نیمه دوم، نیمه ریالی‌ها

نیمه دوم، نیمه ریالی‌ها

صنایعی که کالاهای مصرفی تولید می‌کنند و فروش ریالی دارند، برای سرمایه‌گذاری در نیمه دوم سال جذاب‌تر هستند، همچون خودروسازی، گروه IT، غذایی و... که با رشد تورم رشد می‌کنند و از کاهش نرخ ارز آسیب نخواهند دید.

به گزارش بورس‌نیوز، بازار سرمایه تحت تاثیر خبر سفر گروسی به ایران و احتمال توافق و کاهش نرخ ارز امروز هم با افت 14 هزار واحدی شاخص کل همراه بوده است.

محمد ناطقی کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اگر مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌ها رفع گردد، نرخ دلار در بازار آزاد به حدود 23 هزار تومان و دلار نیمایی به حدود 20 هزار تومان خواهد رسید اما؛ نکته اینجاست که به توافق و لغو تحریم‌ها در کوتاه‌مدت خوش‌بین نیستم و به نظر می‌رسد به ثمر رسیدن مذاکرات تا اواخر سال جاری زمان خواهد برد و در آن مقطع، در خوش‌بینانه‌ترین حالت دلار بازار آزاد در محدوده 24 الی 25 هزارتومانی تثبیت خواهد شد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه هدف دولت هم مهار تورم است و مهار تورم در سایه ثبات بازار ارز محقق خواهد شد.

ناطقی در رابطه با تاثیر توافق احتمالی بر بازار سرمایه اظهار کرد: قطعا صنایع صادرات محور ما با کاهش نرخ ارز، کمی افت خواهند کرد؛ مخصوصا آنکه به نظر می‌رسد دولت جدید به دنبال افزایش نرخ حامل‌های انرژی هم هست و این اتفاق احتمالی هم اثر منفی بر صنایع انرژی بر خواهد داشت. درمجموع، با دلار 24 الی 25 هزارتومانی، بازار سرمایه در محدوده فعلی اصلا خطرناک نیست و اتفاقا ریسک به ریوارد بازار سرمایه بسیار مناسب است.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: شاخص کل تا پایان سال احتمالا به کانال 1 میلیون و 700 الی 1 میلیون و 800 هزار واحدی خواهد رسید و جای ریزش ندارد.

ناطقی در پاسخ به این سوال که "با در نظر گرفتن احتمال توافق و کاهش نرخ ارز، حجم نقدینگی و سایر عوامل موثر بر اقتصاد کشور، برای تشکیل یک پرتفوی مناسب باید به چه گروه‌هایی توجه داشت" گفت: صنایعی که کالاهای مصرفی تولید می‌کنند و فروش ریالی دارند، برای سرمایه‌گذاری در نیمه دوم سال جذاب‌تر هستند. صنایعی همچون خودروسازی، گروه IT، غذایی و... که با رشد تورم رشد می‌کنند و از کاهش نرخ ارز آسیب نخواهند دید، گزینه‌های مناسبی خواهند بود. به‌ویژه اینکه این سهم‌ها در چند ماه گذشته رشد محسوسی نداشته و قیمت‌های جذابی هم دارند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد