اجرای قانون پسماند ضروری است

اجرای قانون پسماند ضروری است

کلانشهر کرمانشاه با وجود جمعیت یک میلیون نفری و توسعه شهری تنها یک سایت دفن نخاله دارد که زیبنده کلانشهر کرمانشاه نیست...

امروز با توسعه و گسترش شهرها و به تبع آن افزایش جمعیت شهرنشینی تولید پسماند نیز افزایش‌یافته و همین موضوع به معضلی برای مدیران شهری تبدیل‌شده اما در سایر کشورها آن را به فرصتی برای بازیافت و اشتغالزایی می‌دانند زیرا زباله و پسماند را به‌عنوان طلای کثیف تلقی می‌کنند.

زباله‌های ساختمانی یکی از انواع پسماندهای شهری است که مشکلات مختلف محیط زیستی را نیز به دنبال دارد، زیرا این پسماندها حاصل زايده‌های عمرانی و یا عملیات ساخت‌وساز است و چهره و نمای شهری را تحت تاثیر قرار می‌دهد که مستلزم توجه هرچه بیشتر مدیران شهری است.

قرار گرفتن در مرکزیت استان و بیش از یک میلیون نفر جمعیت کلانشهر کرمانشاه گسترش ساخت‌وسازها را به دنبال داشته که این گسترش سبب گشته شهر کرمانشاه در محاصره زباله‌های ساختمانی قرار گیرد به نحوی که در حاشیه شهر زباله‌های ساختمانی به راحتی قابل مشاهده است.

آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های نهضت ملی مسکن نیز در شهر کرمانشاه و ساخت‌های واحدهای مسکونی برای 33 هزار متقاضی حجم نخاله‌های ساختمانی را افزایش خواهد داد و باید دید مدیران شهری چه تدابیری برای حل معضل پسماندهای ساختمانی اندیشیده‌اند. هم اکنون تمامی مناطق شهری کرمانشاه به ویژه حاشیه رودخانه قره سو و شهرک‌های حاشیه‌ای شهر کرمانشاه مملو از زباله‌های ساختمانی است و افرادی که زباله‌های ساختمانی را حمل می‌کنند بدون نظارت و بررسی ابعاد زیست محیطی آن، نسبت تخلیه آن اقدام می‌کنند. در سال 93 نخستین سایت بازیافت نخاله‌های ساختمانی کشور در کرمانشاه افتتاح و به بهره‌برداری رسید که توانایی بازیافت یک میلیون تن نخاله را دارا بوده و با اعتبار هفت میلیارد و 400 میلیون تومانی کار خود را آغاز کرد. متاسفانه مشکلاتی که در سال‌های پس از بهره برداری بر سر راه این سایت بازیافت، نخستین سایت بازیافت نخاله ساختمانی کشور را به تعطیلی کشاند.

بلاتکلیفی نخاله‌های ساختمانی

صلاح الدین محمودی ريیس اداره مدیریت زیست محیطی و پسماند حفاظت محیط زیست کرمانشاه با اشاره به حجم انبوه زباله‌های ساختمانی در کرمانشاه، اظهار کرد: شهر کرمانشاه متاسفانه فاقد سایت اصولی و مجوزدار برای دفع نخاله‌های ساختمانی است و هم اکنون 80 تا 100 هزار تن پسماند عمرانی در کرمانشاه وجود دارد که روز به روز بر میزان آن افزوده می‌شود. به گزارش مهر، وی افزود: حدود 10 سال است که موضوع سایت دفن زباله‌های ساختمانی در کرمانشاه مطرح شده که یک نقطه در ضلع جنوب شرق شهر کرمانشاه و 2 نقطه در محدوده سراب نیلوفر برای این موضوع در نظر گرفته شده است. ريیس اداره مدیریت زیست محیطی و پسماند حفاظت محیط زیست کرمانشاه تصریح کرد: پسماندهای عمرانی علاوه بر آلودگی‌های محیط زیستی چهره زشتی را نیز برای شهر کرمانشاه رقم زده‌اند و بر اساس قانون مدیریت پسماند مسيول حل این موضوع شهرداری کرمانشاه است. محمودی بیان کرد: با توجه به مصوبه کارگروه مدیریت پسماند یک ماه برای تعیین تکلیف پسماندهای عمرانی به شهرداری کرمانشاه زمان داده شده تا موضوع را حل کند.

احیای سایت بازیافت نخاله ساختمانی کرمانشاه

 وی ادامه داد: مجوز سایت ضلع جنوب شرق شهر کرمانشاه طی سالیان گذشته صادر شده و برای 2 نقطه دیگر نیز مجوزهای لازم صادر خواهد شد اما تاکنون اراده‌ای از سوی شهرداری برای حل مشکل مشاهده نشده است.‌ هایده شیرزادی مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: پس از آغاز به کار سایت بازیافت نخاله ساختمانی در سال 93 و مشکلات زیست محیطی که به دلیل نزدیکی به شهر به وجود آمد فعالیت این سایت متوقف شد. وی ادامه داد: پس از مدتی که مشکل تعیین تکلیف محل این سایت حل شد، مشکل مسیر ارتباطی برای این محل بر احیا مجدد سایت بازیافت نخاله کرمانشاه گره انداخت. شیرزادی خاطرنشان کرد: تمامی تجهیزات و امکانات مورد نیاز راه اندازی مجدد این سایت تهیه شده و فقط منتظر اصلاح مسیر تردد به این محل هستیم که امیدواریم مسيولین هرچه سریع‌تر نسبت به حل این مشکل اقدام کنند. وی با اشاره به مزیت‌هایی که راه اندازی این سایت بازیافت برای کرمانشاه خواهد داشت، افزود: سایت بازیافت نخاله ساختمانی کرمانشاه علاوه بر قضیه زیست محیطی از نظر زیبایی و اشتغالزایی نیز موثر خواهد بود.

کرمانشاه دارای یک سایت دفن نخاله ساختمانی

برومند نامداری معاون خدمات شهری کرمانشاه با اشاره به رهاسازی نخاله‌های ساختمانی در حاشیه شهر کرمانشاه اظهار کرد: هم اکنون یک سایت دفن زباله در سراب قنبر کرمانشاه فعال است و 2 سایت دیگر نیز در حال راه اندازی است. وی افزود: یک سایت بازیافت نخاله ساختمانی در سال 93 راه اندازی شد اما به دلیل آنکه در نزدیکی شهر کرمانشاه قرار داشت و مشکلات محیط زیستی به دنبال داشت و همچنین نبود مسیر تردد ماشین آلات تعطیل شد. معاون خدمات شهری کرمانشاه تصریح کرد: هم اکنون زمین مناسبی برای سایت بازیافت در نظر گرفته شده اما بهسازی مسیر عبوری نیازمند اعتبار است. نامداری بیان کرد: در قانون مدیریت پسماند تولید کننده زباله مسيول جمع آوری نیز است و شهرداری باید نسبت به مدیریت جمع‌آوری و دفن اقدام کند و هم اکنون نیز در حال انجام این اقدام برای نخاله‌های ساختمانی هستیم. وی عنوان کرد: بر اساس قانون جدید تدوین شده در شهر کرمانشاه شرکت‌های تخریب و جمع آوری نخاله ساختمانی باید نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند و در مرحله بعد زباله را به سایت‌ها تحویل دهند. معاون خدمات شهری کرمانشاه با اشاره به اینکه مقدمات اجرای طرح آماده شده است، گفت: در صورت اجرا شدن این مهم با متخلفان برخورد خواهد شد و ماشین آلات حمل و نقل نیز جریمه می‌شوند و گشت‌های نظارتی نیز توسط شهرداری بر کار تخریب ساختمان‌ها نظارت می‌کنند. نامداری با اشاره به اینکه برآورد دقیقی از تولید نخاله‌های ساختمانی در دست نیست، تاکید کرد: هم اکنون تمام مناطق شهری کرمانشاه به ویژه نقاط حاشیه‌ای با این مشکل دست به گریبان هستند و به مالکانی که نسبت به رها سازی نخاله در کوچه و معابر اقدام می‌کنند تذکر داده می‌شود. وی خاطر نشان کرد: در صورت اجرای کامل طرح جمع آوری نخاله‌های ساختمانی در شهر کرمانشاه با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی و مقام قضايی مشکلات زیست محیطی نیز کاهش خواهد یافت.

لزوم جمع‌آوری و ساماندهی پسماندهای ساختمانی

علی صدری از شهروندان کرمانشاهی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: وجود حجم انبوه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه شهر کرمانشاه به معضلی برای شهر تبدیل‌شده است زیرا نمای شهر را زشت کرده است. وی افزود: اگر به سمت شهرک‌های حاشیه‌ای شهر کرمانشاه حرکت کنیم بدون تردید با تپه‌هایی از نخاله‌های ساختمانی را به وضوح مشاهده می‌کنیم که چگونه در حریم شهر این نخاله‌ها رها شده‌اند. این شهروند کرمانشاهی با اشاره به اینکه شهرداری در هنگام صدور پروانه ساختمانی مبلغی با عنوان عوارض نخاله ساختمانی دریافت می‌کند، تصریح کرد: با وجود اخذ مبلغ اما شهرداری نسبت به ساماندهی این نخاله‌ها اقدام نمی‌کند و همچنان زباله‌های ساختمانی در شهر رها می‌شوند. صدری خاطر نشان کرد: وجود حجم انبوه پسماند در مکان معین قطعا در مراحل بعدی آلودگی زیست محیطی را به دنبال دارد و به محلی برای تخلیه سایر زباله‌ها نیز تبدیل خواهد شد. شهروند دیگر کرمانشاهی که ساکن یکی از محلات حاشیه‌ای در شهر کرمانشاه است با انتقاد از نبود برخورد قانونی لازم با منتقل کنندگان نخاله‌های ساختمانی، گفت: سالیانی است که مردم شهرک پردیس در شمال غربی شهر کرمانشاه از وجود نخاله‌های ساختمانی در مسیر تردد به این شهرک رنج می‌برند. وی ادامه داد: روزانه با گزارش به شهرداری منطقه شاهد پاکسازی این نخاله‌ها هستیم اما متاسفانه روز بعد مجدد با نخاله‌های جدیدی رو به رو می‌شویم. این شهروند کرمانشاهی با ابراز گلایه از نبود قانون برخورد با رها کنندگان این نخاله‌ها، تصریح کرد: اگر قانونی برای برخورد با کسانی که این نخاله‌ها را تولید و نسبت به رها سازی آن اقدام می‌کنند باشد دیگر شاهد این چهره زشت شهرک‌های حاشیه‌ای نخواهیم بود.

سخن پایانی

باافزایش جمعیت شهرنشینی تولید پسماند نیز افزایش‌یافته و همین موضوع به معضلی برای مدیران شهری تبدیل‌شده اما در سایر کشورها آن را به فرصتی برای بازیافت و اشتغالزایی می‌دانند زیرا زباله و پسماند را به‌عنوان طلای کثیف تلقی می‌کنند.زباله‌های ساختمانی یکی از انواع پسماندهای شهری است که مشکلات مختلف محیط زیستی را نیز به دنبال دارد، زیرا این پسماندها حاصل زايده‌های عمرانی و یا عملیات ساخت‌وساز است و چهره و نمای شهری را تحت تاثیر قرار می‌دهد که مستلزم توجه هرچه بیشتر مدیران شهری است.

 

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد