بیمه سهام اتفاق مثبتی برای بازار است / حساسیت...

بیمه سهام اتفاق مثبتی برای بازار است / حساسیت...

صمدی کارشناس بازار سرمایه گفت: اوراق تبعی یکی از ابزارهای کاهش ریسک برای بیمه کردن سهام است. این اتفاق باعث می شود...

بورس به روزهای اوج خود برمی گردد؟ سوال مهمی که سهامداران و فعالان بازار سرمایه چند سالی است که از مدیران بورسی می‌پرسند اما به پاسخی نمی‌رسند. مصوبات حمایتی از ريیس جمهور گرفته تا وزیر اقتصاد و دیگر مدیران بورسی نیز صادر می‌شود اما درصد کمی از این مصوبات به مرحله اجرا می‌رسد. خبرنگا گسترش نیوز در گفتگو با بهنام صمدی کارشناس بازار سرمایه درباره مصوبات اخیر بورس به گفتگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

بیمه سهام اتفاق جدیدی نیست

بهنام صمدی کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به بحث این روزهای سهامداران پیرامون بیمه سهام گفت: این بیمه، همان انتشار اوراق تبعی است. اوراق تبعی یکی از ابزارهای کاهش ریسک برای بیمه کردن سهام است که سال‌های پیش نیز استفاده شده است. از سال 1392 که بازار سقوط کرد، این ابزار مورد استفاده قرار گرفت. در دوره آقای دهقان‌دهنوی نیز 20 تا 22 درصد تضمین برای پرتفوی‌های زیر 10 میلیون انجام دادند. این پروسه آن‌قدر دیر اطلاع‌رسانی شد که افراد کمی در آن شرکت کردند. یعنی افراد کمی موفق شدند آن اوراق تبعی را بخرند.

جلوگیری از فروش سهام توسط سهامدارن

وی افزود: بیمه سهام یا فروش اوراق تبعی چیز عجیبی نیست و شدنی است. یکی از ابزارهای بازار سرمایه انتشار اوراق تبعی است که قبل از این نیز امتحان شده است و جواب مورد نظر را نیز داده است. مثلا ناشر تضمین می‌کند به جای اینکه سهامدار سرمایه خود در بورس را بفروشد و در بانک بگذارد یا 20 درصد سود کند، من تضمین می‌کنم در این سررسید 20 تا 22 درصد سود تضمین شده باشد. این اتفاق خوبی برای سهامداران است که از فروختن سهام خود صرف نظر کنند.

بندهای حمایتی دولت از بورس

این کارشناس بازار سرمایه  درباره بندهای حمایتی دولت از بورس خاطرنشان کرد: یکی از بندهای مربوطه تغییر ساعت فرابورس است اما متاسفانه هنوز عملی نشده است. یکی دیگر از بندها در خصوص صندوق‌های بازارگردانی را کنترل کنند، عملا در حد وعده است. این صندوق‌ها همچنان در حال فروش هستند. این وعده‌ها و از این وعده دادن‌ها صرفا تاثیری بر بازار ندارد و بازار سرمایه از حرف درمانی خسته است. در سال 1400 برای بازار سرمایه 10 مصوبه صادر شد که به 10 فرمان ريیسی معروف شد که یکی از بندهای آن بحث نرخ بهره بین بانکی بود. جدای از بحث درست و غلط بودن این بند، خودشان نرخ بهره را 20 درصد اعلام کردند که سقف و میانگین آن 20 درصد هیچ وقت رعایت نشده و این مصوبه عملیاتی نشد. البته درباره نرخ گاز سقف 5 هزار تومان اعلام شده بود که اجرایی شد.

سبز بودن موقت سودی برای سهامداران ندارد

صمدی تصریح کرد: وعده‌های مدیران اهمیتی ندارد. سهامدار باید اثر مصوبات را در تابلوی بورس ببیند. به این معنی که حداقل یک هفته بازار بتواند سبز بماند و ستون فعلی را حفظ کند. اولا بحث مصوبات 10بندی در جایی مطرح شد که واقعا بازار به کف تکنیکالی رسیده بود و این مصوبات در واقع به بازار شوک وارد کرد. شاخص کل از نظر تکنیکالی نیز به کف رسیده بود و بازار در حال بازگشت بود. مصوبات 10 را به عنوان کاتالیزور معرفی کردند تا بازار قادر به برگشت باشد اما مهم این است که این روند پایدار و ادامه دار باشد. بازار اگر با این مصوبات فقط در چند روز سبز باشد و دوباره ریزشی شود، هیچ سودی برای سهامداران نخواهد داشت.

اهرم‌های تاثیر گذار بر روند بورس

وی تاکید کرد: بازارسرمایه درباره 2 اتفاق بسیار تاثیرپذیر است. یکی نرخ دلار  که بر صنایع صادرات محور تاثیرگذار است. دلار در روزهای اخیر سقف مقاومتی را شکست و افزایشی شد و دوم احیای برجام که به گره کور حل نشده‌ای تبدیل شده است. در مجموع شرایط برای رشد بازار سرمایه مهیا است. در حال حاضر مشکل بورس نقدینگی نیست. بلوک 12 درصدی هلدینگ خلیج فارس به ارزش 108 همت معامله شد، بنابراین پول در بازار وجود دارد اما کنار گذاشته شده است. 3 برابر قیمت تابلو، هلدینگ خلیح فارس خریداری شده است اما همچنان اعتمادی که باید نسبت به بازار وجود ندارد. بازار با تزریق نقدینگی مثلا 5 هزار میلیارد تومانی تا چند هفته سبز خواهد شد اما نقدینگی موجود در حاشیه بازار متوقف باقی مانده است.

تصمیم گیری مهم درباره بودجه

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: ابهام دیگری به اسم بودجه نیز در بازار سرمایه وجود دارد. دولت کم کم برای بررسی بودجه آماده می‌شود و طبیعتا بودجه از نظر بحث نرخ خوراک، بحث حق انتخاب معادن و نرخ تسعیر ارز در بودجه هرکدام به خودی خود نقش مهمی در سرنوشت بازار خواهند داشت. همچنین سهامداران بورسی وضعیت دلار را هم دنبال می‌کنند که چه وضعیتی را در پیش خواهد داشت.

دلیل مثبت شدن شاخص کل بازار

صمدی درباره دلیل مثبت شدن شاخص کل بورس ادامه داد: 2 دلیل واضح، در این خصوص وجود دارد. اول اینکه شاخص کل از نظر تکنیکالی به زمان بازگشت خود رسیده بود و دوم تزریق نقدینگی به بورس است. خبرهای خوش بورسی می‌تواند اعتماد از دست رفته از بازار را برگرداند اما بیشتر منابع نقدینگی تزریق شده به بازار، رنگ بورس را سبز کرد.

پیش‌بینی درباره روند بورس

وی در ادامه گفت: همه کارشناسان و تحلیل‌گران بورسی همگی بر این باورند که قیمت سهم‌ها در حال حاضر در کف قرار دارد و به همین دلیل بسیار ارزنده برای خرید هستند. بازار آمادگی رشد را دارد، فقط باید سازمان بورس و دولت بتواند اعتماد سهامداران را جلب کند تا دوباره دست به خرید بزنند.

زمان مناسب برای انجام عرضه اولیه و پذیره‌نویسی

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: 2 مشکل بزرگ در بورس مطرح است. بازار به محض اینکه روند صعودی را در پیش می‌گیرد، عرضه اولیه‌ها و پذیره‌نویسی جدید، نقدینگی را از بورس خارج می‌کنند که از نگاه بنده اقدام اشتباهی است. وقتی بازار هنوز به آن درجه صعود نرسیده است با عرضه اولیه، آن سهامدار عمده که اقدام به عرضه اولیه می‌کند، پول را از بازار خارج کرده و به سمت سرمایه‌گذاری‌ها و مصارف شخصی خود می‌برد. در نتیجه بورس دچار بحران نقدینگی می‌شود. مخالف عرضه اولیه و پذیره‌نویسی نیستیم اما این تصمیمات باید در وقت مناسب خود گرفته شود.

صمدی در پایان اشاره کرد: بازار درباره فعالیت الگوریتم و صندوق‌های بازارگردانی دچار حساسیت شده است. فعالان معتقدند که این ابزارهای بورسی در تلاش برای سرکوب تقاضا بر بازار هستند. امیدواریم که سازمان بورس و اوراق بهادار در این زمینه اقداماتی انجام دهد که اعتماد به بازار برگردد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد