میدان یلدا هم نفت دارد و هم گاز/ همکاری با 5 کشور آسیایی و یک کشور اروپایی در حوزه اکتشاف

میدان یلدا هم نفت دارد و هم گاز/ همکاری با 5 کشور آسیایی و یک کشور اروپایی در حوزه اکتشاف

ایلنا: مدیر عامل اکتشاف شرکت ملی نفت گفت: طبق مصوبه شرکت ملی نفت، چاه اکتشافی دوم در میدان یلدا در حال احدث است و مشکل خاصی ندارد.

مهدی فکور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره آخرین وضعیت میدان یلدا اظهار داشت:  حدس ما این است که این میدان منهای نفت؛ گاز هم داشته باشد، طبق مصوبه شرکت ملی نفت چاه اکتشافی دوم در حال احدث است و مشکل خاصی ندارد. 

وی افزود: ما کشفیات را تحویل شرکت‌های تولیدی می‌دهیم و شرکت‌های تولیدی باید برنامه‌های توسعه را روی آن پیاده کنند. 

مدیر عامل اکتشاف شرکت ملی نفت گفت: در مجموعه جغرافیایی پارس‌جنوبی استنباط ما این است که وضع ذخایر بیش از آن چیزی است که اکنون وجود دارد، بعبارت دیگر پتانسیل‌های زیادی دارد.

وی بیان داشت: تعاریف ما در اکتشاف به گونه‌ای است که روی میدان خاصی مگر بر حسب ضرورت؛ تمرکز نمی‌کنیم، در تمام حوزه‌ها حضور داریم، زیرا در اصل هم به لحاظ هزینه و هم در وقت صرفه‌جویی می‌شود. بنابراین پروژه‌هایی را که با  5 کشور آسیایی و یک کشور اروپایی تعریف کردیم، تمام جغرافیای ایران را پوشش می‌دهد و درواقع بحث میدان خاصی نیست و نتایج آن در میادین مختلف قابل استفاده است و زمانی که به اطلاعات دستیابی پیدا کردیم به شرکت‌های تولیدی ارايه می‌دهیم که با همین روش ما توسعه را انجام دهند. 

فکور درباره همکاری با دیگر کشورها از جمله روسیه در پروژه‌های اکتشافی گفت: ما اکنون با شرکت ژيوکام روسیه یک کار مطالعاتی روی یکی از بلوک‌ها انجام می‌دهیم که نتیجه کار مطالعاتی آن در دشت آبادان مشخص می‌شود.

وی درباره برنامه‌های اکتشافی در خزر نیز خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه ملی نفت اکتشافات به نفت و گاز در این منطقه به شرکت نفت خزر واگذار شده و ما باتوجه به تجربیات فقط همکاری داریم. 

به گزارش ایلنا، دو سال پیش سیدعلی معلمی معاون سابق مدیر عامل اکتشاف نفت با اعلام اینکه شاید ما حدود 70 تا 80 میدان کشف شده توسعه‌نیافته داشته باشیم، به ایلنا گفته بود: در خلیج‌فارس یک دکل در میدان یلدا در حال حفاری و نزدیک است که به هدف برسد.

بنا بر این گزارش؛ میدان گازی یلدا در 30کیلومتری شرق میدان پارس جنوبی قرار دارد،اکتشاف و توصیف لایه‌های نفتی مخازن گازی کنگان و دالان یکی از اهداف اجرای عملیات حفاری چاه اکتشافی در این میدان است.در طول عملیات حفاری، نمونه‌برداری سیال از پنج لایه تولیدی در دستور کار قرار داد که تنها در دو لایه منجر به نمونه‌های معتبر شد. نمونه‌گیری به دو روش سرچاهی و ته‌چاهی انجام شد که به‌دلیل ماهیت سیال‌های تولیدی، نمونه‌های ته‌چاهی برای آنالیز سیال نفتی و نمونه سرچاهی برای آنالیز مخزن گازی در نظر گرفته شده است.

نمونه‌های سنگ و سیال اخذشده از این میدان با هدف مطالعات آزمایشگاهی زمین‌شناسی، ژيومکانیک و آنالیز سنگ و سیال مخزن به پژوهشگاه واگذار شده است. در بخش مطالعات آزمایشگاهی سیال مخزن، تعیین خواص فیزیکی سیال مخزن، فشار شبنم، فشار حباب همراه با بررسی تغییرات حجم نسبت به فشار در دمای مخزن ارزیابی شدند، همچنین نسبت گاز به نفت تولیدی، ویسکوزیته و دانسیته سیال مخزن و سیال تولیدی تحت دما و فشار از دیگر موارد مورد اندازه‌گیری بوده است.

 شناسایی زون‌های دارای پتانسیل مخزنی و سرانجام کاهش ریسک اکتشاف و حفاریهای آتی در این میدان، مطالعات زمین‌شناسی مخزن، چینه‌نگاری سکانسی، فسیل‌شناسی و بررسی شکستگی‌ها، تعیین زون‌های مخزنی و دسته‌بندی انواع سنگ مخزن از مهم‌ترین اقدام‌هایی است که در راستای مطالعه میدان گازی یلدا در برنامه‌ها قرار گرفته است.

پس از بررسی لاگ‌های پتروفیزیکی و شناسایی واحدهای ژيومکانیکی نمونه‌های پلاگ منتخب از مغزه با استفاده از نتایج آنالیز تصاویر سی‌تی‌اسکن، غربالگری شد و آزمایش‌های مکانیک سنگ شامل اندازه‌گیری سرعت امواج صوتی در شرایط محیط و مخزن، آزمایش‌های مقاومت کششی و فشاری تک‌محوره و سه‌محوره در شرایط محیط و در شرایط مخزن، آزمایش شکست هیدرولیکی، ضریب بایوت و چقرمگی روی نمونه‌ها انجام گرفت، همچنین با استفاده از داده‌های آزمایش چکش اشمیت که روی توالی مغزه انجام گرفت، مقدار تطابق بین داده‌های آزمایشگاه (مقاومت تراکمی و کششی) با داده‌های حاصل از نمودارهای پتروفیزیکی بررسی شد.

در بخش آنالیز مغزه، پس از انجام تطابق عمق با استفاده از لاگ‌های گامای طبیعی چاه و مغزه، اندازه‌گیری خواص پتروفیزیکی سنگ مخزن با هدف شناسایی واحدهای جریان هیدرولیکی انجام و بر اساس آن، نمونه‌های منتخب برای آزمایش‌های ویژه مغزه تعیین شد که پس از غربالگری بر اساس نتایج آنالیز سی‌تی‌اسکن، مطالعات توزیع اندازه حفرات فضای متخلخل و تراوایی مطلق صورت گرفت. اکنون مطالعات آزمایشگاهی تراوایی نسبی به روش پایا با استفاده از اشعه ایکس، همچنین مطالعات فشار مويینگی در دو سیستم نفت - آب و گاز - نفت در دست انجام است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد