برچسب گذاری همه کالا‌های وارداتی سلامت محور

برچسب گذاری همه کالا‌های وارداتی سلامت محور

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: در 2 سال گذشته برچسب گذاری در حوزه تجهیزات پزشکی 259 درصد رشد داشته، ولی دامنه کار بسیار وسیع است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 شانه ساز در برنامه گفتگوی ویژه خبری شامگاه دیروز دوشنبه، شبکه دو سیما درباره نشت دارو در شبکه توزیع افزود: وزارت بهداشت و حوزه سازمان غذا و دارو به عنوان بخش تخصصی که درگیر این موضوع است می‌تواند ادعا کند تنها مجموعه‌ای می‌باشد که تمام کالا‌های وارداتی سلامت محور یعنی دارو، مکمل، آرایشی، بهداشتی، غذا، تجهیزات و مکمل‌های ورزشی را برچسب گذاری می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه دارو هم از سال 92 تا آخرل 97 حدود 4 میلیارد واحد کالا را برچسب گذاری کرده بودیم و در سال‌های 98 و 99 که مصادف با تحریم‌ها و کرونا بوده هم 4 میلیارد واحد برچسب گذاری شده است.

شانه ساز گفت: سامانه تی تک به صورت کامل در دسترس است و در داروخانه‌های شهری این موضوع را دنبال می‌کنیم، بیمه‌ها 600 قلم از دارو‌ها را تا از سامانه تی تک استعلام نکنند پرداخت نمی‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: آنچه که در این سال‌ها تلاش کردیم ایجاد زیرساخت که اکنون انجام شده است و همچنین الزامات قانونی که چند 10 هزار شرکت و واحد عرضه کننده را شامل می‌شود در این چارچوب قرار دادیم؛ بخش خصوصی هم با تمام مشکلاتی که در تحریم‌ها وجود داشته، برچسب گذاری‌ها را شروع کردند و الآن زمان بهره برداری از سامانه هاست.

وی ادامه داد: 600 قلم دارو‌هایی که بیمه‌ها با استعلام از سامانه تی تک پرداخت می‌کنند حدود 90 درصد گردش مالی بیمه‌ها را تشکیل می‌دهد، ولی 10 درصد هم باید حل شود.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: در دو سال گذشته 259 درصد شناسه گذاری و برچسب گذاری در حوزه تجهیزات پزشکی رشد داشته، اما دامنه کار بسیار وسیع است یعنی این میزان شاید 50 درصد کل آمار تجهیزات پزشکی را شامل نشود.

وی افزود: در موضوع درمان به دلیل تعدد سامانه‌ها که لینک کردن آن‌ها با سامانه تی تک کار زمان بر بوده فاصله‌ای اتفاق افتاده است؛ سازمان‌های بیمه گر یک طرف موضوع هستند و معاونت درمان و سامانه‌های این معاونت یک طرف دیگر و همچنین سامانه تی تک.

شانه ساز ادامه داد: تا سال 97، 15 هزار و 808 نوع تجهیزات پزشکی برچسب گذاری شده که در سال 99 این تعداد 56 هزار و 700 بوده و حدود 259 درصد رشد داشته است و اینکه همکاران در بیمارستان‌ها از زیر ساخت ایجاد شده استفاده کنند، باید بیمه‌ها پای کار بیایند.

800 قلم دارو در سامانه تی تک ثبت شده است

ريیس سازمان غذا و دارو هم در ادامه گفت: اگر قانون اجرا و پرداخت‌ها بر اساس ثبت در سامانه تی تک شود فراتر از اینکه هر انگیزه‌ای باشد مسايل برطرف می‌شود که بیمه‌ها یک بخش مهمی را دربر می‌گیرند.

وی افزود: برای اینکه در بخش دارو اجرایی شدن ثبت در سامانه تی تک را انجام دهیم شرکت‌های زیادی از ما آزرده خاطر شدند.

شانه ساز ادامه داد: 800 قلم دارو در سامانه تی تک ثبت شده است و تا آذر تمام اقلام اعم از بیمه‌ای و آزاد در سامانه تی تک ثبت خواهد شد و پرداخت هزینه خدمات دارویی منوط بر ثبت در سامانه تی تک شده، یعنی اگر داروخانه‌ای ثبت را انجام ندهد تعرفه را دریافت نمی‌کند.

ريیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت درباره مشکلات نسخه الکترونیک گفت: بخش خصوصی به دلیل اینکه بخش عمده‌ای از ارتباطات کاری آن‌ها غیر از سامانه بیمه‌ای می‌باشد راهکار‌های جدی برای همراه کردن آن‌ها وجود ندارد.

فقر رصد و رهگیری سیستمی موجب نشت دارو شده است

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: مجاری نشت دارو از آنجا شروع می‌شود که رصد و رهگیری سیستمی انجام نمی‌شود یا ناقص است و نسخه الکترونیکی به طور کامل عملیاتی نشده است.

دهقانی نیا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شامگاه دیروز دوشنبه، شبکه دو سیما درباره مبادی نشت دارو در شبکه توزیع افزود: این موضوع را از سال 92 پیگیر هستیم؛ زمانی که قوانین ابلاغی اجرا نمی‌شود نتیجه این می‌شود که به هر نحوی در معاونت‌های تخصصی اعم از معاونت‌های وزارت بهداشت و معاونت بهداشت در دولت قبل علی رغم پیگیری‌های مکرر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تکالیف به منصه ظهور نمی‌رسد و دود آن به چشم مردم می‌رود.

وی ادامه داد: در حوزه معاونت بهداشت و معاونت درمان در داروخانه ها، بستری و سرپایی موظف بودند بر اساس سامانه تی تک اقدام کنند که شامل ثبت اطلاعات در سامانه تی تک و منوط سازی هر گونه پرداخت در حوزه سلامت به استعلام از سامانه تی تک می‌باشد، ولی متاسفانه این اقدامات انجام نشده است.

دهقانی نیا گفت: مجاری نشت دارو از آنجا شروع می‌شود که رصد و رهگیری سیستمی انجام نمی‌شود و در برخی موارد هم ناقص انجام می‌شود.

وی افزود: دومین علت نشتی دارو این که نسخه الکترونیکی که مدیریت تقاضا را محقق می‌کرد به طور کامل عملیاتی نشده است.

دهقانی نیا تصریح کرد: در داروخانه ها، داروخانه‌های داخل بیمارستان، شبکه تامین، توزیع و مصرف نشت دارو داریم.

وی افزود: اتفاقی که در سامانه تی تک باید می‌افتاد این بود که تمامی داروها، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی و بهداشتی و ... ثبت ملی شده و سوال اینجاست که آیا این اتفاق در بخش دارو‌های سرپایی افتاده است؟ برای 550 قلم توسط بیمه‌های پایه اتفاق افتاده، ولی توسط بیمه‌های شهرداری، بانک و ... نیفتاده و برای هزار قلم داروی ژنریک دیگر که بایستی مشمول شناسه گذاری بشود هم اتفاق نیفتاده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطر نشان کرد: یک سری تکالیف و قوانین بالادستی داشتیم که به وزارت بهداشت ابلاغ شده است؛ از سال 92 پیگیری کردیم و آقای شانه ساز به صورت مکتوب به ستاد اعلام کرد که معاونت‌هایی همکاری می‌کردند و برخی انجام ندادند.

وی ادامه داد: در حوزه سرپایی برای تجهیزات پزشکی هم صرفا برای سمعک انجام شده و بین بیمه‌های پایه هم فقط بیمه سلامت منوط سازی را انجام داده است.

دهقانی نیا گفت: چرا تاکنون در تجهیزات پزشکی منوط سازی پرداخت بیمه‌ای صورت نگرفته و فقط بیمه سلامت در حوزه سرپایی برای تجهیزات پزشکی اقدام کرده است و آن هم فقط یک کالا؟!

وی افزود: در حوزه بستری 5 سال است که تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص فرآیند‌های خرید و فروش و حمل و نگهداری وظایف را مشخص کرده است، ولی تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است.

24 هزار میلیارد تومان از گردش مالی دارویی قابل رصد نیست

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در بخش سرپایی 9 هزار میلیارد تومان و در بخش بستری بین 15 تا 16 هزار میلیارد تومان از گردش مالی دارویی، کاری برای منوط سازی انجام نشده و غیر قابل رصد است.

دهقانی نیا خاطر نشان کرد: تا زمانی که کنترل اصالت دارو بر اساس تی تک در حوزه بستری، سرپایی و داروخانه به صورت کامل پوشش داده نشود، اتفاقی نمی‌افتد.

وی افزود: سیاست گذاری در حوزه دارو با معاونت درمان است و پیگیری استقرار سیستم که زیرساخت آن مهیا شده هم با معاونت تخصصی درمان است، اما چرا معاونت درمان برای بیماری‌های نادر که دغدغه این معاونت بوده از سامانه استفاده می‌کند، ولی برای موضوع دیگر که ابلاغیه و قوانین بالادستی از سال 92 تاکنون دارد نتوانسته است انجام دهد که به نظرم اگر در دوره قبل اراده می‌کردند که این کار انجام می‌شد.

دهقانی نیا گفت: 34 هزار میلیارد تومان مصرف این دارو‌ها بر اساس آمار منتشر شده در سال 99 می‌باشد و در حوزه سرپایی برای 550 قلم داروی ژنریک نزدیک به 6 هزار و 500 میلیارد تومان گردش مالی داریم که این قابل رصد و 9 هزار میلیارد تومان برای هزار قلم دارویی که هنوز مشمول نشده، کاملا غیر قابل رصد است و در حوزه بستری بین 15 تا 16 هزار میلیارد تومان که کاری برای منوط سازی آن انجام نشده هم غیر قابل رصد است؛ در حوزه بستری، چون بیمه‌ها پای کار نیامدند در عمل کاری انجام نشده است.

وی افزود: در مجموع 24 هزار میلیارد تومان از گردش مالی دارویی غیر قابل رصد است.

وی ادامه داد: در حوزه بیمه و در بخش بستری فقط اعلام شده، ولی عملیاتی نشده، بر اساس بند «ز» و «ک» قانون برنامه و بودجه که سال 1400 ابلاغ شده، بیمه‌ها دو تاریخ در مهر و انتهای آذر فرصت دارند تا منوط سازی را عملیاتی کنند؛ اگر منوط سازی عملیاتی نشود طبق حکم قانون برنامه و بودجه سال 1400 تصرف در وجوه اموال دولتی است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ما انتظار داریم که در انتهای آذرماه منوط سازی بیمه محقق شود.

وی افزود: در موضوع نسخه الکترونیک هم ردپای تضاد منافع دیده می‌شود که اتصال جریان کالا به مدیریت تقاضا ضروری است.

دهقانی نیا ادامه داد: از ابتدای امسال تا انتهای تیر 2 هزار و 400 میلیارد تومان برای داروی رمدسیور هزینه شده است؛ فقط در مرداد به اندازه 4 ماه به مبلغ 2 هزار و 400 میلیارد تومان هزینه شده و مدیریت تقاضا وجود ندارد.

اهمیت سامانه تی تک؛ جلوگیری از خروج دارو‌ها از زنجیره توزیع

چیوایی کارشناس اقتصاد و مدیریت سلامت هم در ارتباط تصویری با این برنامه درباره نشت دارو از شبکه توزیع رسمی گفت: سامانه تی تک برای کشف دارو‌های تقلبی و تاریخ مصرف گذشته کاربرد پیدا می‌کند و این امنیت را برای مردم ایجاد می‌کند که دارویی ایمن استفاده کنند.

وی افزود: یکی از اهمیت‌های استراتژیک سامانه تی تک، رصد زنجیره و جلوگیری از خروج دارو‌ها از زنجیره توزیع است.

وی ادامه داد: دارو‌ها ارز ترجیحی دریافت می‌کنند و این مساله انگیزه‌ای ایجاد می‌کند برای اینکه دارو از زنجیره رسمی خارج شود که سامانه تی تک بایستی مراقبت کند تا دارو از زنجیره توزیع خارج نشود.

چیوایی خاطر نشان کرد: سامانه تی تک به خوبی طراحی شده است، اما برحسب کم کاری بخش بزرگی از این سامانه را رها کردیم و یک شکاف بزرگ در این سیستم وجود دارد که تمام این اتفاقات نشت پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به عمد از کارکرد‌های سامانه تی تک استفاده نمی‌شود؟ گفت: زمانی که در قانون بودجه 1400 هم ابلاغ شده و تاکید می‌شود که بخش بستری هم به سامانه تی تک اضافه شود و پرداخت بیمه منوط به ثبت دارو‌ها شود و این اتفاق نمی‌افتد؛ تردید ایجاد می‌کند.

کارشناس اقتصاد و مدیریت سلامت گفت: تاکنون در بخش بستری، بیمه پول را پرداخت کرده است، ولی بعد از این آیا افرادی که ثبت اصالت نکنند بیمه پول را پرداخت نمی‌کند؟ باید منتظر بمانیم.

وی افزود: تامین اجتماعی حق عمومی مردم است که از جیب کارگران تشکیل شده است و شاهد بودیم دست اندازی‌های متعدد دولت به تامین اجتماعی و آسیب جدی که به این سازمان وارد کرد موجب شد تامین اجتماعی در یک شرایط بحرانی قرار بگیرد و بدهی‌های کلان دولت به تامین اجتماعی دارد و در طرح تحول سلامت هم چه آسیب‌هایی به این سازمان وارد شد و هزینه‌های آن را بالا برد و الآن هم موضوع تی تک را معاونت درمان اجرا نمی‌کند و هزینه‌های آن را تامین اجتماعی پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: این موضوع فقط مختص دارو‌های بیمه‌ای نیست بلکه دارو‌های دیگری که از ارز 4 هزار و 200 تومانی استفاده می‌کنند یارانه می‌گیرند یعنی حتی اگر دارو با قیمت بازار آزاد عرضه می‌شود در آن سوی مرز‌ها حداقل 7 یا 8 برابر قیمت دارد بنابراین همین موضوع انگیزه قاچاق معکوس می‌دهد و اینجا ضرورت تی تک برای همه این دارو‌ها ایجاد می‌شود.

چیوایی گفت: امیدوارم مکانیزم‌هایی را که انگیزه به داروخانه‌ها و مراکز پخش بدهدتا بیشتر به سمت ثبت دارو‌ها در تی تک بروند، داشته باشیم.

وی درباره مشکلات نسخه الکترونیک هم افزود: نسخه الکترونیک تکلیف 25 ساله قانون است و ريیس جمهور سابق حداقل 2 بار افتتاح کرد، ولی در عمل اتفاق ویژه‌ای نیفتاد، اما امروز به راحتی نمی‌توانیم از اجرای نسخه الکترونیک بگذریم، ولی آنچه که در جریان است مقاومت‌هایی از گوشه و کنار می‌باشد که به تحلیل من ایجاد شفافیت ممکن است با منافع عده‌ای در تعارض باشد که این علت اصلی می‌تواند باشد، ولی آنچه که عنوان می‌شود عدم توانایی استفاده از سیستم الکترونیک است که به نظر، ادعا‌های صحیحی نیست.

غفاری مدیر کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: در سال 95 سازمان تامین اجتماعی با 4 تا 5 قلم دارو به صورت آزمایشی کار اصالت را شروع کرده و از سال 96 در بخش سرپایی اصالت دارو در سازمان تامین اجتماعی بطور کامل اخذ می‌شود و هیچ مشکلی هم نداریم و داروخانه‌ها هم این کار را انجام می‌دهند؛ 500 تا 600 قلم دارو بیش از 80 درصد هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در بخش بستری هم نیمه دوم سال گذشته سازمان برنامه و بودجه نامه‌ای را ارسال کرد که از این تاریخ سازمان تامین اجتماعی اجبار دارد که اصالت دارویی بگیرد که از همان تاریخ با تمام مراکز طرف قرارداد مکاتبه و اعلام کردیم از این تاریخ بدون اصالت، پول پرداخت نخواهیم کرد و هر بیمارستانی که اصالت گرفت پول خود را دریافت می‌کند و هر بیمارستانی که اصالت نگرفت پول پرداخت نکردیم.

غفاری خاطر نشان کرد: بیمه هیچ ابزاری به غیر از پرداخت نکردن ندارد.

وی افزود: از سال گذشته عینا اصالت را اجرا کردیم، ولی متاسفانه اتفاقی که افتاد این بود که بیمارستان‌ها اصلا آمادگی برای اصالت ندارند و سامانه‌های آن‌ها به تی تک وصل نیست یا نیرو ندارند.

غفاری تصریح کرد: متاسفانه وزارت بهداشت نه تنها در این موضوع از ما حمایت نکرد بلکه اعلام کردند کسوراتی که از این بابت داشتید به بیمارستان‌ها برگردانید، ولی ما تاکنون این کار را نکردیم و دارو‌هایی که اصالت برایشان گرفته نمی‌شود برای آن‌ها کسورات اعمال می‌کنیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد