الزامی برای تسویه اعتبارات تا پایان سال وجود ندارد

الزامی برای تسویه اعتبارات تا پایان سال وجود ندارد

بورستهران - ایرنا - دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: نه در قوانین وضع شده توسط سازمان بورس و نه در قراردادها و ضوابط کانون کارگزاران، الزامی برای تسویه اعتبارات کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه تا پایان سال وجود ندارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، در حالی یکی از نگرانی های فعالان و سرمایه گذاران بازار سرمایه تسویه اعتبارات در پایان هر سال است که این موضوع می تواند فشار فروش زیادی به بازار تحمیل کند. در این راستا «سید روح الله میرصانعی»، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار از نبود هیچ گونه الزامی برای تسویه اعتبارات خبر داد و افزود: طبق مقررات موجود در بازار سرمایه، کارگزاری های فعال در بازار الزامی برای تسویه اعتبارات خود در پایان سال مالی ندارند؛ بنابراین هر شرکت کارگزاری در صورت تمایل می‌تواند تصمیم به تسویه اعتبارات مشتریان خود بگیرد یا مهلت بیشتری برای در اختیار داشتن اعتبارات به آنها دهد.

وی در ادامه با اشاره به قوانین مربوطه، تصریح کرد: در واقع نه در قوانین وضع شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار و نه در قراردادها و ضوابط کانون کارگزاران الزامی برای تسویه اعتبارات کارگزاری ها وجود ندارد، در این زمینه شرکت کارگزاری می‌توانند با توجه به شرایط بازار سهام و همچنین وضعیت اختصاصی خود، مهلت بیشتری برای تسویه اعتبارات قايل شوند.

میرصانعی در پاسخ به این سوال که این موضوع چه تاثیری بر روند بازار سرمایه خواهد داشت، گفت: به طور طبیعی هر چقدر میزان تسویه اعتبارات بیشتر باشد، یعنی عملا مشتریان موظف هستند برای باز پس دادن این اعتبارات به فروش سهام خود اقدام کنند، به این ترتیب هر چه میزان تسویه اعتبارات بالاتر باشد عرضه سهام تشدید شده و روندی قیمتی سهام را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با اظهار این مطلب که هر چه توان اعتبارگیری مشتریان افزایش یابد، شاهد تقویت تقاضا از این سمت خواهیم بود، گفت: این امر سبب می‌شود تا فشاری از سمت عرضه به بازار سهام ایجاد نشود.

میرصانعی در ادامه با اشاره به نگرانی برخی از شرکت های کارگزاری بابت تبعات مالیاتی احتمالی از سمت اعتبارات، گفت: برخی شرکت‌های کارگزاری از بابت تبعات احتمالی مالیاتی نگرانی دارند و ترجیح می‌دهند که در پایان سال، اقدام به تسویه داشته باشند، در این راستا باید تاکید کرد که سازمان امور مالیاتی بخشنامه‌ای را مصوب کرده و هزینه اعتبارات برای کارگزاران را به رسمیت شناخته است، به این ترتیب دغدغه مالیاتی نیز برای کارگزاری‌ها رنگ باخته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دوباره تاکید می شود که تسویه اعتبارات برای کارگزاری‌ها اختیاری است و هیچ الزامی در این زمینه وجود ندارد، شرکت‌های کارگزاری می‌توانند با سنجش شرایط بازار و همچنین شرایط مشتریان خود این موضوع را عملیاتی کنند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد