پیشنهاد انتشار اوراق به سران قوا/ دولت چقدر اوراق در بورس فروخت‌

پیشنهاد انتشار اوراق به سران قوا/ دولت چقدر اوراق در بورس فروخت‌

طبق بودجه سال 1400 دولت بیش از 95 درصد اوراق مالی اسلامی خود را در نیمه نخست سال جاری فروخته است و احتمال دارد تا پایان سال مجوز انتشار اوراق جدید از سران قوا گرفته شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طبق قانون بودجه سال 1400، دولت مجاز است 132 هزار و 500 میلیارد تومان از محل فروش و واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی درآمد کسب کند.

جزيیات انتشار این اوراق و کارکرد آن در جدول ذیل مشخص شده است که عمده آن فروش اسناد خزانه و اوراق مالی است.

جدول منابع ناشی از فروش و واگذاری اوراق مالی- ارقام میلیارد تومان
عنوان درآمد
جمع کل- منابع حاصل از فروش و واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی 132500
منابع حاصل از فروش اسناد خزانه اسلامی 50000
انتشار اوراق اسلامی جهت باز پرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده 10000
انتشار اوراق مالی اسلامی 65500
انتشار اوراق مالی اسلامی برای تجهیز فضای آموزشی وزارت آموزش و پرورش 2000
انتشار اوراق مالی اسلامی برای خرید نردبان هیدرولیکی و ماشین آتشنشانی 1000
انتشار، فروش و واگذاری اسناد خزانه اسلامی جهت بهسازی روستاها 2000
انتشار اوراق مالی اسلامی برای تقویت بنیه دفاعی 2000

عملکرد بودجه سال 1400 در نیمه نخست نشان می‌دهد دولت 95 درصد اوراق مالی که در بودجه مصوب شده را فروخته است.

در همین باره یک مقام مسيول در سازمان برنامه و بودجه به فارس می‌گوید: در قانون مجوز فروش 132 هزار و 500 میلیارد تومان اوراق وجود دارد که در 6 ماهه امسال حدود 126 هزار میلیارد تومان آن به فروش رسید و حدود 5 هزار میلیارد تومان آن باقی مانده است.

وی ادامه داد: احتمال دارد با توجه به هزینه‌های بودجه و عدم تکافوی درآمدها، پیشنهادی به سران قوا برای انتشار اوراق جدید ارايه شود.

این مقام مسيول با بیان اینکه عمده اسناد خزانه برای طلب پیمانکاران واگذار شد، تاکید کرد: پیشنهادات مختلفی در مورد رقم انتشار اوراق مطرح است و از 50 تا 150 هزار میلیارد تومان مطرح است.

به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از انتقادات این روزهای کارشناسان بورس متوجه فروش اوراق مالی دولت است که نقدینگی بازار بورس را به خود اختصاص داده و چراغ قرمز بورس را روشن کرد، با این وجود مسيولان دولتی و بورس معتقدند که از مهرماه تاکنون اوراقی از سوی دولت منتشر نشده است.

مجید عشقی در واکنش به این مباحث گفته بود: انتشار اوراق برای تامین مالی دولت سال گذشته هم وجود داشت و بالغ بر 190 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شد. امسال نیز از اوایل سال این روند شروع شد و ادامه پیدا کرده است. بخشی از این اوراق برای بازپرداخت اوراق قبلی است و پولی از بازار خارج نمی‌شود. در واقع صندوق پول اوراق سررسید شده را پس می‌گیرد و اوراق جدید دریافت می‌کند.

ريیس سازمان بورس تاکید کرد: توجه کنید اوراق را براساس کشش بازار منتشر می‌کنیم. اشتباهات و شایعاتی که در اطلاع رسانی رخ داد که اوراق معامله شده میان سیستم بانکی را اوراق منتشر شده دولت تلقی کردند که مقداری همه را نگران کرد. در چند روز گذشته در تالار فرابورس 60 هزار میلیارد تومان اوراق بین بانکی معامله شده و ربطی به دولت ندارد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد