شاخص بورس تحت تاثیر رفتارهای هیجانی

شاخص بورس تحت تاثیر رفتارهای هیجانی

بازار سرمایه در سال 1400 با فاکتورهای مختلفی روبه‌رو است. کارشناسان وجود تعداد زیادی از فاکتورهای تاثیرگذار در سال 1400 در بازار سرمایه را دلیل بخشی عمده‌ای از رفتارهای هیجانی می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روند نوسانی بازار سهام در سال گذشته در جریان معاملات سال 1400 ادامه‌دار است. شاخص حرکت نوسانی خود را ادامه می‌دهد و همچنان در یک روند نزولی در حال حرکت است.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند تعداد فاکتورهای زیادی در سال 1400 وجود دارد که در بازار سرمایه تاثیر می‌گذارند. قرارداد 25 ساله با چین و جلسه 5+1 برای رسیدگی بازگشت احتمالی آمریکا به برجام عواملی هستند که در چند روز اخیر ایجاد شدند و طبیعتا در رفتارهای هیجانی موچود در بازار سهام تاثیر می‌گذارد.

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه گفت: با توجه به افزایش حجم عرضه در ماه‌های گذشته و ورود نقدینگی کم به بازار قدرت فروشندگان کاهش پیدا کرده است. با توجه به کاهش حجم معاملات در ابتدای معاملات سال 1400 می‌توان گفت بازار در حالت رکود باقی مانده است و تحرکات زیادی در بازار دیده نمی‌شود.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با توجه به کاهش قذرت خرید سهامداران و ادامه روند خروج نقدینگی از بازار روند منفی در شاخص ادامه‌دار است. افزایش حجم عرضه در نمادهای بزرگی همچون وتجارت، وبصادر، خودرو و خساپا نشان می‌دهد که حقوقی‌ها که در آخرین روزهای معاملات سال 99 از بازار حمایت‌هایی می‌کردند، در حال حاضر حمایتی انجام نمی‌دهند.

بازار سهام در جریان معاملات امروز شاهد قفل بودن تعداد زیادی از نمادها در ضف فروش بود که این مساله نشان دهنده رفتارهای هیجانی در بازار و از طرفی کاهش 9 هزار واحدی شاخص بورس نشان دهنده آن است که بازار همچنان نیاز به نقدینگی و بازگشت اعتماد دارد.

رضایتی با بیان اینکه الزام صندوق‌ها برای ورود به بازار تا حدودی بازار را حرکت داد و توانست با تزریق حدود 9 هزار میلیارد تومان به بازار کمک کند، اما در حال حاضر همانطور که پیش‌بینی می‌شد آن حجم از نقدینگی برای بازار کافی نبود و پس از مدت کوتاهی روند تعادلی روند نزولی شاخص برگشت.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد