پیشنهاد عجیب سایپا / ساندرو نداریم، 3 دستگاه کوییک ببرید!

پیشنهاد عجیب سایپا / ساندرو نداریم، 3 دستگاه کوییک ببرید!

سایپا چندی پیش خودروی ساندرو پیش‌فروش کرده و بعد از گذشت مدت طولانی از موعد تحویل این خودرو، می‌گوید ساندرو ندارد و مردم می‌توانند به جای ساندرو کوییک تحویل بگیرند. آن هم بعد از این همه انتظار.

به گزارش تجارت‌نیوز، سال 97 سایپا حدود 53 هزار خودروی ساندرو پیش‌فروش کرده. مدت‌ها از زمان تحویل این خودروها گذشته و این شرکت همچنان می‌گوید نمی‌تواند خودروی ثبت‌نامی را تحویل دهد و مردم باید به جای این خودرو، کوییک تحویل بگیرند.

سایپا گفته تحریم‌ها مانع تحویل خودروی ساندرو است. اما برخی معتقدند که آن زمان که سایپا اقدام به پیش‌فروش ساندرو کرد می‌دانست که تحریم‌ها در حال اوج گرفتن است و تامین قطعات مورد نیاز برای تحویل این همه خودرو دشوار است. اما همچنان طرح پیش‌فروش را پیش برد.

حالا مدتی است که این شرکت اعلام می‌کند که مردم به جای ساندرو، کوییک ببرند. البته طرح جایگزینی ساندرو با کوییک مورد استقبال همه قرار نگرفته است. برخی پدیرفته‌اند که به جای ساندرو کوییک بگیرند اما برخی دیگر همچنان امیدوارند که صاحب ساندرو شوند.

خودرویی که سال 97 مبلغ پیش‌پرداخت آن 24 میلیون تومان بود و شهریور امسال قیمت آن از مرز 500 میلیون تومان هم گذشته است. ساندرو استپ‌وی در بازار آزاد 570 میلیون تومان است و قیمت کوییک 173 میلیون تومان. پس خریداران باید سه دستگاه کوییک تحویل بگیرند که معادل قیمت یک دستگاه ساندرو باشد.

طرح جایگزینی ساندرو با کوییک و پراید!

سایپا می‌گوید متقاضیانی که حاضر نیستند به جای ساندرو، کوییک تحویل بگیرند برای ما چالش ایجاد کرده‌اند و باید هرچه سریع‌تر تکلیف این موضوع را مشخص کنند. اما مردم می‌گویند همان خودروی ثبت‌نامی را می‌خواهند. چون اگر پراید یا کوییک می‌خواستند همان زمان آن را در بازار آزاد می‌خریدند و یا ثبت‌نام می‌کردند. نه اینکه به جای یک خودروی رنو، سه دستگاه پراید و کوییک تحویل بگیرند.

اما این اولین باری نیست که خودروسازان طرح پیش‌فروش می‌گذارند اما یا در تحویل خودرو تعویق چند ماهه دارند و یا اینکه اعلام می‌کنند مردم به جای خودروی ثبت‌نامی، باید خودروی دیگری جایگزین کنند.

از طرف دیگر ایران خودرو و سایپا سال گذشته و امسال طرح‌های پیش‌فروش متعددی داشته‌اند. آن هم برای برخی از خودروهایی که حالا خبر می‌رسد خط تولید آنها متوقف شده است و یا برخی از قطعات آن به دلیل تحریم موجود نیست. به همین دلیل انتظار می‌رود طرح جایگزینی خودروهای جدید با خودروهای پیش‌فروش شده تکرار شود.

از طرف دیگر، در طرح پیش‌فروش قیمت نهایی خودرو مشخص نیست و موقع تحویل تعیین می‌شود. آن هم در اقتصادی که تورم دو رقمی آن مدام در حال افزایش است و قیمت خودرو در بازار مدام تغییر می‌کند. برخی معتقدند تاخیر خودروسازان در انجام تعهداتشان تعمدی است تا خودرو مدام گرانتر شود و آنها درآمد بیشتری کسب کنند.

هفته قبل بود که شورای رقابت از مصوبه‌ای رونمایی کرد که بر اساس آن تورم، شامل مبلغ پیش‌پرداخت خرید خودرو نمی‌شد. مصوبه‌ای که بسیاری می‌گویند به نفع مصرف‌کننده است و به تاخیرهای مداوم خودروسازان در تحویل خودرو پایان می‌دهد.

اما حالا گروه خودروسازی سایپا رسما اعلام کرده که به دلیل این مصوبه شورای رقابت، تمام طرح‌های پیش‌فروش خود در سال 1400 را متوقف می‌کند.

مطالعه بیشتر: سایپا طرح پیش‌فروش خودرو را متوقف کرد / تکلیف خریداران چه می‌شود؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد