فروش صنایع دستی و فرش ایرانی در جام جهانی قطر

فروش صنایع دستی و فرش ایرانی در جام جهانی قطر

بازرگانیایسنا نوشت :سازمان توسعه تجارت در فاصله چند ماه تا آغاز جام جهانی قطر، برای حضور قدرتمند کالاهای ایرانی در این مسابقات برنامه‌هایی را به تجار ارايه کرد.

سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه قطر یک کشور بسیار مهم در حوزه همسایگی ماست، گفت: بدون توجه به رویدادی مانند جام جهانی با کشوری مواجهیم که امکان همکاری‌های اقتصادی و تجاری مشترک را داریم. قطر یکی از سرمایه‌دار ترین کشورهای دنیاست که رو به توسعه نیز هست.

وی افزود: با توجه به ارتباطاتی که از سال‌های گذشته و به ویژه اخیرا با سفر رییس جمهوری ایران به این کشور ایجاد شده، رویکردها به سمت توسعه همکاری‌ها جهت پیدا کرده است. تاکیدهای دولت بر گسترش روابط تجاری با همسایگان نیز مزید بر علت است. ظرفیت‌های زیادی برای صادرات کالا و محصولات غذایی، سرمایه‌گذاری مشترک، همکاری در مناطق آزاد، صادرات خدمات فنی و مهندسی و گسترش گردشگری وجود دارد.

پیلتن ادامه داد: یکی دیگر از ظرفیت‌ها جام جهانی قطر است. طی سال‌های اخیر پیگیری‌هایی انجام شد تا بتوانیم از این فرصت به نفع اقتصاد کشور استفاده کنیم. اخیرا با ارتباطات سیاسی که رخ داد زمینه برای این کار فراهم شده است. البته فرصت‌هایی بوده که از دست رفته است مانند امکان مشارکت ایران در ساخت استادیوم ها و زیرساخت‌های جام جهانی.

وی افزود: ما اقدامات زیادی برای توسعه تجارت با قطر داشتیم. امروز نیز جلسه مشترک با قطر برگزار شد. مسيله اصلی ما تامین زیرساخت‌های لازم برای گسترش روابط است. برقراری ارتباطات تجاری با قطر قالب اینترنتی ندارد. در کشورهای عربی باید به صورت حضوری ارتباط برقرار کرد. در صورتی که اعتماد آنها را جلب کنید با شما کار خواهند کرد. باید توجه داشت که تجار این کشور مشتاق کالاهای لوکس هستند. به عبارت دیگر می‌گویند هرچه گران‌تر باشد بهتر است. تجار ما نیز باید به این موضوع توجه داشته باشند.

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت، پیلتن ادامه داد: در حال حاضر به دلیل برگزاری جام جهانی قطر استانداردهای خود را بیش از پیش افزایش داده و به شدت بر روی این موضوع تاکید دارد. هر چقدر این استانداردها افزایش پیدا می‌کند، فرصت‌های ما نیز کاهش می‌یابد. چرا که تمام مراکز گردشگری و هتل‌ها در این کشور پر خواهد شد. در حال حاضر کل سرزمین قطر تحت کنترل و برنامه‌ریزی فیفا قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:
  • ماهیت وبسایت تک فرش،بهترین طرح های فرش ماشینی
  • مجوز مجموعه‌داری فرش خودرنگ سنگسری صادر شد

وی در خصوص ظرفیت‌های قابل ارايه در بازه جام جهانی گفت: در صنایع دستی و فرش این امکان را داریم تا در دوره جام جهانی مانور بدهیم. یکی از برنامه‌های دولت تاسیس یک مرکز مشترک در دوحه بود که انجام شده است. امروز همه باید در قالبی که مورد تایید دولت‌های دو کشور است عمل کنند. امروز فرصت برندسازی در قطر نیست و برای استفاده از فرصتهای جام جهانی باید از برندهای موجود استفاده کنیم.

سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت با اشاره برگزاری نمایشگاهی همزمان با جام جهانی در قطر گفت: شرکت‌هایی که علاقه‌مند هستند نیز می‌توانند در این نمایشگاه مشارکت داشته باشند. به دنبال دریافت مجوز دیگری نیز برای نمایشگاه فرش و صنایع دستی از دولت قطر هستیم تا این نمایشگاه نیز در بازه زمانی جام جهانی برگزار شود.

وی ادامه داد: 50 درصد محصولات در قطر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد. در نتیجه ورود به آنها با توجه به حجم بالای مبادلات ساده نیست. اگر نتوانیم مجوز برگزاری دو نمایشگاهی که به آن اشاره شد را بگیریم دو هیيت تجاری را پیش از جام جهانی به این کشور خواهیم فرستاد تا بتوانیم از فرصت‌های موجود استفاده کنیم.

22046

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد