پیش‌بینی بورس امروز 11 خرداد 1400

پیش‌بینی بورس امروز 11 خرداد 1400

در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه عمده نمادهای شاخص‌ساز معاملات روان و متعادلی را داشتند و در نهایت شاخص کل در کانال یک میلیون و 145 هزار واحد بسته شد و ارزش معاملات هم به چهار هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره تحلیل بازار گفت: بازار در هفته جاری با توجه به افت‌هایی که در هفته‌های گذشته داشت، روند بهتری را داشته و یکی از دلایلی هم که ارزش معاملات و روند صعودی را داشته خروج 750 میلیارد از صندوق‌های با درآمد ثابت و احتمال ورود آن به بازار سرمایه بوده است.

ساسانی همچنین درباره گروه‌هایی که در بازار می‌توانند روند صعودی داشته باشند گفت: گروه‌هایی که شاخص کل با آنها افت کرد در حال حاضر می‌توانند در روند صعودی بازار و رشد دوباره شاخص کل کمک کنند مثل گروه بانکی‌ها، فلزات اساسی و معدنی‌ها که با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی و سیگنال‌های مثبت روند قابل قبولی را طی کنند.

همچنین دنیای اقتصاد نوشت:

تخریب بورس با دامنه نوسان

سال‌هاست بورس و سهامداران با محدودیت دامنه نوسان دست‌وپنجه نرم می‌کنند. محدودیتی که با ایجاد پدیده «صف‌نشینی» و در نتیجه «انجماد معاملاتی» در حال تخریب تدریجی بازار سهام است. به گفته کارشناسان و صاحب‌نظران بورسی، این فرآیند ضمن ناکارآمد کردن بازار می‌تواند به کوچ همیشگی سرمایه از بورس بینجامد. با وجود این در کنار تجربه‌های مثبت دنیا از ایجاد دامنه‌های غیرمحدودکننده برای افزایش پویایی بازار، در ایران همواره دامنه مستحکم و ثابتی برای معاملات بدون توجه به تجمع سفارش‌ها و تغییرات روزانه قیمتی تعیین شده است.

ایستا؛ توقف کوتاه برای بروز تحرک!

علیرضا توکلی‌کاشی، معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و کارشناس بازار سرمایه در تشریح مکانیزم دامنه نوسان ایستا در بازارهای مالی دنیا گفت: در دامنه نوسان ایستا، بورس مشخص می‌کند که اگر قیمت سهم مجموعا در یک روز از محدوده مشخصی بیشتر شد، این میزان به‌عنوان یک اتفاق ویژه ثبت شود، سپس معاملات را متوقف می‌کند و به بازار خبر می‌دهد که قیمت بیش از حد کاهش یا افزایش یافته است. در این شرایط پس از یک توقف موقت، نهاد ناظر بورس، یک حراج برگزار می‌کند و دوباره قیمت سهم بر پایه قیمت جدید کشف‌شده در حراج که حتی ممکن است با قیمت چند دقیقه قبل بسیار متفاوت باشد، شروع به حرکت می‌کند. بعد از هر توقف قیمت سهم می‌تواند چندین‌بار افزایش یا کاهش یابد. توقف معاملاتی یا (Circuit Breaker) مکانیزم‌هایی تعبیه‌شده در هسته معاملات هستند که چنانچه نوسان سهم از میزان مشخصی بیشتر شود به صورت اتوماتیک معاملات را متوقف می‌کنند و بعد از انجام یک حراج، دوباره معاملات از سر گرفته می‌شوند.

وی در تشریح بیشتر کارکرد دامنه ایستا افزود: مثلا اگر در یک بازار دامنه نوسان ایستا 10 درصد باشد، این به آن معناست که اگر قیمت‌ها در یک روز و در چند معامله متوالی بیش از 10 درصد تغییر پیدا کند، سامانه و هسته معاملاتی متوقف می‌شود، حراج مجدد را انجام می‌دهد، بعد از کشف قیمت که ممکن است بیش از 25 درصد با قیمت قبل متفاوت باشد، دوباره با دامنه نوسان ایستای 10‌درصدی قیمت سهم نوسان می‌کند. مثلا در معاملات سهام گیم‌استاپ در بورس نزدک آمریکا در یک روز 300 درصد رشد قیمت ثبت شده بود و عملا در یک روز سه‌بار سامانه معاملات دچار وقفه شده و دوباره معاملات با یک حراج مجدد از سر گرفته شد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد