یک شایعه در بازار ارز / پیش‌بینی قیمت دلار امروز 6 مهر

یک شایعه در بازار ارز / پیش‌بینی قیمت دلار امروز 6 مهر

در دومین روز هفته، معامله‌گران ارزی در برابر نزول بیشتر دلار مقاومت کردند. روز یکشنبه خبری از فروشندگان سنگین در بازار نبود و تمایل به خرید افزایش یافته بود. برخی فعالان نیز عنوان می‌کردند که تقاضای حواله‌ای برای درهم زیاد شده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، در دومین روز هفته، معامله‌گران ارزی در برابر نزول بیشتر دلار مقاومت کردند. روز یکشنبه خبری از فروشندگان سنگین در بازار نبود و تمایل به خرید افزایش یافته بود. برخی فعالان نیز عنوان می‌کردند که تقاضای حواله‌ای برای درهم زیاد شده بود. قیمت درهم در روز یکشنبه به نزدیکی محدوده 7 هزار و 600 تومان رسید. با رشد درهم، قیمت فروش دلار در بازار داخلی نیز تا 27 هزار و 650 تومان بالا رفت. این قیمت 120 تومان بالاتر از روز یکشنبه بود.

به گفته شماری از تحلیل‌گران، معامله‌گران فنی سعی کرده‌اند با بالا کشیدن خط حمایت دلار به حوالی 27 هزار و 500 تومان، معامله‌گران بیشتری را ترغیب به خرید ارز کنند. پیش از این، خط حمایت بازار در دو محدوده 27 هزار و 200 و 26 هزار و 800 تومان قرار داشت و معامله‌گران تصور می‌کردند با شکست این خطوط حمایتی راه برای فروش شدیدتر هموار خواهد شد. البته با وجود بالا آمدن کف قیمت دلار، خریداران با قدرت وارد بازار نشدند. این موضوع نشان می‌داد که همچنان فضای احتیاط بر بازار ارز حکمفرما است و معامله‌گران در انتظار آشکار شدن سرنوشت لغو تحریم‌ها هستند.

مقاومت بعدی در بازار ارز

با افت ابتدای هفته دلار انتظار می‌رفت که در روز یکشنبه نیز روند کاهشی ادامه پیدا کند، ولی معامله‌گران توانستند این فضا را در بازار ارز ایجاد کنند که قرار نیست مذاکرات هسته‌ای به زودی آغاز شود و همین عامل، تا حدی قدرت کاهشی‌ها را پایین آورد. خریداران در روزهای آتی محدوده مقاومتی 27 هزار و 800 تومانی را در پیش‌رو دارند و در صورتی که نتوانند از آن عبور کنند، بازار بار دیگر به سوی حمایت 27 هزار و 500 تومان حرکت خواهد کرد. تا زمانی که محدوده 27 هزار و 500 تومانی شکسته نشود، انتظارات معامله‌گران بازار عمدتا صعودی خواهد بود. در این میان برخی از فعالان باور دارند که اظهارات ريیسی می‌تواند زمینه‌ساز افت قیمت دلار شود. ابراهیم ريیسی به بانک مرکزی دستور داده ارزهای خارج از کشور را به داخل برگرداند. با این حال، این خبر تا عصر روز دوشنبه اثر کاهشی در بازار و معاملات پشت خطی نداشت. به نظر می‌رسد معامله‌گران در انتظار این می‌مانند که چه مقدار از خواست ريیس‌جمهور محقق خواهد شد.

یک شایعه در بازار دلار

در این میان، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شایعات افزایشی نیز در بازار ایجاد شده و این مساله در برگشت دلار در روز یکشنبه نقش داشته است. بر اساس گزارش اکو ایران، در بازار ارز شایعه شده است وزیر اقتصاد برای حمایت از بورس خواهان بالا نگه داشتن قیمت دلار است. در واقع، این شایعه در بازار و گروه‌های تلگرامی‌ دست به دست می‌شد که وزیر اقتصاد عنوان کرده است‌ باید نرخ دلار بالا باشد تا بورس ضرر نبیند. البته این شایعه هیچ‌گاه تایید نشد و با توجه به آثار روانی پیرامون نرخ ارز، بعید است که وزیر اقتصاد تمایلی به حفاظت از بازار سهام از طریق دلار داشته باشد. با این حال، نوسان‌گیران از آن برای بالا بردن قیمت دلار استفاده کردند.

البته شماری از معامله‌گران باور دارند که قیمت دلار در روز یکشنبه تحت تاثیر شایعات قرار نداشت و تنها تقویت شاخص بورس در ابتدای پاییز موجب شده بود که انتظارات افزایشی برخی از بازیگران ارزی نیز افزایش پیدا کند. زمانی که سهم‌های پتروشیمی ‌در بازار سهام بالا می‌روند، چنین دیدگاهی در میان معامله‌گران ارزی شکل می‌گیرد که پیش‌بینی سود دلاری این شرکت‌ها بیشتر شده است. با این حال، همیشه بازار سهام و اسکناس آمریکایی در یک جهت حرکت نکرده‌اند. نمونه مشخص آن در 5 ماه ابتدایی سال 99 رخ داد که رشد سرسام‌آور بازار سهام تنها با افزایش محدود در بازار دلار همراه بود.

مطالعه بیشتر: دستور عجیب ريیسی به بانک مرکزی / دلار می‌ریزد؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد