دلار است. در فهرست قراردادهای بزرگ فناوری، قرارداد شرکتهای JDS و SDL و پس از آن قرارداد 34 میلیارد دلاری شرکت IBM برای خرید Red Hat قرار می گیرد که در سال 2019 نهایی شد.

مایکروسافت باید موافقت سهامداران شرکت Activision Blizzard و مهم‌تر از همه رگولاتورها را جلب کند. دو قرارداد بزرگ اخیر در صنعت نیمه رسانا شامل تلاش انویدیا برای خرید Arm و توافق AMD برای خرید Xilinx بیش از یک سال است که تحت بازبینی رگولاتوری قرار دارند.

برای مایکروسافت قیمت خرید بیش از دو برابر قیمتی است که این شرکت 47 ساله تاکنون پرداخت کرده است. خرید بزرگ قبلی مایکروسافت، لینکدین در سال 2016 بود که بیش از 26 میلیارد دلار ارزش داشت. نادلا که در سال 2014 جانشین استیو بالمر شد، سرمایه برای هزینه دارد. در زمان خرید لینکیدن، ارزش بازار مایکروسافت حدود 400 میلیارد دلار بود بنابراین خرید این شبکه اجتماعی حرفه ای معادل 6.5 درصد سرمایه بازارش بود. ارزش بازار مایکروسافت در زمان تلاش برای خرید یاهو، حدود 260 میلیارد دلار بود که معادل 20 درصد ارزش قرارداد پیشنهادی بود. در حال حاضر ارزش بازار مایکروسافت به حدود 2.3 تریلیون دلار رسیده و این شرکت برای خرید Activision Blizzard تنها سه درصد از سرمایه بازار خود را پرداخت می کند.

مایکروسافت به جای استفاده از سهام ارزشمندش، پول سهامداران شرکت Activision Blizzard را به صورت نقدی پرداخت خواهد کرد. این رقم سنگین است اما مایکروسافت از عهده پرداخت آن بر می‌آید. این شرکت تا 30 سپتامبر، 130 میلیارد دلاری نقدینگی داشت و 85 درصد آن در قالب سرمایه گذاریهای کوتاه مدت بود.

قیمت خرید مایکروسافت 45 درصد بیشتر از قیمت نهایی سهام Activision Blizzard در روز جمعه است. اما سرمایه گذاران این شرکت مشکلی از این بابت نداشتند و ارزش سهام مایکروسافت روز سه شنبه تنها 2.4 درصد کاهش یافت که این کاهش همسو با افت سایر سهام‌های فناوری در روز نزولی بازار بود.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، مایکروسافت از فضایی سود می برد که این غول نرم افزاری  از تفحص فزاینده غولهای فناوری توسط رگولاتورها در امان مانده است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد