گزارش‌های مثبت صنایع، اجازه کاهش بیشتر به شاخص نداد

گزارش‌های مثبت صنایع، اجازه کاهش بیشتر به شاخص نداد

در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس با کاهش 1.25 درصدی به تراز یک میلیون و 513 هزار و 717 واحدی رسید.

شاخص کل هم وزن نیز با کاهش 0.19 درصدی به ارتفاع 421 هزار و 481 واحدی تنزل یافت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش 1.25 درصدی در ارتفاع 20 هزار و 411 واحد قرار گرفت.

آقای کوروش آسایش گفت: در 5 روز معاملاتی هفته‌ای که گذشت، بحث کاهش نرخ دلار و اخبار‌ ضد و نقیضی که در خصوص توافق روانه بازار شد بر روی روند بازار تاثیرگذار بود که باعث شد به طور میانگین روزانه شاهد خروج پول حقیقی به میزان 376 میلیارد تومان باشیم. به طور کلی در هفته گذشته حدود هزار و 882 میلیارد تومان از بازار سرمایه توسط حقیقی‌ها خارج شد.

او می‌گوید: ارزش معاملات بازار نیز در هفته‌ای که گذشت حدود 18 هزار و 344 میلیارد تومان (به طور میانگین روزانه حدود 3 هزار و 668 میلیارد تومان) بود که این میزان ناچیز است. در صورتی که ارزش معاملات افزیش نیابد، همچنان در هفته آتی بازار بی‌رمقی را شاهد خواهیم بود. سرانه خرید و فروش هر شخص حقیقی نیز به ترتیب 20 میلیون و 100 هزار تومان و دیگری 20 میلیون و 140 تومان بود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: در هفته‌ای که گذشت شاخص صنعت حمل و نقل با افزایش 11.55 درصد، خرده فروشی 11.54 درصد و صنعت خودرو 5.85 درصد نسبت به سایر صنایع بیشترین رشد را داشتند. عامل تاثیرگذار بر این صنایع اخبار مربوط به توافق بود که می‌توانست به طور مستقیم بر روی صنعت حمل و نقل تاثیرگذار باشد. از طرفی دیگر بیشترین افت را نیز در صنعت اطلاعات و ارتباطات به میزان 8.02 درصد و صنعت سیمان به میزان 6.23 درصد شاهد بودیم.

هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد

آقای ایمان ريیسی گفت: بازار با انتشار گزارش‌های فصلی و ماهانه مناسب از صنایع بزرگ مثل فلزات، پالایشی‌ها و شیمیایی‌ها، اجازه افت بیشتر پیدا نکرد. اما وضعیت مبهم تحولات بین‌المللی باعث شده، سرمایه‌گذاران در خرید سهام ریالی مثل خودرو و بانکی‌ها محتاط‌تر عمل کنند و منتظر نتیجه اتفاقات سیاسی که قرار است رخ دهد، باشند. به همین علت معاملات بازار سهام در هفته گذشته کم رمق بود و شاهد حجم پایینی از معاملات بودیم.

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: باید گفت تا زمانی که به بازار سرمایه پول تازه وارد نشود بازار در رکود خواهد ماند. البته خبر مثبتی نیز روانه بازار شد، خبر واریز هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه که تاثیر مثبتی بر روند بازار داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد