جذابیت‌های بسته 10 بندی حمایت از بورس/ 3 تفاوت عمده حمایت‌ها از بازار سرمایه

جذابیت‌های بسته 10 بندی حمایت از بورس/ 3 تفاوت عمده حمایت‌ها از بازار سرمایه

انتشار اوراق تبعی سهام یا بیمه سهام موجب خواهد شد هیجانات فروش فروکش کرده و سرمایه‌گذاری‌های افراد بیمه شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از ابلاغ بسته 10 بندی حمایت از بازار سرمایه، مهمترین نکته‌ای که می‌تواند در این بسته وضعیت بورس را با تغییر ایجاد کند، به مساله بیمه سهام باز می‌گردد.

کارشناسان بازار سرمایه با ارزیابی بسته 10 بندی حمایت از بورس، این بسته را در وضعیت فعلی بازار سهام مناسب می‌دانند. اما تاکید آنها بر مساله بازگشت اعتماد به بورس و وارد شدن سرمایه حقیقی به این بازار است. در صورتی که این بسته نتواند وضعیت اعتماد به بورس را ترمیم کند و این موضوع نیز به وارد شدن پول توسط سهامداران حقیقی منجر نشود، یعنی این بسته کارآیی لازم را نداشته است.

* کاهش فشار روانی مهم‌ترین تاثیر بسته حمایتی

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند، به طور کلی بسته 10بندی حمایت از بازار سرمایه با بیمه کردن سبد دارایی سبب اطمینان خاطر افراد و کاهش فشارهای روانی در انگیزه فروش می‌‌شود. این طرح بدون شک جذاب و مورد استقبال قرار می‌گیرد، به شرطی که اطلاع رسانی عمومی و مطلوبی برای سهامداران انجام شود.

در این بسته تاکید شده است، اگر تا یک سال آینده قیمت سهام با کاهش مواجه شود، سهامداران می‌توانند دارایی خود را با 20 درصد سود (از مبلغ خریداری شده) به فروش برسانند؛ بنابراین با این طرح حمایتی سازمان بورس دیگر سرمایه‌گذاران بابت افت قیمت آسیبی نخواهند دید و حداقل به اندازه سود بانکی از سود سهام منتفع خواهند شد.

* تفاوت طرح حامی با بسته 10 بندی حمایت از بورس

طرح حامی یکی از طرح‌های حمایتی از بازار سرمایه، از اسفند سال 99 تا اردیبهشت ماه سال 1400 اجرایی شد و در این طرح، سهام تا سقف 10 میلیون تومان از پشتیبانی برخوردار شدند و امسال سررسید آن فرا رسید.

مشارکت در این طرح به دلیل اطلاع ‌رسانی ضعیفی که داشت، بسیار اندک و ناچیز بود؛ حدود 3 میلیون و 700 هزار واجد شرایط در طرح حامی وجود داشت که از این تعداد، حدود 60 هزار نفر در خرید اختیار معامله مشارکت کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، بخشی از مشارکت‌ کنندگان طرح حامی به علت شرایط و ضوابطی که وجود داشت، از این طرح حمایتی خارج شدند و در پایان حدود 5 الی 6 هزار نفر مشمول این طرح شدند که تعهدات آنها نیز به ‌طور کامل پرداخت شد.

مهمترین تفاوت طرح حامی با طرح حمایتی فعلی به پرداخت تعهدات باز می گردد. تعهدات طرح حامی بر عهده صندوق توسعه بازار بود، اما در بسته 10 بندی حمایت از بازار سرمایه، تعهدات بر عهده صندوق تثبیت بازار سرمایه بوده و دولت پشتیبان اصلی آن است.

تفاوت دیگر این دو طرح به مساله شمولیت آنها ارتباط پیدا می‌کند. بخشی از صندوق ‌ها در طرح حامی پشتیابی می‌شدند؛ اما این بسته حمایتی شامل بازار اول و دوم بورس و فرابورس می‌‌شود و در واقع نمادهای بازار پایه، اوراق و صکوک از حمایت طرح جدید سازمان بورس برخوردار نخواهند شد.

نرخ بیمه طرح حامی 25 درصد بوده و در بسته 10 بندی حمایت از بازار سرمایه، نمادها با نرخ 20 درصدی حمایت خواهند شد و تفاوت عمده در شمولیت سهام و پرتفو و همچنین نرخ بیمه آنهاست.

* برتری بیمه کردن سهام با اوراق تبعی نسبت به سایر طرح های مشابه

نکته برتر اوراق تبعی به نسبت سپرده بانکی یا اوراق درآمد ثابت، این است که امکان دارد در زمان سررسید سود سهامداران به مراتب بالاتر از 20 درصد باشد که در این صورت کل سود برای سهامدار است.

ابزار بیمه سبد سهام برای سرمایه ‌گذاران کم ریسک است که قصد سپرده ‌گذاری در بانک را دارند که در بازار سهام با گزینه‌ای جذاب ‌تر مواجه هستند.

سهامدار عمده به منظور حمایت از سهام، با توجه به ارزش ذاتی و ظرفیت‌ های موجود شرکت، این اوراق را منتشر می‌‌کند؛ به این ترتیب، سرمایه‌گذارانی که مالک سهام شرکت هستند، می‌توانند به میزان سهام پایه خود، اوراق را خریداری ‌کنند تا در «تاریخ اعمال» تحت شرایطی که قیمت سهم پایین ‌تر از نرخ توافقی بود، زیان آنها جبران شود.

با استفاده از این ابزار، اطمینان لازم برای کسب بازده مورد انتظار محقق می ‌شود و این ابزار مالی با حذف ریسک در بازار سرمایه، سهامداران را به ‌جای سرمایه‌گذاری در بازار پول، به کسب سود بیشتر در بازار سرمایه ترغیب می‌کند.

* حمایت از سهامداران خرد در کنار حمایت از صندوق ها با درآمد ثابت

آمنه خوش نظر، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: طبق آخرین برآوردها بالغ بر 96 درصد از سهامداران خرد تحت پوشش این حمایت قرار می‌گیرند؛ یعنی حدود 9 میلیون و 820 هزار نفر سهامدار با خرید اوراق تبعی مخصوص به این طرح، سبد پرتفوی خود را بیمه می‌کند.

وی افزود: امروز جمعی از مردم و حتی سهامداران حاضر در بازار سرمایه، اطلاعی از مزایای اوراق تبعی ندارند و شاید به فکر فروش سهام و سپرده گذاری در بانک ‌ها یا اوراق درآمد ثابت هستند؛ اما پیام بیمه سبد سهام به سهامداران این است که اگر ریسک‌گریز هستید، به جای خروج پول از بازار، اوراق تبعی بخرید تا علاوه بر حفظ اصل سرمایه، سود تضمینی حداقل 20 درصدی داشته باشید؛ اگر مردم متوجه این موضوع شوند، قطعا در بازار می‌‌مانند. مهمترین مشکل این روزهای بازار سرمایه کمبود نقدینگی و شکل رکود عمیق در این بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه سازمان بورس حمایت ‌های خود را محدود به سهامداران خرد نکرده و صندوق ‌ها با درآمد ثابت نیز از پشتیبانی برخوردار می ‌شوند، افزود: در این راستا اگر صندوق‌ های درآمد ثابت، 50 نماد برتر بازار سهام را خریداری کرده‌ باشند تا یکسال آینده بیمه خواهند شد.

بنابراین گزارش، اوراق اختیار فروش تبعی، ابزاری برای بیمه زیان سهام است و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا ترس‌ها را کنترل کرده و سهام ارزشمند خود را به راحتی از دست ندهند.

پایان پیام/ ت 5

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد