احداث نیروگاه 400 مگاواتی برق در ترکمنستان

احداث نیروگاه 400 مگاواتی برق در ترکمنستان

وزیرامورخارجه ترکمنستان از احداث نیروگاه 400 مگاواتی برق در نزدیکی مرز سرخس از سوی پیمانکاران ایران در شهر «ماری» ترکمنستان خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، رشید مردوف در اختتامیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری ایران ایران و ترکمنستان با بیان اینکه دو روز است که برای این اجلاس به تهران آمده ایم گفت: در این سفر چند ملاقات داشتیم که هدف از آنها توسعه و گسترش روابط فی مابین در حوزه‌های انرژی، راه آهن و علمی- آموزشی است که به نتایج خوبی دست یافتیم.

وی گفت: دیروز با ريیس جمهور ایران دیداری داشتیم. همچنین با آقای قاسمی جلسات متعددی در موضوعات مختلف برگزار کردیم که در چند مورد به نتایج قطعی رسیدیم. در مواردی هم قرار شد برای بررسی بیشتر به جلسات آینده موکول شود.

وزیرامورخارجه ترکمنستان اظهار کرد: ما آماده همکاری هستیم و امیدواریم روابط گسترش یابد. یکی از مهمترین توافقات امروز ما احداث خط تولید نیروگاه برق 400 مگاواتی در شهر مرزی ماری در نزدیکی سرخس توسط پیمانکاران ایرانی ساخت شود و برق آن به ایران صادر شود. از دیگر موارد توافقتنامه امروز، سرعت بخشیدن به حمل کالا در بخش‌های جاده‌ای و ریلی شامل مرزهای سرخس، اینچه برون و لطف آباد بود. همچنین توافق شد تا برای ترانزیت کالاهای ترکمنستان از مسیر ایران منطقه‌ای در بندر شهید رجایی برای ترکمنستان در نظر گرفته شود.

وی به توافقنامه در بخش آموزش اشاره کرد و گفت: همچنین در حوزه سلامت و درمان توافقنامه‌ای از سال 2015 وجود داشت که آن را بازنگری کردیم که شامل همکاری‌ها در بخش سلامت، درمان و تجربیات علمی- آموزشی و درمانی است.

مردوف به توافق به بخش رسانه‌های جمعی اشاره کرد و افزود: بازگشایی دفتر خبرگزاری ایرنا در عشق آباد و امضای یادداشت تفاهم میان سازمان صدا و سیمای ایران و رادیو تلویزیون دولتی ترکمنستان که قبلا وجود داشت در مفاد آن بازنگری شود.

ريیس ترکمنستانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان توافقنامه‌ها در حوزه ورزش و گردشگری را یادآور شد و افزود: قرار شد این موافقتنامه در آینده نزدیک امضا شود. همچنین برنامه‌ای برای افزایش همکاری‌های ورزشی و گردشگری تدوین شود.

وی گفت: 236 سند همکاری تاکنون امضا شده و سه پروتکل جدید هم در این اجلاس اضافه کردیم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد