قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند؟

قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند؟

دامنه نوسان قیمت نفت در هفته گذشته بسیار متغیر بود. حالا خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک می‌گوید قرار است تولیدات اوپک پلاس افزایش پیدا کند با این وجود، قیمت نفت دیروز صعودی بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از رویترز، قیمت نفت امروز افزایش یافت و کاهش قیمت روز گذشته را جبران کرد، یکی از علت‌های این اتفاق، انتظار کاهش ذخیره‌سازی نفت خام ایالات متحده است.

برخی کارشناسان این حوزه از نفت 100 دلاری در ماه‌های آینده صحبت می‌کنند. محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در این مورد توضیح می‌دهد: افزایش قیمت نفت تا کانال 100 دلار، غیرممکن نیست اما به شرایط بستگی دارد.

نماینده سابق ایران در اوپک شفاف‌سازی می‌کند: اگر تصمیم‌ جدید اوپک مبنی بر این که اوپک پلاس، ماهی 400 هزار بشکه نفت بیشتر تولید کند، اجرایی شود، قیمت نفت افزایش پیدا نمی‌کند.

خطیبی ادامه می‌دهد: همه اعضا هم با این تصمیم موافق بودند و فقط برخی از اختلاف‌های میان اعضا موجب شد این طرح اجرا نشود ولی حالا برخی از کشورهای مصرف‌کننده سعی در حل اختلاف‌ها و میانجی‌گری دارند.

خطیبی ادامه می‌دهد: یکی از این کشورها آمریکاست که سعی دارد اختلافات بین عربستان و امارات را حل کند و اگر اختلافات حل شود و میزان تولید در اوپک‌پلاس افزایش پیدا کند، قیمت نفت هم بالاتر از این نمی‌رود.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هم امروز هشدار داد بازارهای جهانی نفت دچار کمبود قابل توجه عرضه می‌شوند مگر این که تولیدکنندگان اوپک پلاس به بن‌بست مذاکرات پایان داده و با افزایش تولید موافقت کنند.

با این وجود روز پیش، قیمت نهایی شاخص نفت خام برنت، 75 دلار و 16 سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا 74 دلار و 10 سنت بود.

خطیبی از افزایش قیمت نفت ابراز امیدواری می‌کند و می‌گوید: حتی اگر قیمت نفت هم افزایش پیدا کند، ایران ضرری نمی‌بیند زیرا تولیدکننده است.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه می‌دهد: اقتصاد جهانی در حال بهبود است و با واکسیناسیون گسترده، مقدار تقاضای نفت به میزان سابق می‌شود.

با وجود این اظهارات، بر اساس گزارش رویترز، کاهش تقاضای چین قیمت نفت را کاهش داد و قیمت شاخص نفت خام برنت به هر بشکه، هشت سنت کاهش به 76 دلار و 41 سنت رسید.

در همین مورد، گروه اورآسیا هم در یادداشتی توضیح داد: واردات نفت چین کاهش یافت زیرا افزایش قیمت نفت خام سبب کاهش حاشیه سود پالایشگاه‌ها شد.

برای مطالعه بیشتر در این باره، گزارش «تصمیم آمریکا درباره تحریم‌ها» را هم بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد