بازار سیمان در دست 15 نفر!/ سلاطین سیمان چه کسانی هستند؟

بازار سیمان در دست 15 نفر!/ سلاطین سیمان چه کسانی هستند؟

به گفته ريیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، خرید 70 درصد سیمان در یک سال گذشته به دست 15 نفر در کشور صورت گرفته است و و سلاطین بازار سیمان هم به‌زودی کشف می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، رضا جمارانیان در برنامه صبح بخیر ایران با اشاره به تبعات قطعی برق در صنایع گفت: صنعت سیمان نزدیک به 15 سال است مشمول قیمت‌گذاری دستوری دولت بوده و در این سال‌ها این قیمت‌ها زیر نرخ تورم بوده است.‌ سال 95 و 96 صفر درصد، سال 97 حدود 12 درصد، سال 98 هم 37.5 درصد و در سال 99 هم حدود 20 درصد افزایش قیمت بر آن اعمال شد.

وی بیان کرد: این سه سال هم افزایش قیمت از ابتدای مرداد ماه بوده چرا که با توجه به تورم مشخص است که قیمت سیمان سرکوب شده است.

وی افزود: متاسفانه 7 سالی می‌شود که ما در هشت واحد نیمه‌کاری داریم که ماشین‌آلات هم آمده‌اند و چون صرفه اقتصادی نداشته، سرمایه‌گذار آن را رها کرده است.

ريیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان بیان کرد: زمستان سال گذشته هر پاکت سیمان را 16 هزار تومن درب کارخانه می‌فروختیم و مصرف‌کننده با دلالی‌ها پاکتی 60 هزار تومان خریداری می‌کرد. این گردش مالی برای زمستان است که بالغ بر شش هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی تصریح کرد: 70درصد سیمان خریداری شده در این مدت، حداقل توسط 15 نفر اتفاق افتاده است. ما تنها موظف به فروش عمده بودیم و نمی‌توانستیم خرده بفروشیم.

سلاطین بازار سیمان به زودی کشف می‌شوند

او تاکید کرد: واحد‌های نظارتی به بازار دلالی سیمان ورود کنند و این 15 نفر را کشف کنند. هرجا از نظام عرضه و تقاضا خارج شدیم غیر از رانت و فساد چیزی ندیدیم. سلطان سیمان یا سلاطین سیمان هم بزودی کشف می‌شوند.

ريیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: از ابتدای اردیبهشت ماه سال 1400، عملا قیمت مصوب هر پاکت سیمان 22 هزار تومان شد و در نهایت موفق شدیم با این قیمت در تاریخ 9 خردادماه، موافقت مسيولان مرتبط را دریافت و سیمان را در بورس کالا عرضه کنیم.

او بیان کرد: پس از اولین عرضه سیمان در بورس کالا که با هدف رهایی از قیمت‌گذاری دستوری و رانت صورت گرفت، با یک رقابت اندک در بورس کالا، سیمان با قیمت 32 تا 34 هزار تومان به فروش رسید. این روند تا 14 تیرماه یعنی قبل از آغاز قطعی‌های برق، ادامه داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالعه بیشتر: توقف ساخت مسکن ملی/ کمبود سیمان و فولاد دردسرساز شد

آخرین خبرها از بازارهای مختلف را در صفحه بازار تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد