محتمل‌ترین سناریوی قیمت مسکن/ خداحافظی با افزایش جهشی نرخ‌ها؟

محتمل‌ترین سناریوی قیمت مسکن/ خداحافظی با افزایش جهشی نرخ‌ها؟

برخی کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند: کاهش 3 درصدی متوسط قیمت مسکن در فروردین ماه امسال، می‌تواند سرآغاز توقف رشد جهش‌گونه قیمت مسکن در سال جاری باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی چند روز پیش گزارش وضعیت بازار مسکن در فروردین امسال را منتشر کرد که حکایت از آن داشت که در فروردین امسال متوسط قیمت مسکن که در اسفند ماه سال گذشته برای نخستین بار به بالای 30 میلیون تومان رسیده بود، به زیر 30 میلیون تومان بازگشته و کاهش 3.1 درصدی متوسط قیمت مسکن ثبت شده است.

برخی کارشناسان اقتصاد مسکن در سال گذشته از اتمام جهش‌های سنگین در بازار مسکن خبر داده و آغاز دوره پسا جهش قیمتی مسکن را نوید داده بودند، شاهد مدعای آنها نیز کاهش 1.8 درصدی قیمت مسکن در آذر ماه نسبت به آبان ماه و افزایش اندک 1.8 درصدی قیمت مسکن در آبان نسبت به مهر ماه سال گذشته بود؛ چرا که در ماه‌های قبل از آن به خصوص در دو ماه مرداد و مهر 99، رشد 10 درصدی قیمت ماهانه مسکن رخ داده بود و حال که این رشد قیمت‌ها به کمتر از 2 درصد یا رشد منفی در آذر ماه منتهی شده بود، کارشناسان آن را به آغاز دوره ثبات قیمت مسکن تعبیر می‌کردند.

اما بر خلاف این ادعاها، زمستانی سخت در انتظار بازار مسکن بود و همزمان با رکود معاملات، دو رشد قیمتی «ماهانه» 3.7 و 6.6 درصدی به ترتیب در بهمن و اسفند سال گذشته به ثبت رسید که هر چند از جهش‌های ماهانه 10 و 12 درصدی فاصله داشت، اما ارقام نسبتا بالایی محسوب می‌شد.

اینک نیز با توجه به کاهش 3 درصدی قیمت مسکن در فروردین ماه، برخی کارشناسان معتقدند از رشد جهش‌گونه مسکن طی سال جاری خبری نخواهد بود.

در عین حال برخی دیگر از کارشناسان اقتصاد مسکن هم معتقدند نمی‌توان ماه پر تعطیلات فروردین امسال را ملاکی برای ادامه روند کاهشی قیمت مسکن دانست و باید همزمان با آغاز فصل جابه‌جایی مستاجران که معمولا بر بازار خرید و فروش مسکن نیز تاثیر دارد و همچنین برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و توقف محدودیت‌های کرونایی، به تحلیل وضعیت بازار مسکن در سال جاری پرداخت.

عده‌ای از کارشناسان بازار مسکن نیز کاهش قیمت ارز و سکه در هفته‌های اخیر را از عوامل موثر بر کاهش قیمت مسکن در فروردین امسال عنوان می‌کنند.

سناریوهای احتمالی قیمت مسکن

فخرالدین زاوه، پژوهشگر بازار مسکن با اشاره به گزارش اخیر بانک مرکزی از بازار مسکن، اظهار کرد: به نظر می‌رسد بهای «واقعی» مسکن در سال جاری کاهشی باشد؛ این کاهش بهای واقعی مسکن به دو شکل صورت می‌گیرد: سناریوی محتمل این است که قیمت اسمی مسکن در سال جاری ثابت بماند و بعد همزمان با افزایش قیمت‌ها در سایر بخش‌های کالا و خدمات و تورم عمومی، کاهش واقعی قیمت مسکن رقم بخورد.

این مدرس دانشگاه افزود: با توجه به سطح بالای قیمت در شرایط فعلی که سبب شده تا نسبت P به R (تفاوت قیمت مسکن نسبت به اجاره) بالا باشد، انتظار می‌رود سناریوی کاهش اسمی قیمت مسکن هم در پی باشد؛ کما اینکه در گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن فروردین امسال، کاهش 3.1 درصدی قیمت مسکن را مشاهده کردیم؛ هر چند که معمولا ماه‌های فروردین هر سال به دلیل توقف معاملات و تعطیلی‌های متعدد – که امسال محدودیت‌های کرونایی این تعطیلی‌ها را تشدید کرد- شاهد توقف رشد اسمی قیمت مسکن هستیم.

قیمت مسکن تا نیمه امسال دوباره اوج می‌گیرد

بیت الله ستاریان، دیگر کارشناس اقتصاد مسکن اما درباره کاهش قیمت مسکن در تهران بر اساس گزارش بانک مرکزی و ادامه روند نزولی آن در ماه‌های آتی گفت: با اینکه بخواهیم گزارش یک ماهه را اساسی برای تحلیل یکی از مهم‌ترین بازارهای اقتصادی کشور که نیاز به بررسی نمودارها و بردارهای متعددی برای نتیجه‌گیری دارد، بدانیم مخالفم.

وی ادامه داد: نمونه آن هم گزارشی است که بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن در آذر ماه ارايه کرد که بر اساس آن، قیمت مسکن کاهش یافته بود و بسیاری از کارشناسان و مسيولان بخش مسکن اعلام کردند که آذر ماه 99، آغاز روند نزولی قیمت مسکن است؛ اما بلافاصله پس از آن دوباره قیمت‌ها رشد کرد.

ستاریان با بیان اینکه ظرف 40 سال اخیر (به جز یکی دو سال)، همواره بازار مسکن در فروردین ماه به دلیل کاهش معاملات و تعطیلی دفاتر مشاوران املاک، نزولی بوده افزود: امسال هم بلافاصله پس از تعطیلی نوروز، شاهد تعطیل شدن مشاوران املاک به دلیل محدودیت‌های کرونایی در فروردین ماه بودیم.

وی یادآور شد: به دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری که معمولا تردیدهایی میان فروشندگان و خریداران مسکن ایجاد می‌کند، احتمالا اردیبهشت و خرداد هم با رکود بازار و توقف معاملات مواجه باشیم؛ اما بر اساس مطالعات، تا میانه‌های سال جاری، شاهد بازگشت رشد قیمت ماهانه مسکن خواهیم بود.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع: مهر

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد