قیمت واقعی هر شانه تخم‌مرغ اعلام شد

قیمت واقعی هر شانه تخم‌مرغ اعلام شد

چند روزی است که مجدد گرانی سراغ بازار تخم مرغ آمده و نوسانات قیمتی در فروش هر شانه مشهود است.

باشگاه خبرنگاران: چند روزی است که مجدد گرانی سراغ بازار تخم مرغ آمده و نوسانات قیمتی در فروش هر شانه مشهود است.

طی هفته های اخیر بازار تخم‌مرغ پس از مرغ با نوساناتی روبرو شد که در این میان بسیاری از سوداگران با گرفتن ماهی از آب گل آلود، اقدام به عرضه با نرخ های دلخواه در بازار می کنند به طوریکه قیمت از مغازه ای به مغازه دیگر متفاوت است.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر شانه تخم مرغ 50 تا 65 هزار تومان و هر عدد 1800 تا 2 هزار و 300 تومان است که در مقایسه با درب مرغداری اختلاف معناداری دارد که بسیاری از کارشناسان صنعت طیور و فعالان بازار، رها شدن امر تنظیم بازار از سوی وزارت جهاد کشاورزی را علت اصلی این نابه سامانی ها می دانند و معتقدند که حذف ارز ترجیحی و قیمت گذاری بر مبنای عرضه و تقاضا، بازار را به تعادل می رساند و در مقابل ريیس اتحادیه مرغ تخم گذار اذعان می کند که با حذف ارز ترجیحی، قیمت هر شانه تخم مرغ به بالای 80 هزار تومان می رسد.

این پایان ماجرا نیست چرا که با احیای مجدد قانون تمرکز و واگذاری امور تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی انتظار می رفت که مشکلات و نابه سامانی های بازار محصولات پروتيینی نظیر مرغ و تخم مرغ به پایان برسد که متاسفانه با گذشت 2 ماه از این قانون اتفاق خاصی در حوزه تنظیم بازار محصولات کشاورزی و مایحتاج سبد خانوار اتفاق نیفتاده است که امیدواریم با اتخاذ تصمیمات وزیر جهاد کشاورزی، مشکلات برچیده شود.

با توجه به گرانی گوشت قرمز و اثر کالای جایگزین، تقاضا برای خرید مرغ و تخم مرغ در بازار افزایش یافته است که این موضوع در نوسان قیمت بی تاثیر نیست. هر چند تولیدکنندگان معتقدند که با وجود افزایش چشمگیر هزینه های تولید و اثر کالای جایگزین، قیمت تخم مرغ بالا نیست.

حال به سراغ مسيولان ذی ربط می رویم تا از علل گرانی تخم مرغ در بازار، قیمت واقعی محصول و تاثیر حذف ارز ترجیحی بر قیمت با خبر شویم:

قیمت واقعی هر شانه تخم مرغ 36 هزار تومان

ناصر نبی پور ريیس هیيت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار با اشاره به اینکه بازار تخم مرغ تغییر محسوسی نسبت به هفته اخیر نداشته است، اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 17 هزار و 200 تا 17 هزار و 400 تومان معادل شانه ای 35 هزار تومان است.

وی افزود: بنا بر برآوردهای صورت گرفته قیمت واقعی هر کیلو تخم مرغ با احتساب نهاده های فعلی 17 هزار و 800 تومان به وزارتخانه پیشنهاد شده است که همواره برآورد می شود در شورای قیمت گذاری، وزیر جهاد نرخ فعلی را اعلام کند.

نبی پور با اشاره به اینکه قیمت جوجه تخم گذار به 16 هزار تومان رسیده است، بیان کرد: امسال با کاهش تولید جوجه، قیمت بالاست که با افزایش تولید جوجه از مرداد به بعد پیش بینی می‌شود که در شش ماهه دوم سال بازار به تعادل برسد.

به گفته این مقام مسيول، با توجه به شرایط فعلی نهاده دامی، نرخ واقعی هر کیلو تخم مرغ 17 هزار تا 19 هزار تومان است و در شرایط فعلی قیمت بالاتر نخواهد رفت.

ريیس هیيت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به اینکه مشکلی در عرضه تخم مرغ نداریم، بیان کرد: روزانه 2600 تا 2700 تن تخم مرغ در کشور تولید می شود که با این وجود کمبودی در عرضه وجود ندارد.

وی با اشاره به انتقاد وزیر جهاد کشاورزی نسبت به قیمت گذاری دستوری، گفت: وقتی قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ 17 هزار تومان است، چطور مرغدار می تواند هر کیلو محصول را 14 هزار تومان بدهد.

نبی پور درباره تاثیر حذف ارز ترجیحی بر بازار تخم مرغ بیان کرد: طبق اذعان وزیر جهاد کشاورزی تا پایان سال نهاده دولتی در اختیار مرغداران قرار می گیرد، در حالی که با حذف ارز دولتی و آزاد شدن نهاده دامی پیش بینی می شود که قیمت هر شانه تخم مرغ به 80 هزار تومان می رسد.

ريیس هیيت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به تولک بردن اجباری مرغ ها گفت: قرار بود 10 میلیون قطعه مرغ تخم گذار به کشتارگاه برود، اما به دلیل شرایط تولید، دولت به تولیدکنندگان اعلام کرد که از کشتار این مرغ‌ها اجتناب کنند تا با تولک بردن اجباری، این مرغ‌ها به چرخه تولید برگردند.

نرخ مصوب 14 هزار تومانی تخم مرغ معقول نیست

هدایت اله اصغری کارشناس صنعت طیور با اشاره به اینکه نرخ مصوب 14 هزار تومانی تخم مرغ معقول و منطقی نیست، اظهار کرد: با تخصیص ارز ترجیحی به واردات نهاده های دامی و بخش طیور، تنظیم بازار باید اتفاق بیفتد که در شرایط کنونی نرخ مصوب باید اصلاح شود.

وی افزود: در شرایط کنونی که تخم مرغ با قیمت مناسب به دست مصرف کننده نمی رسد، این امر نشان می دهد که تنظیم بازار بدرستی اتفاق نیفتاده است.

اصغری ادامه داد: با تخصیص ارز یارانه ای به بخش طیور، دولت باید قیمت حداقل و حداکثری اعلام کند که بنده معتقدم وزارت جهاد کشاورزی تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ را رها کرده است.

این کارشناس صنعت طیور با اشاره به مشکلات تامین نهاده های دامی بیان کرد: گرچه معاونت امور دام مدعی است که صد درصدی نهاده های دامی را تامین می کند، اما مرغداران نسبت به تامین نهاده گلایه مند هستند که به رغم احیای قانون تمرکز، وزارت جهاد پاسخگو نیست.

وی ادامه داد: با تخصیص ارز ترجیحی به بخش طیور، دولت باید قیمت حداقلی متناسب با هزینه های تولید اعلام کند تا تولیدکننده متضرر نشود، همچنین قیمت حداکثری اعلام کند تا در حق مصرف کننده اجحاف صورت نگیرد.

به گفته اصغری، مرغدار تخم گذار باید 90 هفته تولید کند تا 23 کیلو تخم مرغ بدست بیاورد که با این وجود پیش بینی می شود 10 تا 15 درصد سود کند.

این کارشناس صنعت طیور با اشاره به اینکه بازار جوجه در مرغ گوشتی و تخم گذار رها شده است، بیان کرد: رها کردن بازار منجر به آشفتگی قیمت و اختلاف چشمگیر از درب مرغداری تا بازار مصرف شده است، درحالیکه‌ با واگذاری قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی باید به تولیدکننده و مصرف کننده باید پاسخگو باشد.

وی درباره آینده بازار تخم مرغ گفت: دولت با حذف ارز ترجیحی باید بازار را رها کند تا قیمت بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا و کشش بازار تنظیم شود یا باید اصول و منطقی بحث ها را پیگیری کند، در غیراین صورت شرایط بازار بدتر خواهد شد.

اصغری قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را 22 هزار تومان اعلام کرد و افزود: ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ در آذر سال گذشته را 14 هزار تومان اعلام کرد که با حذف ارز ترجیحی و تخصیص یارانه به اقشار آسیب پذیر شاهد افزایش حجم نهاده خواهیم بود که این موضوع در قیمت تاثیر گذار خواهد بود چرا که قیمت بر مبنای رقابت بازار شکل می گیرد.

این کارشناس صنعت طیور ادامه داد: با استمرار سیاست تخصیص ارز ترجیحی، دان و جوجه مورد نیاز مرغدار با قیمت مصوب باید تامین و قیمت منطقی متناسب با هزینه های تولید تعریف شود که این امر مستلزم ایجاد زنجیره است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد