بلومبرگ: بحران انرژی چشم انداز وحشتناکی برای غذا در اروپا ایجاد کرده است

بلومبرگ: بحران انرژی چشم انداز وحشتناکی برای غذا در اروپا ایجاد کرده است

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به پیامدهای بحران انرژی ناشی از تحریم‌های غرب علیه روسیه بر تامین مواد غذایی در اروپا پرداخت و گفت این موضوع چشم اندازهای وحشتناکی پیش روی تامین مواد غذایی در اروپا قرار داده است.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های غربی از جدی شدن بحران غذا در قاره پیر خبر می‌دهند و می‌گویند که بحران انرژی ناشی از تحریم‌های غرب علیه روسیه باعث بحران‌های متعددی شده که بخش‌های مختلف زندگی شهروندان اروپایی را در بر گرفته است.

به گفته منابع، در کارخانه 240 هزار فوت مربعی« Brioche Pasquier »تولید نان‌های حجیم که یک ساعت رانندگی تا لندن فاصله دارد، نمونه‌ای است که در آن هزینه هر عدد نانی که از کوره‌های گازی غول‌پیکر آن بیرون می‌آید حداقل 50 درصد افزایش یافته است.

* افزایش قیمت مواد اولیه، ضرر مضاعف به تولیدکنندگان و افزایش هزینه مصرف‌کنندگان

علاوه بر این، قیمت کره، تخم مرغ، شکر و بیشتر مواد اولیه‌ای که نانوایان فرانسوی برای تهیه کروسان و انواع کیک استفاده می‌کنند، همگی با افزایش قیمت کالاها در سال گذشته افزایش یافته است؛ اما این کارخانه اکنون با قبوض بالای انرژی نیز دست و پنجه نرم می‌کند.

بر اساس مقاله منتشر شده در روزنامه بلومبرگ، این یک ضرر مضاعف برای تولیدکنندگان مواد غذایی است، هزینه‌ای که به زودی متوجه شهروندان و مصرف کنندگانی خواهد شد که هم اکنون با بحران‌های گرانی زندگی مواجه هستند.

این رسانه پیش‌بینی‌های بانک انگلستان را نقل کرد که حاکی است، تورم در بریتانیا می‌تواند در سال جاری به بیش از 13 درصد برسد و یک سوم خانوارها در بریتانیا بیش از 10 درصد از درآمد خود را صرف انرژی کنند و در حال حاضر افزایش هزینه‌های زندگی منجر به تشدید مشکل غذا می‌شود.

در این گزارش به اظهارات رایان پیترز، مدیر عامل کارخانه Brioche Pasquier اشاره شده است که می‌گوید: این یک اثر دومینویی است که به دلیل افزایش شدید قیمت انرژی اتفاق افتاد. ما باید تلاش کنیم تا قیمت‌های خود را برای خرده فروشان کمی افزایش دهیم و متاسفانه این افزایش نصیب مصرف کنندگان می‌شود.

بر این اساس گرانی‌ها به این دلیل رخ داده است که تولیدکنندگان مواد غذایی در اروپا در حال حاضر با قیمت‌های بالای انرژی رقابت می‌کنند و گاز، زغال‌سنگ و برق با قیمت‌هایی دو برابر قیمت‌های معمول معامله می‌شوند، اما بدترین‌ها هنوز با فرا رسیدن زمستان و یخبندان در راه است که تقاضا برای انرژی به من گرمایش و تولید برق را افزایش می‌دهد.

شرکت Suedzucker AG، بزرگترین تولیدکننده شکر از چغندر اروپا، در اوایل سال جاری گفت که افزایش قابل توجه در هزینه‌های مواد خام، انرژی و بسته بندی، افزایش درآمد در سه ماهه اول را جبران کرد. Allied Bakeries، تولید کننده محصولات نان هم در ژوين گذشته گفت که افزایش هزینه‌های اصلی باوجود افزایش فروش در سه ماهه سوم همچنان بر حاشیه (سود) تاثیر می‌گذارد.

* چشم اندازها با وجود مداخله دولت‌ها وحشتناک است


در این گزارش اشاره شده است که چشم اندازها آنقدر تاریک و وحشتناک است که دولت‌ها شروع به مداخله مستقیم کرده اند و اتحادیه اروپا هفته گذشته بسته کمکی به ارزش 110 میلیون یورو (112 میلیون دلار) را برای حمایت از شرکت‌های بخش کشاورزی تصویب کرد که تحت تاثیر افزایش قیمت انرژی، کود و سایر مواد خام به دلیل جنگ در اوکراین قرار گرفتند و احتمالا کشورهای دیگر نیز از این روند پیروی کنند.

مارگرته وستاگر، کمیسر ضد انحصار اتحادیه اروپا گفت: بخش کشاورزی به‌ویژه تحت تاثیر افزایش قیمت انرژی و سایر هزینه‌های نهاده‌ای ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین و تحریم‌های مرتبط با آن قرار گرفته است.

وی افزود: ما به همکاری نزدیک با کشورهای عضو ادامه می‌دهیم تا اطمینان حاصل شود که اقدامات حمایتی ملی می‌تواند به موقع، هماهنگ و موثر انجام شود.

* ضربه برنامه‌های دولتی به کارخانه‌هایی که مصرف انرژی بالایی دارند

این گزارش آورده است که اگر کمبود گاز طبیعی منجر به جیره‌بندی شود، کارخانه‌های مواد غذایی انرژی‌بر در سراسر اروپا ممکن است مجبور به تعطیلی شوند. آلمان قبلا فاز دوم «طرح اضطراری» سه مرحله‌ای خود را اعلام کرده است و فاز بعدی می‌تواند به تعطیلی تمام صنایع منجر شود.

علاوه بر این، بریتانیا نیز برنامه‌ای برای کاهش عرضه یا قطع انرژی به کارخانه ها دارد و چنین سناریوهای بد می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های مواد غذایی شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد