چتر حمایتی بازار سرمایه بر سر 4.5 میلیون سهامدار

چتر حمایتی بازار سرمایه بر سر 4.5 میلیون سهامدار

بورستهران - ایرنا - مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: اکنون از بین افرادی که از ابتدای امسال اولین معامله خود را انجام دادند، حدود چهار میلیون و 500 هزار نفر پرتفوی کمتر از 10 میلیون تومان دارند که در ارتباط با رفع نگرانی‌ها مقرر...

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، «محسن خدابخش» به جزییات طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد را که شب گذشته در شورایعالی بورس تصویب شد اشاره کرد و  افزود: تاکید  طرح حمایت صندوق توسعه بازار از سهامداران خرد بر ایجاد دید بلندمدت برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و در ارتباط با حمایت از سهامداران خردی است که امسال وارد بازار شده‌اند.

وی جامعه آماری این طرح را حدود چهار میلیون و 500 هزار نفر ذکر کرد و گفت: از بین افرادی که از ابتدای سال 99 اولین معامله خود را انجام دادند و تعداد آنها به  6 میلیون و 100 هزار نفرمی رسد، حدود  چهار میلیون و 500 هزار نفر پرتفوی کمتر از 10 میلیون تومان دارند که در قالب رفع نگرانی‌ها  و انتفاع این افراد از سود بازار سرمایه،  مقرر شد که یک اختیار فروش در سررسید اردیبهشت 1401 برای این افراد منتشر شود.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس توضیح داد: چنانچه این افراد اختیار فروش را تهیه کنند،  الان هر پرتفویی دارند به شرط آنکه در اردیبهشت 1401 از نظر تعدادی کاهش نیافته باشد، می‌توانند افزایش بدهند و آن مقداری را که افزایش داده اند بفروشندولی قاعدتا آن مقدار را که الان وجود دارد باید حفظ کنند و چنانچه طی دوره کاهش داشته باشد، این طرح شامل آنها نخواهد شد.

به گفته خدابخش، اردیبهشت 1401 چنانچه ارزش دارایی پرتفوی این سهامداران خرد کمتر از ارزش دارایی ها به اضافه 25 درصد بود، مابه التفاوت آن به همه این افراد پرداخت خواهد شد.

وی توضیح داد :امروز شخصی که 10 میلیون تومان پرتفوی داشته باشد و ارزش همین تعداد سهام را بدون اینکه در طی  14 ماه کاهش دهد در اردیبهشت 1401 کمتر از 12میلیون و 500 هزار تومان باشد، مابه التفاوت آن به این افراد پرداخت خواهد شد و چنانچه هم بیشتر از این رقم باشد، سود آن برای سهامدار حفظ خواهد شد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس خاطرنشان کرد: کسانی که وارد این طرح شوند، یک بازدهی حداقل 25 درصدی خواهند داشت و چنانچه در سررسید اردیبهشت1401،  بازدهی بیشتری داشته باشند، متعلق به خود آنهاست. 

وی در پاسخ به سوالی در زمینه شیوه اجرای این طرح هم گفت: نمادی در بورس تهران  ایجاد خواهد شد تا افرادی که برای حضور در این طرح اعلام آمادگی می کنند، این اختیار را تهیه کنند و تهیه این اختیار مانع از فروش آن نخواهد شد، یعنی چنانچه این سهامداران در طول دوره احساس کردند که قیمت بالا رفته و تصمیم به فروش بگیرند، مختارند.

خدابخش افزود: همچنین در تاریخ سررسید هم چه بسا ارزش این پرتفوی از بازدهی 25 درصدی بالاتر باشد که در این صورت، باز در اختیار خود سهامدار است که این دارایی را نگه دارد یا اقدام به فروش کند، که در صورت فروش،  اختیار از آنها سلب خواهد شد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد