روند خروج سرمایه از کشور خطرناک است

روند خروج سرمایه از کشور خطرناک است

ريیس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید با توجه به حجم بالای خروج سرمایه از کشور، دولت باید ضمن آسیب شناسی این روند، در اجرای برخی طرح‌های جدید، بیشتر تامل کند.

به گزارش ایسنا، مسعود خوانساری در نشست هیيت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: ما در سال‌های گذشته آمار بالایی از خروج سرمایه از کشور را ثبت کرده‌ایم که موضوعی خطرناک و نیازمند بررسی‌های بیشتر است.

وی با اشاره به حجم بالای سرمایه منتقل شده از ایران به ترکیه، بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد که با وجود کاهش ارزش لیر و مشکلاتی که اقتصاد ترکیه با آن رو به روست، همچنان ایرانی‌ها بیشترین آمار خرید خانه در ترکیه را به خود اختصاص داده‌اند، موضوعی که قطعا باید آسیبی شناسی شود.

ريیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به طرح دولت برای مالیات ستانی از عایدی سرمایه، اظهار کرد: با توجه به شرایطی که کشور با آن رو به روست و روند سریع خروج سرمایه از کشور، دولت باید این سوال را مطرح کند که آیا شرایط فعلی مناسب اجرای این قانون مالیاتی است یا می‌توان با برخی تغییرات یا تاخیر، خطر خروج بیشتر سرمایه از کشور را کاهش داد.

خوانساری با بیان اینکه رشد سرمایه گذاری در سال 1400 منفی بوده، تصریح کرد: امنیت سرمایه گذاری اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار در پایین باقی ماندن سرمایه گذاری در ایران است. نبود ثبات و نامناسب بودن فضای کسب و کار نیز دیگر عواملی است که در این حوزه تاثیر گذار بوده، امید ما این است که در دولت جدید با ایجاد ثبات، برخی از این مشکلات کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به برخی آمارهای تجاری کشور در سال جاری گفت: خوشبختانه در حوزه صادرات غیرنفتی رشد 40 درصدی به ثبت رسیده و تولید ناخالص داخلی نیز 3.3 درصد افزایش یافته است. این رونق نسبی می‌تواند با بهبود برخی سیاست‌گذاری‌ها ادامه پیدا کند.

ريیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: البته باید توجه داشت که همچنان نرخ تورم دو رقمی است و از این محل فشار شدیدی بر زندگی مردم وارد شده و برای بهبود آمارها باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری در دستور کار قرار داد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد