525میلیارد فقط برای سفرهای استانی ريیسی!

525میلیارد فقط برای سفرهای استانی ريیسی!

ريیس دولت سیزدهم، دخل و خرج کل دولت را در لایحه جدید بودجه سال 1401، با رقم 3631 هزار میلیارد تومان بسته‌ است. هرچند رقم بودجه پیش‌بینی شده برای نهاد ریاست جمهوری در مقایسه با سایر ارقام بودجه اندک به نظر می‌رسد اما سه برابر شدن این بودجه نسبت به سال گذشته در نوع خود پرسش‌برانگیز به نظر می‌رسد.

مجله فراز: ريیس دولت سیزدهم، دخل و خرج کل دولت را در لایحه جدید بودجه سال 1401، با رقم 3631 هزار میلیارد تومان بسته‌ است. هرچند رقم بودجه پیش‌بینی شده برای نهاد ریاست جمهوری در مقایسه با سایر ارقام بودجه اندک به نظر می‌رسد اما سه برابر شدن این بودجه نسبت به سال گذشته در نوع خود پرسش‌برانگیز به نظر می‌رسد.

در نگاه مقایسه‌ای میان لایحه بودجه‌ سال 1401 با سال 1400 که توسط دولت سحن روحانی تدوین شده بود، افزایش چشم‌گیر بودجه نهاد ریاست جمهوری نکته‌ نیست که از نگاه ناظر پرسش‌گر دور بماند چرا که بودجه این نهاد در سال 1400 مبلغی حدود 530 میلیارد تومان بوده است، اما در سال 1401 این مبلغ به عدد 1 هزار و 538 هزار میلیارد و 464 میلیون تومان رسیده است.

سر فصل‎ برنامه‌های نهاد ریاست جمهوری

نهاد ریاست جمهوری تا دولت دوازدهم همیشه برنامه‌های مشخصی داشته است که بودجه متناسب با آن برنامه‌ها در لایحه بودجه سالیانه کل کشور لحاظ می‌‌شده است.

این برنامه‌ها شامل برنامه احراز صلاحیت های ورود به خدمت دولتی، برنامه ساماندهی دعاوی حقوقی، برنامه حکمرانی و راهبری امور فراقوه‌ای، برنامه پژوهش‌های علمی، کاربردی، فناوری و فن‌آفرینی، برنامه راهبری فناوری‌های نوپدید و بین رشته‌ای و توسعه همکاری های بین المللی، برنامه ارايه خدمات یکپارچه دولت هوشمند الکترونیکی، برنامه نظارت بر تسهیل رقابت و کنترل انحصار در بازار داخلی، برنامه هدایت، راهبری و توانمندسازی خانواده‌ها و کودکان، نظارت بر مهدکودک‌ها، مراکز پیش دبستان و مراکز آموزشی نگهداری کودکان و اجرای سیاستهای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برنامه پژوهش‌های کاربردی و تقاضا محور است.

علت افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری

دولت سیزدهم اما در نهاد ریاست جمهوری تغییراتی را به وجود آورده است که برخی علت افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری در سال 1401 را نسبت به سال 1400 را این تغییرات می‌دانند. در سرفصل جدید این بودجه علاوه بر سایر برنامه‌ها که از قدیم نیز وجود داشته است یک بند جدید با عنوان برنامه حکمرانی امور قوه مجریه نیز ایجاد شده است که تعهد به مصوبات سفرهای استانی را شامل می شود و در بودجه سال 1400 وجود نداشته است. دولت سیزدهم در این رابطه هم مبلغ 525 میلیارد تومان را برای مصوبات سفرهای استانی در نظر گرفته است و در سرفصل بودجه نهاد ریاست جمهوری اضافه کرده است.

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که ريیس دولت قبلی هم به تبع دید و بازدید هایی از بسیاری از شهرها و روستاها داشته است و هزینه آن را از کجا می‌آورد؟

بند دوم در لایحه پیشنهادی دولت هم مربوط به برنامه‌های راهبری فناورانه و مقابله با قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر و معاونت امور زنان و داروهای روان‌گردان و ردیف‌های دیگر است که دولت مبلغ 462 میلیارد تومان را برای آن در نظر گرفته است و جمع ردیف‌های فوق 1,500 میلیارد تومان است.

بسیاری از دولت‌مردان در نهاد ریاست جمهوری دلیل افزایش بودجه را اینگونه ساده‌سازی کردند که در دولت قبل وزرا نمی‌توانستند ريیس دولت را ببینند اما در این دولت این امکان فراهم شده است که بخشی از همین بودجه به این کار اختصاص یابد که دولت و شخص ريیس جمهور سفر استانی یا دیدار داشته باشند. این کار علاوه بر کنترل و کاهش هزینه‌های جاری باعث می‌شود تا مشکلات مردم از طریق این سفر های استانی چه در شهرها و چه در روستا ها نیز بازگو و حل شود. این بدین معنا است که؛ مردم باید برای حل مشکلات خود چه در شهر ها و چه در روستا ها باید از جیب خود هزینه‌ای در قبال خدمات عمومی بپردازند.

همچنین پیش از این در لایحه بودجه 1400 دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد زیرمجموعه وزارت اقتصاد محسوب می‌شد اما طبق بند ح تبصره 18 لایحه بودجه 1401، از سال آینده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با حفظ شخصیت حقوقی مستقل و با رعایت ضوابط و مقررات زیر نظر ريیس جمهور اداره می‌شود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد