مصوبات سران قوا نشان‌دهنده حمایت دولت و حاکمیت از بازار سرمایه است

مصوبات سران قوا نشان‌دهنده حمایت دولت و حاکمیت از بازار سرمایه است

بورستهران- ایرنا- عضو شورای عالی بورس به تاثیر مصوبات سران قوا بر معاملات بورس اشاره کرد و گفت: پیام (سیگنال) مثبت داده شده به بازار نشان‌دهنده آن است که مجموعه دولت و حاکمیت به فکر حمایت از بازار سرمایه هستند تا از این طریق، هیجان‌های...

«سعید اسلامی»  امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به علت ریزش اخیر شاخص بورس اشاره کرد و افزود: اکنون عوامل بسیار مهمی مانند مساله مذاکرات احیای برجام و انتخابات بر روند بازار موثر هستند و به شدت بازار را تحت تاثیر خود قرار داده اند.

وی با بیان اینکه اکنون سهامداران در انتظار مشخص شدن موضوع برجام، مذاکرات آن و نیز انتخابات ریاست جمهوری ایران هستند، گفت: نتیجه هر یک از آنها می تواند به شدت بر روند بازار تاثیرگذار باشند و این امر باعث شده است تا سهامداران در چنین وضعیتی احتیاط بیشتری را برای سرمایه گذاری در بورس و ورود سرمایه هایشان به این بازار در پیش بگیرند.

اسلامی اظهار داشت: قفل بودن برخی از سهام در صف فروش ناشی از آن است که همه حجم معاملات بازار فقط بر روی چند نماد قرار گرفته است که این موضوع بر روند بازار تاثیرگذار بوده و سبب ایجاد هیجان و ریزش در معاملات بورس شده است.

عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: تا زمانی که این چشم‌اندازها وضعیت بهتری را در بازار پیدا نکنند، نمی‌توان شاهد تاثیر مثبت اقدامات انجام شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار جهت بهبود وضعیت بازار باشیم.

وی خاطرنشان کرد: فعالان حاضر در بازار باید این موضوع را مدنظر داشته باشند، سیگنال مثبت داده شده به بازار نشان‌دهنده آن است که مجموعه دولت و حاکمیت به فکر بازار سرمایه هستند تا بتوانند هیجان‌های ایجاد شده در بازار را کاهش دهند.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه اکنون مهمترین مساله حاکم در بازار مذاکرات وین است، گفت: برای ارايه پیش بینی دقیق از این بازار در ابتدا باید دید که این مذاکرات چگونه پیش می روند، این موضوع باعث کاهش قیمت ارز و ایجاد مسایل روانی در بازار شده است اما همچنان مشخص نیست که چه میزان گشایش به دنبال این موضوع صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه همزمان با چنین وضعی در بازار، سیاستگذار که همان سازمان بورس و اوراق بهادار است باید به فکر سیاستی جدید برای افزایش نقدشوندگی بازار باشد، گفت: به دنبال این اتفاق باید فشار فروش از سهامی که از قدرت بنیادی خوبی برخوردارند و اصلاح شدیدی را تجربه کرده اند، برداشته شود تا از این طریق بتوان جانی دوباره را از طریق این سهام به بازار بخشید.

وی به تاثیر مصوبات سران قوا بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: نتیجه برخی از مصوبات مانند تزریق نقدینگی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه یا انتشار اوراق تبعی از طریق صندوق توسعه بازار سرمایه با تاثیر مثبت در کوتاه‌ترین زمان ممکن بعد از اجرا همراه خواهند اما برخی دیگر از این مصوبات در بلندمدت تاثیر خود را در بازار نشان خواهند داد.

اسلامی با اشاره به اینکه بازار می تواند تا پایان سال بازدهی بهتری را نسبت به سایر بازارها داشته باشد، گفت: این موضوع باید مدنظر باشد که نیمی از معاملات بازار در سال جاری در اختیار دولت بعدی قرار داد که باید دید چه عکس العمل هایی را نسبت به بازار نشان می دهند، زیرا صحبت های مطرح شده از افراد کاندیداهای بالقوه و بالفعل ریاست جمهوری همیشه در بازار با تاثیر همراه بوده اند.

عضو شورای عالی بورس خاطرنشان کرد: اکنون دو ماه از سال 1400 گذشته، اما بازار با بازدهی چندان معقولی همراه نبوده است که امیدواریم با اتخاذ سیاست های مناسب بتوانیم شاهد روزهای بهتری در بازار باشیم.

وی ادامه داد: اکنون دیگر سهامداران به توصیه های ارايه شده در بازار توجه نمی کنند زیرا به حدی نوسانات اقتصادی ایجاد شده در کشور زیاد است که سهامداران به دنبال مکانی برای حفظ سرمایه های خود هستند.

اسلامی خاطرنشان کرد: سهامدارانی که وارد بازار می شوند اگر دید بلندمدتی در بازار نداشته باشند دايم تحت تاثیر تنش های موجود در بازار قرار می گیرند و به دنبال رفتارهای هیجانی ایجاد شده در بازار از خود واکنش نشان می دهند که بازار از این اقدامات هیجانی تاثیر می پذیرد و روندی غیر معقول را در پیش می گیرد.

عضو شورای عالی بورس افزود: تحقیقات نشان می دهد که در دوره های 10 ساله، بازار سرمایه بیش از دیگر بازارها بازدهی مثبت داشته و سودآوری در اختیار سهامداران قرار داده است، اکنون هم سرمایه گذاران با افق بلندمدت می توانند بازدهی بیشتری را نسبت به سایر بازارها به دست آورند.

به گزارش ایرنا،  شاخص کل در بازار بورس روز گذشته (یکشنبه، 19 اردیبهشت‌ماه) 15 هزار و 591 واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و 151 هزار واحد رسید.

جلسه ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در 13 اردیبهشت ماه برگزار و پیشنهادهای ارايه شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، در نهایت همه پیشنهادات ارايه شده برای حمایت از بازار سرمایه با اصلاحات جزیی به تصویب رسیدند.

 این پیشنهادات، شامل مواردی از جمله واریز 80 درصد از مالیات نقل و انتقال سهام در سال 1400 به صندوق تثبیت بازار سرمایه، موافقت با انتشار 20 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با تضمین دولت، خروج بانک‌ها و موسسات اعتباری از شمول ماده 16 و 17 قانون رفع موانع تولید برای حمایت از بازار سرمایه بود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد