تامین مالی 120 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های تولیدی از بورس کالا

تامین مالی 120 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های تولیدی از بورس کالا

مدیر عامل بورس کالا در آیین راه اندازی معاملات آتی نقره و تالار حراج باز بورس کالا گفت: شرکت‌های تولیدی امسال 120 هزار میلیارد تومان از بورس کالا تامین کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم از حضور و تلاش های مسوولان حاضر در راستای توسعه بورس کالا گفت: در سال جاری رقم بی سابقه 32 میلیون تن کالا در معاملات بورس ثبت شده و این رقم بیانگر آن است که زیرساخت های بورس کالا پاسخگوی نیاز صنایع و تولید کشور بوده است. همچنین در حوزه تامین مالی تولیدکنندگان 40 درصد معاملات بازار فیزیکی به صورت سلف بوده و به این ترتیب از ارزش 300 هزار میلیارد تومانی بازار حدود 120 هزار میلیارد تومان به تامین مالی شرکت های تولیدکننده کمک شده است.

افتتاح تالار حراج باز و آتی نقره

مدیرعامل بورس کالای ایران به معاملات حراج باز سنگ آهن اشاره کرد و گفت: معاملات مدل حراج باز یکی از زیرساخت های اصلی بورس های کالایی است و در این روش فرصت بیشتری برای کشف نرخ داده می شود تا معامله گران برای تامین مواد خود بتوانند در حین معامله تفکر بیشتری در حوزه قیمت داشته باشند.

سلطانی نژاد در مورد معاملات آتی مقره نیز گفت: نقره در بازارهای جهانی اهمیتش به لحاظ وزنی از طلا بیشتر است و این فلز در صنایع الکترونیک، صنایع تولیدی و صنایع پایین دستی کاربرد بالایی دارد که با راه اندازی قرارداد آتی نقره در بورس کالا شرایط برای پوشش ریسک قیمتی برای صنایع پایین دستی فراهم شده است. در همین راستا ساچمه نقره به دلیل آنکه در ایران به صورت استاندارد وجود دارد به عنوان دارایی پایه قرارداد آتی در نظر گرفته شد.

خرید دین، سبد کالایی بورس کالا را تکمیل می‌کند

وی در خاتمه گفت: برنامه بورس کالا برای راه اندازی بازار آتی، راه اندازی قرارداد آتی واحدهای صندوق طلا است. همچنین با همکاری وزارت صمت، گواهی سپرده کالایی بر روی محصولات پتروشیمی و در ابتدای کار بر روی قیر راه اندازی می شود و همچنین این موضوع در مس و آلومینیوم هم در دستورکار است؛ خاطرنشان می شود با راه‌اندازی اوراق خرید دین در کنار توسعه معاملات مناقصه و گواهی سپرده شاهد تکمیل سبد کالایی بورس کالا خواهیم بود.

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد