آخرین مهلت ثبت‌نام وام کرونایی؛ امروز

آخرین مهلت ثبت‌نام وام کرونایی؛ امروز

فعالان 14 گروه از مشاغل اعم از صنفی و غیر صنفی فقط تا امروز(سه‌شنبه) فرصت دارند تا برای تسهیلات کرونایی ثبت‌نام کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

فرصت ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات 12 درصدی برای کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا تا پایان آذر اعلام شده است.

واحد‌های صنفی آسیب دیده از کرونا در 14 گروه شغلی شامل موارد زیر هستند:

1- مراکز تولید و توزیع غذا‌های آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی‌ها، قهوه‌خانه‌ها و اغذیه فروشی‌ها؛

2- مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمان‌سراها، مسافرخانه‌ها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی، خدمات بین‌راهی، موزه‌ها و زايرسرا‌ها

3- حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی

4- حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری

5- دفاتر خدمات مسافرتی گردشگری و زیارتی

6- تولید و توزیع پوشاک

7- تولید و توزیع کیف و کفش

8- مراکز توزیع آجیل خشکبار، قنادی بستنی و آبمیوه

9- مراکز باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی

10- مراکز و مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی هنری و رسانه‌ای

11- مراکز تولید و توزیع و فروش صنایع دستی

12- آموزشگاه‌های رانندگی، آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و گرمابه‌ها

13- موسسات خصوصی دارای پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در حوزه‌های درمانی و تشخیصی و آزمایشگاهی و پاراکلینیکی فعال هستند

14- واحد‌های پرورش مرغ گوشتی و مرغ مادر، مراکز تولید محصولات گل خانه‌ای سبزی و صیفی‌جات صادراتی و مراکز تولید و عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی

البته مهلت ثبت نام تسهیلات 12 درصدی برای 14 گروه شغلی که پیش‌تر تا پایان شهریور تعیین و تا پایان آذر 1400 تمدید شده بود، به نظر می‌رسد این بار تمدید نمی‌شود. البته در راستای تمدید زمان دریافت وام جدید کرونا، پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا از سوی بانک‌ها تا پایان بهمن ماه تمدید شد.

بر این اساس فعالان 14 گروه از مشاغل اعم از صنفی و غیر صنفی (شامل 850 زیر رسته) فقط تا فردا فرصت دارند که با مراجعه به سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir برای این تسهیلات ثبت‌نام کنند.

تسهیلات یاد شده به تعداد کارکنان واحد‌های ثبت نام شده، اعم از بیمه شده و بیمه نشده، 12 تا 16 میلیون تومان وام 12 درصد، با باز پرداخت 22 ماهه اقساط و 2 ماه تنفس (مجموعا 24 ماه) تعلق می‌گیرد.

البته تالارداران خسارت دیده از کرونا برای دریافت تسهیلات مطابق با دستورالعمل‌های پیش‌تر اعلام شده، و نامه شماره 7/09/6177 تاریخ 28 تیر 1400 اتاق اصناف ایران به جای مراجعه به سامانه کارا، باید به اتحادیه مراجعه کنند.

بر اساس اعلام قبلی دبیر اتاق اصناف، سال گذشته تنها 7 درصد مشمولان وام کرونا از آن استقبال کردند که دلیل آن سختی دریافت این وام‌ها از بانک، بروکراسی اداری و نبود تفاوت بین وام‌های عادی و وام کرونایی، مبلغ پایین وام بود که به ازای هر کارگر 12 تا 16 میلیون تومان و تا سقف سه کارگر به واحد صنفی اختصاص پیدا می‌کرد و نرخ این وام 12 درصد بود.

ريیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی تهران گفته بود: وامی که دولت در سال اول شیوع ویروس کرونا به واحد‌های صنفی برای حفظ کارگر‌ها داده شد، باعث ورشکستگی بیشتر این واحد‌ها بود، چرا که در شرایط تعطیلی واحد صنفی، سود و وثایق سنگین از آن‌ها دریافت شد و صنوف ملزم به حفظ کارگران هم شدند. اما با تداوم وضعیت شیوع بیماری، تالار‌ها درآمدی نداشتند. تسهیلات دوم نیز با احتساب متراژ واحد صنفی پرداخت می‌شد، اما بیش از 80 درصد تالار‌ها استیجاری بودند که نمی‌توانستند سند ارايه دهند و ورشکست شدند؛ بنابراین استقبال از این تسهیلات هم کم بود.

همچنین، امروز همچنین آخرین مهلت ثبت‌نام وام اجاره مسکن است. ثبت‌نام از 26 خرداد آغاز شده است. متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند.

ثبت‌نام وام ودیعه مسکن نیز از 26 خرداد آغاز شده است و همه مستاجران واجد شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن که در سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام کرده‌اند اکنون یا منتظر پاسخ استعلام خود هستند با به نظام بانکی معرفی شده‌اند.

سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در منطقه شهری تهران 70 میلیون تومان، سایر کلان‌شهر‌ها (شهر‌های بالای یک میلیون نفر جمعیت یعنی شهر‌های مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه) 40 میلیون تومان و سایر شهر‌ها 25 میلیون تومان است. همچنین، متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند.

متقاضیان همچنین باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد