ایجاد سالی یک میلیون هکتار بیابان در کشور/ تصویب 300 میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری

ایجاد سالی یک میلیون هکتار بیابان در کشور/ تصویب 300 میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری

ريیس‌ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در ایران هر سال یک میلیون هکتار بیابان ایجاد می‌شود.

به گزارش ایسنا، عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد با بیان اینکه در ایران یک میلیون هکتار بیابان در سال  ایجاد می‌شود، گفت: محدودیت اعتباری و منابع سالانه باعث شده هر سال بتوان 300 هزار هکتار آن را مدیریت کرد.

وی ادامه داد: میزان تولید بیابان در کشور کمی بیش از 3 برابر فعالیت‌های ما برای مقابله با بیابان زایی است و در این راستا برنامه 3 میلیون هکتاری بیابان را تهیه کردیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه قرار است تا  افق 2050 نقشه راهی برای ادامه کار در سازمان منابع طبیعی داشته باشیم، گفت: در این راه از ظرفیت دانشگاه‌ها، موسسه تحقیقات، پژوهشکده آب و خاک و همه صاحب نظران که دلسوز طبیعت هستند استفاده خواهیم کرد. همچنین نظام نامه مردمی سازی منابع طبیعی نیز آماده شده و در سازمان در حال بررسی است که بر مبنای آن بتوانیم به افق 2050 برسیم.

وی تصریح کرد: در کشور ما از 165 میلیون هکتار عرصه‌ای که وجود دارد 125 میلیون هکتار در معرض فرسایش آبی و 33 میلیون هکتار فرسایش بادی است. همچنین مطالعات 39 میلیون هکتار از این 125 میلیون هکتار از گذشته شروع شده و از این  39 میلیون هکتار بر روی حدودا 20 میلیون هکتار فعالیت آبخیزداری انجام شده است. 19 میلیون هکتار باقی مانده نیز در دستور کار است که به مدت 3 سال در عرصه‌های منابع طبیعی اجرا خواهد شد.

به گفته وی 90 میلیون هکتار عرصه داریم که هیچ اقدام آبخیزداری بر روی آن انجام نشده و در حال حاضر معاونت آبخیزداری سازمان  منابع طبیعی برنامه 90 میلیون هکتاری را آماده کرده است.

نوبخت در ادامه گفت: مجلس 300 میلیون یورو پیرامون فعالیت‌های آبخیزداری از محل صندوق توسعه برای سال آینده تصویب کرد که باید مراحل بعدی را بگذراند تا بتوانیم به اهداف بلند سازمان برسیم.

ريیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: بیش از 80 میلیون مرتع داریم و معتقدیم که مراتع جزو مظلوم‌ترین پوشش‌های گیاهی هستند زیرا اگر در عرصه‌های جنگل درختی قطع شود همه افراد متوجه می‌شوند و اطلاع رسانی می‌کنند ولی چون مراتب پوشش علفی دارند تبدیل شدن مراتع درجه یک  به مراتع درجه دو و سه و بیابانی برای همه قابل توجه نیست. در این راستا توانستیم طرح 50 میلیون هکتاری را کلید بزنیم که امیدواریم به زودی اجرایی شود.

جزيیات طرح کاشت یک میلیارد نهال

نوبخت در ادامه به طرح کاشت یک میلیارد درخت اشاره کرد و گفت:طرح کاشت یک میلیارد درخت فقط به این شکل نیست که در نقاط خاص باشد. این طرح یک سند پشتیبان دارد و بر اساس آن پیش می رود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کاشت درخت در کشورهای اطراف هم انجام می شود، گفت: پاکستان تا سال 2022 باید 10 میلیارد نهال بکارد. ترکیه تاکنون 4.5 میلیارد نهاد کاشته است. عربستان 50 میلیارد نهال و افغانستان نیز یک میلیارد در دستور کار دارد. کشور ما نیز کاشت یک میلیارد درخت را برنامه‌ریزی کرده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از عرصه‌های جنگلی از نظر کیفیت سیر نزولی را طی می‌کنند، گفت: جنگل های شمال از سال 1370، 69 بیماری و آفت را دارند. یک میلیون و 490 هزار هکتار جنگل‌های زاگرس نیز  تحت تاثیر زوال و خشکیدگی بلوط هستند.

به گفته وی این نهال‌هایی که  تولید می‌شود  در راستای احیا ، غنی‌سازی و توسعه اراضی جنگلی است. قصد نداریم مراتع را به جنگل و جنگل‌ها را به مراتع تبدیل کنیم. علاوه بر این نهال‌هایی که تولید می‌شود بخشی از نیاز کشور به چوب را تامین می‌کند.

ريیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: بخش قابل توجهی از درخت‌هایی که قرار است کاشته شود باید به سمت زراعت چوب برود تا بتوانیم تامین مواد اولیه کارخانجات چوب را داشته باشیم و از طرفی قاچاق چوب را نیز کاهش دهیم.

وی عنوان کرد: میزان چوبی که برای زراعت چوب در نظر گرفته شده، 300 میلیون اصله نهال است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد