خبرگزاری ایسنا: از آنچه از گزارش های رسمی بر می آید هزینه خرید کالا و خدمات برای خانوارهای ایرانی بین 11 تا بیش از 112 درصد افزایش داشته و در این بین 16 گروه کالا و خدمات بالای 50 درصد گران شده است.
تازه ترین وضعیت تورم در ماه گذشته نشان داد که در هر سه شاخص روند افزایشی داشته؛ بطوریکه تورم سالانه به 43 درصد و تورم ماهانه به 2.5 درصد رسیده است. اما در این بین هزینه خانوارها برای تامین کالا و خدمات نسبت به سال گذشته بطور متوسط 47.6 درصد رشد کرده بود.
کمترین گرانی برای ارتباطات
اما بررسی وضعیت گروه مختلف کالا و خدمات نیز نشان می دهد که به غیر از گروه ارتباطات که زیر 20 درصد و حدود 11.8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش هزینه داشته مابقی کالاها بالای 20 درصد هستند و این در حالی است که 16 گروه کالایی و خدماتی بیش از 50 درصد افزایش هزینه داشتند.
در بین اقلام، گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها نسبت به پارسال به طور متوسط 62.7 درصد گران شده و گروه خوراکی ها 61.9 درصد افزایش هزینه به خانوارهای ایرانی تحمیل کرده است.
روغن در صدر افزایش قیمت
در سایر اقلام می توان به گروه «روغن و چربی ها»اشاره کرد که همچنان طبق ماه های گذشته در صدر گرانی و افزایش هزینه بین تمامی گروه ها قرار دارد. تورم 112.7 درصدی برای این گروه نسبت به خرداد ماه سال گذشته ثبت شده و در مقایسه با اردیبهشت ماه امسال رشد 2.7 درصدی دارد.
همچنین گروه «چای، قهوه و ...» با 79.6 درصد، «شیر، پنیر و تخم مرغ» 78.2، «ماهی ها و صدف داران» 74 درصد و «سبزیجات» 71.2 درصددر رده های بعدی گرانی قرار دارند.
در سایر اقلام «هتل و رستوران »61.5 ، «شکر، مربا، عسل، شکلات و..» 69.7، «مبلمان و لوازم خانگی» 66، «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» 68.3، «گوشت قرمز و سفید» 69 و «نان و غلات» 61.9 درصد افزایش قیمت دارد.
«تفریح و فرهنگ» با 55.2، «حمل و نقل» 50.4، «پوشاک و کفش» 57.5، از دیگر اقلامی هستند که در بین کالا و خوراکی ها با افزایش بیش از 50 درصدی مواجه بوده اند.