نرخ تورم نقطه‌ای ماهانه 4.5 درصد کاهش یافت

نرخ تورم نقطه‌ای ماهانه 4.5 درصد کاهش یافت

براساس آخرین اطلاعات آماری مرکز آمار ایران، نرخ تورم مهرماه 1400 برابر با 39.2 درصد بود که در مقایسه با ماه قبل 4.5 واحد درصد کاهش داشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
مرکز آمار جزيیات نرخ تورم در مهرماه 1400 را منتشر کرد که براساس اعلام این مرکز هر سه نرخ تورم نقطه‌ای، ماهانه و سالیانه کاهشی بوده است.

نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل را بیان می‌کند که این شاخص در مهرماه امسال 39.2 درصد شد یعنی خانوار‌های ایرانی در مهرماه امسال 39.2 درصد بیشتر از مهر سال گذشته برای خرید اقلام مورد نیاز خود هزینه کرده‌اند.

هرچند این آمار اعلام می‌کند که نرخ تورم نقطه‌ای مهرماه 1400 در مقایسه با ماه قبل 4.5 واحد درصد کاهش یافته است.

در مهرماه نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌­ها و دخانیات» 1.1 واحد درصد کاهش یافت و به 60.5 درصد رسید.

در مهرماه امسال نرخ تورم نقطه‌ای گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» بیش از خوراکی‌ها کاهش یافت. نرخ تورم این گروه 29.5 درصد بود که در مقایسه با شهریورماه 5.9 واحد درصد کاهش یافت.

براساس این گزارش نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری 38.4 درصد است که نسبت به ماه قبل 4.5 واحد درصد کاهش داشته است.

هم‌چنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی 43.9 درصد بوده که که نسبت به ماه قبل 3.9 واحد درصد کاهش یافت.

نرخ تورم ماهانه خانوار‌ها 3.7 درصد شد

نرخ تورم ماهانه، تغییرات قیمت اقلام مصرفی در یک ماه را نشان می‌دهد. این نرخ در مهرماه برابر 3.7 درصد بود که در مقایسه با شهریورماه، 0.2 واحد درصد کاهش داشته است.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» پنج درصد و «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» سه درصد بوده است.

نرخ تورم ماهانه برای خانوار‌های روستایی در مهرماه با 0.5 واحد درصد رشد و برای خانوار‌های روستایی 0.4 واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل داشته است.

نرخ تورم ماهانه خانوار‌های روستایی در مهرماه 4.1 درصد و خانوار‌های شهری 3.6 درصد بود.

نرخ تورم سالیانه مهرماه 45.4 درصد شد

براساس اعلام مرکز آمار نرخ تورم سالیانه مهرماه 1400 برابر 45.4 درصد بود. این نرخ که تغییرات قیمت در یک سال منتهی به مهرماه نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن است. نرخ تورم سالیانه مهرماه در مقایسه با شهریورماه 0.4 واحد درصد کاهش داشته است.

هم‌چنین نرخ تورم سالیانه برای خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب 44.7 درصد و 49.6 درصد است که برای خانوار‌های شهری 0.4 واحد درصد کاهش و برای خانوار‌های روستایی 0.1 واحد درصد کاهش داشته است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد