زنگ خطری بزرگ برای اقتصاد و تجارت کشور

زنگ خطری بزرگ برای اقتصاد و تجارت کشور

غلامی گفت: چرا از صدور مجوزی که برای یک سازمان هیچ هزینه ای ندارد و در مقابل برای مردم و کشور آورده ارزی به همراه دارد...

صدور مجوزهای نمایشگاهی همواره یکی از بزرگترین مشکلات فعالان صنعت نمایشگاهی کشور به شمار می رود. این موضوع در سال های اخیر رنگ بیشتری به خود گرفته و به یکی از اصلی ترین چالش ها تبدیل شده است. فعالان صنعت نمایشگاهی کشور بر این باورند که عدم صدور مجوزهای طولانی مدت موجب شده تا آنها نتوانند برنامه ریزی صحیحی روی فعالیت های نمایشگاهی خود داشته باشند. پیرامون این موضوع گفتگویی را با ترکمان غلامی مدیرعامل سایت نمایشگاهی آذربایجان غربی ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

ویروس خودتحریمی به جان اقتصاد افتاده است

غلامی در این گفتگو اظهار داشت: ما امید داشتیم که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و روی کار آمدن تفکرها و سیاست های جدید در حوزه توسعه صادرات با موفقیت های چشم گیری روبرو شویم. متاسفانه با سیاست هایی که پیش گرفته شده تمام فعالیت های اقتصادی و تجاری کشور دچار ویروس خود تحریمی شده است. به عنوان مثال خود ما سابق بر این تا نیمه اول سال حدود 3 الی 4 رویداد خارجی را برگزار و از این طریق ارز چشمگیری وارد کشور می کردیم. اما در سال جاری مجوز هیچ کدام از این رویدادها صادر نشده است.

وی افزود: چرا از صدور مجوزی که برای یک سازمان هیچ هزینه ای ندارد و در مقابل برای مردم و کشور آورده ارزی به همراه دارد جلوگیری می شود؟ این ها زنگ خطری برای اقتصاد و تجارت خارجی کشور به حساب می آید. متاسفانه مدیران تازه وارد به هیچ عنوان با شرایط تجاری کشور آشنایی ندارند. به عنوان مثال من به عنوان یک فعال اقتصادی اگر بخواهم با یکی از مدیران کل سازمان توسعه تجارت پیرامون چالش های موجود در مسیر فعالیتم جلسه ای داشته باشم باید بیش از یک ماه در صف انتظار بمانم. آیا این خودتحریمی نیست؟

برخورد سلیقه ای در تصمیم گیری ها

مدیرعامل سایت نمایشگاهی آذربایجان غربی در ادامه گفت: برخوردها و تصمیمات در کشور سلیقه ای شده و در این میان منافع ملی به باد فراموشی سپرده شده است. دلیل این کار چیست؟ من بارها در تماس های تلفنی و نامه نگاری هایی که با مدیران سازمان توسعه تجارت داشته ام این موارد را متذکر شده ام ولی تا کنون هیچ ترتیب اثری در این حل این چالش ها مشاهده نشده است. متاسفانه ما امروز در دوراهی بسیار خطرناکی قرار گرفته ایم.

وی اضافه کرد: با یک بام و دو هوا در صنعت نمایشگاهی نمی توان راه به جایی برد. سازمان توسعه تجارت یا به طور کامل حمایت خود از سایت های نمایشگاهی را اعلام کند یا با وعده های پوچ، این سایت ها را امیدوار نکند. متاسفانه بخشنامه های صادر شده توسط سازمان توسعه تجارت به هیچ عنوان عملیاتی نیستند. برخی از مدیرانی که در راس تصمیم گیری برای صنعت نمایشگاهی هستند هیچ گونه تخصصی در این حوزه ندارند. این معضل بسیار بزرگی است که صنعت نمایشگاهی کشور با آن  روبرو است. صنعت نمایشگاهی نقش بسیار ویژه ای در توسعه صادرات کشور دارد. معرفی توانمندی های کشور باید از طریق سایت های نمایشگاهی کشور انجام شود. اما به نظر می رسد دولت نسبت به این ظرفیت بزرگ بی توجه است.

عدم ثبات در سیاست گذاری ها

غلامی در ادامه به طرح جدید دولت مبنی بر تفکیک وزارت صمت اشاره کرد و گفت: قطعا با کوچک شدن یک سازمان، اندیشه ها و مدیریت ها بهینه تر و کارآمدتر خواهد شد. ما سابق بر این وزارت بازرگانی را داشتیم. ناگهان تصمیم بر این شد که این وزارتخانه با وزارت صنایع و معادن ادغام شود. امروز نیز آقایان تصمیم گرفته اند که این دو وزارتخانه دوباره از یکدیگر تفکیک شود.  این موضوع نشان دهنده عدم ثبات در تصمیم گیری ها و انجام اقدامات غیر کارشناسی است.

وی با بیان اینکه دولت آقای احمدی نژاد به بهانه کوچک شدن دولت اقدام به ادغام وزارتخانه ها کرد، گفت: در حال حاضر سازمان توسعه تجارت از یک وزارتخانه بزرگ تر است. کوچک شدن دولت در ادغام وزارتخانه ها نیست. بلکه باید با کم کردن کارکنان، بروکراسی های پیچیده اداری و... دولت را کوچک کنیم.

مدیرعامل سایت نمایشگاهی آذربایجان در پایان گفت: امروزه حدود یک سال از آغاز فعالیت رسمی دولت سیزدهم می گذرد. ما حتی نباید یک روز را فدای سیاست ها و سلیقه های شخصی کنیم. این روزها عمر کشور است که به سرعت می گذرد و باید به فکر راه حلی برای حل چالش ها و در راس آنها خودتحریمی ها باشیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد