نوسانات اخیر نرخ آتی تحت تاثیر تحولات بازار ارز

نوسانات اخیر نرخ آتی تحت تاثیر تحولات بازار ارز

جریان رفت و برگشتی نرخ تسویه در بازار قراردادهای آتی بورس کالا در حالی ادامه دارد که مهم‌ترین متغیر اثرگذار بر این بازار، یعنی نرخ ارز، در کانال 27هزار تومانی...

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  دنیای اقتصاد، البته اینکه نرخ ارز در چه محدوده‌‌‌ای ثابت خواهد شد، کاملا به مجموعه متغیرهای سیاسی و اقتصادی که اثر مستقیم آنها بر بازار آتی بورس کالا منعکس خواهد شد، بستگی دارد. همان‌طور که هفته گذشته خبرهای امیدبخش ازسرگیری مذاکرات هسته‌‌‌ای، سبب تضعیف بهای ارز شد، در پایان هفته با نوسان مثبت و محدود بهای ارز، تا حدی واکنش معامله‌‌‌گران به این جریان کاهشی بازارها خنثی شد و شاهد سبزپوش شدن نرخ تسویه در عموم قراردادهای آتی بورس کالا بودیم.

بازار آتی بورس کالا ابتدای هفته جاری را نیز با حرکت رفت و برگشتی نرخ آغاز کرد، به طوری که مجموعه نمادهای مربوط به دو دارایی سرمایه‌‌‌ای این بازار، یعنی نقره و واحدهای صندوق طلای آتی در هر سه نماد فعال خود در لحظه تنظیم این گزارش با رشد نرخ تسویه همراه شدند؛ اما نوسان نرخ در کالاهای کشاورزی از روند مشخصی تبعیت نکرد و شاهد ترکیبی از کاهش و افزایش برای این گروه از محصولات بودیم. داده‌‌‌های معاملاتی پراهمیت در تابلوی آتی بورس کالا طی معاملات هفته گذشته کاهشی بودند؛ تا جایی که برای چهارمین هفته متوالی، دادوستد قراردادهای آتی تنزل یافت.

البته بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که هفته گذشته تاحدی از شتاب کاهشی داده‌‌‌های حیاتی این بازار کاسته شده است؛ به عبارت دقیق‌‌‌تر، هفته گذشته به میزان 90هزار و 553قرارداد در تابلوی آتی بورس کالا معامله شد که ارزشی بالغ بر 214میلیارد تومان در بر داشت. معامله‌‌‌گران بازار آتی، هفته گذشته باز هم زعفران نگین را با استقبال بیشتری نسبت به سایر محصولات این بازار مورد دادوستد قرار دادند. حجم معاملات دو نماد فعال زعفران‌نگین 79هزار و 13قرارداد بود که بیش از 88درصد حجم کل دادوستدهای این بازار را به خود اختصاص داد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد