چین خرید نفت ایران را افزایش داد

چین خرید نفت ایران را افزایش داد

معامله گران و شرکت های رصد کشتی می گویند واردات نفت ایران از سوی چین در سه ماه گذشته بالای نیم میلیون بشکه در روز مانده است، زیرا تخفیف مناسب آن به ریسک نقض تحریم‌های آمریکا می ارزد.

خبرگزاری ایسنا: معامله گران و شرکت های رصد کشتی می گویند واردات نفت ایران از سوی چین در سه ماه گذشته بالای نیم میلیون بشکه در روز مانده است، زیرا تخفیف مناسب آن به ریسک نقض تحریم‌های آمریکا می ارزد.

 به نقل از رویترز، چین خرید نفت ایران را امسال با وجود ادامه تحریم های آمریکا ادامه داده است.

دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در شرایطی که به دنبال مذاکرات هسته ای است، تاکنون تصمیم گرفته است تحریم‌ها علیه افراد و شرکت‌های چینی را اجرایی نکند.

پس از افت واردات در ژوين و ژوییه از رکورد بالایی که در ماه مه مشاهده شد که به دلیل محدودیت سهمیه های واردات بود، پالایشگاه‌های خصوصی چین با صدور سهمیه‌های واردات جدید از سوی دولت، بار دیگر از خرید نفت ارزان‌تر ایران استقبال کردند.

اما لی، تحلیلگر بازار چین شرکت رصد نفتکش ورتکسا اظهار کرد: تخفیف چشمگیر نفت ایران و سهمیه واردات جدید، تقاضا از سوی پالایشگاه‌های خصوصی چین را تقویت کرده است. حاشیه سود پالایش قوی هم از این روند حمایت می کند.

صادرات نفت ایران که اکنون حدود 1.3 میلیارد دلار در ماه ارزش دارد و عمده آن به چین می رود، منبع درآمد مهمی برای تهران است. ایران و قدرت‌های جهانی قرار است در 29 نوامبر مذاکرات هسته ای را از سربگیرند تا توافق هسته ای را احیا کنند که زمینه را برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه فروش نفت ایران هموار می کند.

طبق آمار شرکت ورتکسا آنالیتیکس، واردات نفت ایران به چین در اوت به 660 هزار بشکه در روز و در سپتامبر به 545 هزار بشکه در روز رسید اما در اکتبر به 470 هزار بشکه در روز کاهش یافت.

این آمار نشان می دهد میانگین واردات سه ماهه 560 هزار بشکه در روز بود که بالاتر از 478 هزار بشکه در روز در ماه‌های ژوين و ژوییه بوده است. صادرات نفت ایران به چین در ماه مه به رکورد 730 هزار بشکه در روز صعود کرد در حالی که میانگین صادرات از ابتدای سال تا پایان اکتبر، 562 هزار بشکه در روز است.

سایر شرکت‌های رصدکننده نفتکش اعلام کردند آمار ارايه شده از سوی ورتکسا برای مدت سه ماه مشابه برآورد آنهاست.

دانیل گربر، مدیرعامل شرکت پترولجستیک اظهار کرد: اگرچه این حجم نسبت به ابتدای سال کمتر بوده است اما اگر چین موفق شود افزایش اخیر ابتلا به کووید را کنترل کند، با توجه به قیمت‌های بالاتر نفت، دیسیپلین اوپک در کنترل عرضه و تخفیف‌هایی که برای خرید نفت ایران وجود دارد، واردات بالاتر نفت ایران تعجب آور نخواهد بود.

طبق آمار گمرکی، چین از ابتدای سال 2021 نفت از ایران وارد نکرده است زیرا پالایشگاه‌های دولتی به دلیل تحریم‌های آمریکا در حاشیه مانده اند.

نفت ایران که حدود شش درصد از واردات نفت چین را تشکیل می دهد، باعث واردات کمتر از برزیل و غرب آفریقا شده است.

به گفته معامله گران، نفت ایران آخرین بار چهار تا پنج دلار ارزان‌تر از نفت برنت و حدود شش تا هفت دلار ارزان‌تر از قیمت پایه نفت خاورمیانه بود. رضایت پکن از این معاملات هم به معامله گران و خریداران برای خرید نفت ایران جسارت بخشیده است.

وزارت خارجه چین ماه گذشته به رویترز گفته بود معاملات تجاری میان چین و ایران باید محترم شمرده شود. چین از آمریکا می خواهد تحریم‌های یکجانبه نامشروع را هر چه سریع‌تر حذف کند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در سپتامبر به رویترز گفت: واشنگتن از خرید نفت ایران توسط چین مطلع است و دیپلماسی را به عنوان یک مسیر موثرتر برای رسیدگی به این نگرانی انتخاب کرده است.

این مقام که مایل نبود نامش فاش شود، گفت: آمریکا پیش از این تحریم‌ها را بکار بسته و اگر ضرورت داشته باشد، دوباره چنین خواهد کرد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد