تشکیل کمیته مشترک بانک مرکزی و سازمان بورس در حوزه بازار پول و سرمایه

تشکیل کمیته مشترک بانک مرکزی و سازمان بورس در حوزه بازار پول و سرمایه

بانک و بیمهتهران- ایرنا- رییس کل بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، تصمیم گرفتند کمیته‌ای برای هماهنگی در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات در بازار پول و سرمایه تشکیل شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از بانک مرکزی، رییس کل بانک مرکزی در نشست با رییس سازمان بورس و وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: تشکیل کمیته مشترک بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار به توسعه همکاری های مشترک بازارهای پولی و مالی، ثبات در بازارها و ایجاد ظرفیت ها جدید کمک می‌کند زیرا بازار پول و سرمایه نه رقیب، بلکه مکمل یکدیگر هستند. 
«علی صالح آبادی» هماهنگی در اتخاذ سیاست‌های بازار پول و سرمایه را یک ضرورت دانست و افزود: سیاست‌های پولی بانک مرکزی با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و در نهایت در شورای پول و اعتبار جمع‌بندی می‌شود و در این مسیر، نگاه جامعی به بازارهای مختلف کشور به ویژه بازار سرمایه وجود دارد. 
وی افزود: نباید این نگاه حاکم باشد که بازار سرمایه و پول رقیب یکدیگرند و زبان مشترکی ندارند و امروز در این خصوص، بین ارکان اقتصادی کابینه دولت به ویژه وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی اتفاق نظر وجود دارد. 
رییس کل بانک مرکزی همچنین به ضرورت ایجاد شورای ثبات مالی اشاره کرد و گفت: با ایجاد این شورا، می‌توان هماهنگی بین اجزای مختلف بازار مالی، به ویژه بازار پول و سرمایه در کشور را ارتقاء داد و شرایط کنونی، زمان بسیار مناسبی برای تاسیس شورای ثبات مالی و ارتقای این همکاری هاست.
وی با بیان اینکه بازار سرمایه، یک بازار تخصصی است، تاکید کرد: بازار سرمایه باید به دور از سیاست زدگی و در یک فضای پیش‌بینی پذیر و مبتنی بر رویکردهای تخصصی، مسیر رو به رشد خود را ادامه دهد.

گفت‌وگوهای بین نهادهای سیاست‌گذاری اقتصادی امیدوارکننده است
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در ادامه این نشست، گفت ‌وگو بین نهادهای سیاست‌گذار اقتصادی را بسیار امیدوارکننده دانست و گفت: این امر می‌تواند به نتایج مطلوبی ختم شود و در صورت استمرار، معنای بسیار روشنی برای فعالان اقتصادی و بازار خواهد داشت. این نکته که در پس سیاست‌های اقتصادی هماهنگی‌های لازم وجود دارد و استمرار آن بسیار مهم و مطلوب است. 
«سید احسان خاندوزی» تصریح کرد: تا تعیین تکلیف قانونی شورای ثبات، می‌توان از ظرفیت کمیته بند «ک» استفاده کرد و سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این جلسات حضور داشته باشد؛ چرا که حضور نهاد بازار سرمایه در کنار سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی در این قبیل تصمیمات موثر خواهد بود. 
وی ادامه داد: حضور بانک مرکزی و نیز کمیته‌های مشترکی از این دست کمک می‌کند تا چشم‌انداز متغیرهای کلیدی که فعالان اقتصادی با نگاه به آن تصمیمات را تنظیم خواهند کرد، شفاف‌تر شود.
خاندوزی تصریح کرد: اگر کمیته مشترک به صورت هفتگی و مستمر تشکیل جلسه دهد، مسايل کوچک می‌تواند به سرعت برطرف شود و مبنایی برای گفت‌وگو، افزایش تفاهم و همکاری‌ها با سایر بخش‌های واقعی و تولید اقتصاد باشد و نیز با افزایش گستره این همکاری‌ها سایر وزارتخانه‌ها نیز در این همکاری‌ها گنجانده شوند.
ثبات، کلیدی‌ترین نکته در بازار سرمایه است
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این نشست، ثبات را کلیدی‌ترین مولفه در بازار سرمایه دانست و گفت: مهم‌ترین عاملی که به نگرانی‌ها در بازار سرمایه دامن می‌زند، بی ثباتی است و البته این در حالی است که متغیرهای کلان بازار سرمایه در شرایط مطلوبی است.
«مجید عشقی» در خصوص شرایط بازار سرمایه گفت: در حال حاضر ارزش بازار سرمایه حدود هشت هزار هزار میلیارد تومان است و کوچک‌ترین تغییری در آن بسیار حايز اهمیت و در حوزه بسیار گسترده، اثرگذار خواهد بود.

وی در همین راستا، تشکیل شورای ثبات مالی را یک ضرورت دانست و گفت در حال حاضر، خلا چنین شورایی، به وضوح احساس می‌شود. 
رییس سازمان بورس با اشاره به ضرورت پیش بینی پذیر بودن بازار، به اثرگذاری مستقیم سیاست های پولی بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: موضوعاتی همچون نرخ ارز و نرخ تسعیر، نرخ سود بین بانکی و انتشار اوراق دولت، از جمله موضوعات حايز اهمیت برای بازار سرمایه است.
عشقی یادآور شد: هم اکنون حجم و تنوع بازار سرمایه به گونه‌ای است که در تمام حوزه‌ها فعال است و فکر می‌کنم هیچ تصمیمی در دولت اتخاذ نمی‌شود، مگر اینکه با بازار سرمایه مرتبط باشد و امیدوارم تشکیل مشترک بین بانک مرکزی و سازمان بورس در این باره راهگشا باشند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد