ثبات اقتصادی چین از کجا نشات می‌گیرد؟

ثبات اقتصادی چین از کجا نشات می‌گیرد؟

حریری گفت: اقتصاد چین از امتیازات بسیاری بهره مند است که داشتن جمعیت زیاد یکی از مهم ترین آنهاست.

شیوع ویروس کرونا و جنگ روسیه و اوکراین دو عاملی بودند که تمام بازارها در کشورهای مختلف را تحت الشعاع قرار دادند. بسیاری از این بازارها در کشورهای مختلف با شرایط وحشتناکی روبرو بود اما کشور چین در کمترین زمان ممکن این عقب ماندگی را جبران و به رشد قابل توجهی در حوزه های اقتصادی و تجاری رسید.  حال این پرسش مطرح می‌شود که با وجود بدبینی بسیاری از اقتصاددانان دربارە خروج از بحران اقتصادی کرونا و جنگ روسیه و اوکراین، چگونه چین به چنین رشد و ثبات اقتصادی دست پیدا کرد و چشم انداز مبادلات تجاری ایران و چین به چه صورت خواهد بود؟

چشم انداز مبادلات تجاری ایران و چین

مجیدرضا حریری در همین رابطه به خبرنگار گسترش نیوز، گفت: بحث اصلی در چشم انداز تجارت خارجی کشور به صورت عمومی بستگی به ریل و مسیری است که در آن قرار گرفته ایم. آیا ما در شرایط تحریم، تجارت خارجی خود را راهبردی خواهیم کرد یا مذاکرات وین موجب حصول گشایش هایی خواهد شد؟ هر کدام از این دو سناریو موجب بروز دو پیدیده متفاوت خواهد شد. از آنجا که وضعیت تجارت خارجی ما ارتباط تنگاتنگی با تصمیمات سیاسی کشور دارد پیش بینی چشم انداز مبادلات تجاری کشور به مراتب سخت و دشوار است.

وی با تاکید بر اینکه ما باید برای هر دو حالت آمادگی کامل داشته باشیم، اضافه کرد: به عقیده من در سطوح سیاست گذاری کشور نیز برای هر دو حالت سناریوهایی در نظر گرفته شده است. اما هم اکنون در شرایطی مانند برزخ هستیم. همین موضوع موجب شده که آهنگ تجارت خارجی کشور کند شود.

دلیل اصلی ثبات اقتصادی چین

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین  در ادامه و در پاسخ به سوال گسترش نیوز مبنی بر اینکه ثبات اقتصادی چین از کجا نشات می گیرد، گفت: چین هم از اتفاقاتی که در دنیا می افتد تاثیر می گیرد. به عنوان مثال جنگ روسیه و اوکراین به صورت مستقیم بر اقتصاد  و تجارت چین تاثیر گذاشت. شیوع ویروس کرونا نیز اقتصاد چین را هدف قرار داد. پیش بینی نرخ رشد اقتصادی چین تا قبل از شیوع ویروس کرونا و جنگ روسیه و اوکراین بیش از 6.5 درصد بوداما امروزه این عدد به 5 درصد کاهش پیدا کرده است.  نکته اینجاست که تکانه های این اتفاق در اقتصاد چین کمتر حس می شود و دلیل آن هم امتیازاتی است که اقتصاد چین به دلیل داشتن جمعیت بالا از آنها بهره مند است.  

حریری ادامه داد: چین حدود یک پنجم جمعیت جهان را در خود جای داده است پس از آمریکا با 18 درصد بزرگترین سهم اقتصادی در دنیا را از آن خود کرده است و به همین دلیل قادر به برقراری چنین تعادلی است. در هر زمان که روابط بین المللی چین در حوزه تجارت خارجی متلاطم می شود سیاست گذاران این کشور تمرکز خود را بر اقتصاد داخلی متمرکز می کنند و از این طریق تکانه های این تلاطم را به کمترین میزان ممکن کاهش می دهند. به عنوان مثال ضربه ای که آب داخل کاسه را متلاطم می کند هیچ تاثیری بر آب دریا ندارد. اقتصاد و جمعیت چین نیز دقیقا به همین گونه است.

وی اضافه کرد: از طرفی چین قادر است توسعه اقتصادی خود را هم بر مبنای توسعه صادرات بنا کند و هم به مصرف داخلی خود متکی باشد.

بهبود روند مبادلات تجاری ایران و چین

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین  در ادامه به تشریح آخرین وضعیت مبادلات تجاری میان دو کشور پرداخت و گفت: در سال 99 مبادله تجاری ایران و چین حدود 16 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 1400 با رشدی چشمگیر به حدود 23 میلیارد رسید. البته این اعداد، آمار مبادلات غیر نفتی ایران و چین است. میزان فروش نفت ایران به چین نیز به صورت رسمی و غیررسمی افزایش پیدا کرده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد