آشنایی با گروه دیجی‌کالا؛ از اعضای قدیمی تا کسب‌وکارهای نوپا

آشنایی با گروه دیجی‌کالا؛ از اعضای قدیمی تا کسب‌وکارهای نوپا

کسب و کاردر سال‌های اخیر فضای تجارت آنلاین به قدری گسترده شده است که لزوم تفکیک و انسجام شاخه‌های آن کاملا احساس می‌شود. همین احساس نیاز بود که باعث شد دیجی‌کالا برای آسایش کاربران به سمت گسترش و تفکیک این شاخه‌ها برود.

دیجی‌کالا در گزارش‌های سالانه خود تا امروز کوشیده است تا اعضای گروه خود را به تدریج معرفی کند. این معرفی در گزارش سال 1400 دیجی‌کالا با شفافیت و دسته بندی مشخص‌تر ارايه شده است.در این بخش، پلتفرم‌های مختلفی که زیر مجموعه دیجی‌کالا هستند یا با دیجی‌کالا همکاری می‌کنند معرفی می‌شوند.

«دیجی‌کالا»؛ اولین و بزرگترین عضو اکوسیستم تجارت الکترونیک

وقتی صحبت از گروه دیجی‌کالا به میان می‌آید ممکن است این تصور پیش آید که هویت دیجی‌کالا به خودی خود و به عنوان یک مارکت پلیس، در وابستگی و قیاس با اعضای دیگری مانند دیجی‌کالا جت یا دیجی‌ استایل و ... تعریف می‌شود. این در حالی‌ست که دیجی‌کالا با اینکه اولین و بزرگترین عضو گروه است اما خود یکی از اعضا در کنار دیگر موجودیت‌های گروه دیجی‌کالاست. دانستن این دسته بندی‌ها کمک می‌کند تا فعالیت‌ها و رویدادهای مربوط به دیجی‌کالا را منفک از شرایط دیگر اعضا در نظر بگیریم و یادمان باشد که از اولین روزهای تاسیس دیجی‌کالا تا امروز آنقدر به دیگر اعضای این خانواده که همگی فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال ایران هستند اضافه شده است که دیگر باید از یک اکوسیستم تجارت الکترونیک نام ببریم.

دیجی‌کالاجت؛ سرویس تحویل سریع محصولات سوپرمارکتی

«دیجی‌کالا جت» پلتفرمی است که برای برآورده کردن نیازهای مشتری در کمترین زمان ممکن پایه‌ریزی شد. محصولاتی مثل دارو، نان، شیرینی، کافه، گروه‌های سوپرمارکتی، میوه، پروتيینی، و گل در دسته محصولاتی قرار می‌گیرند که باید به سرعت به دست کاربران برسند. در غیر این صورت ممکن است کیفیت و سلامتی‌شان از بین برود و غیر قابل استفاده شوند. دیجی‌کالا جت به دو روش همکاری با فروشگاه‌های معتبر و فروشگاه‌های اختصاصی «جت مارت» محصولات خود را علاوه بر تهران در شهرهای کرج، اصفهان، شیراز، مشهد و قم در سریع‌ترین زمان سفارش‌های مشتریان را به دست آن‌ها می‌رساند. این پلتفرم بیش از دو میلیون کاربر یکتای ماهانه دارد و به طور متوسط روزانه بیش از 17 هزار سفارش می‌گیرد. 5 دقیقه کمترین زمانی است که برای رساندن کالا به مشتری از طریق پلتفرم دیجی‌کالا جت ثبت شده است.

فیدیبو؛ همیشه، هرجا کتاب بخوان

در سال‌های اخیر و با مدرن‌تر شدن امکانات زندگی، سبک مطالعه و کتاب خواندن هم متحول شده است. بسیاری از مردم دیگر نه جایی برای نگهداری کتاب‌های خریداری شده دارند و نه فرصتی برای خرید کتاب و تورق آن. «فیدیبو» اولین و بزرگ‌ترین پلتفرم کتاب الکترونیک، صوتی و پادکست در ایران است. این اپلیکیشن روی بیش از 3 میلیون دستگاه ارتباطی نصب شده و این عدد نشان می‌دهد فیدیبو توانسته با تکیه بر اعتماد بازار نشر، توجه کتاب‌خوان‌هایی با سلیقه‌های متنوع را به خود جلب کند. در فیدیبو بیش از 1300 ناشر مشغول فعالیت و ارايه محصول هستند و بیش از 130 هزار عنوان کتاب در این اپلیکیشن منتشر شده و در دسترس علاقمندان به مطالعه قرار دارد.

دیجی‌پی؛ امکاناتی بیشتر از یک کیف پول دیجیتال

موضوع پرداخت در خریدهای اینترنتی مساله مهمی است. چرا که در خریدهای آنلاین اساسا چیزی با مفهوم فیزیکی «پول» وجود ندارد و همه چیز با سیستمی شبیه انتقال پول از یک حساب یه یک حساب دیگر انجام می‌شود. «دیجی‌پی» پلتفرم اختصاصی دیجی‌کالا در «خدمات پرداخت هوشمند» است. در سال 1400 دیجی‌پی انواع و اقسام خدمات مرتبط با پرداخت را به کاربرانش عرضه کرده است. در این سال تراکنش‌هایی با ارزش 282 هزار میلیارد ریال از طریق درگاه‌های پرداخت دیجی‌پی انجام شده است و 10 هزار میلیارد ریال اعتبار خرد به کاربران تخصیص داده. نکته مهم این است که در این سال 35 هزار میلیارد ریال پول به حساب کاربرانی که ظرف 24 ساعت از خریدشان منصرف شده‌اند بازگردانده شده!

دیجی‌اکسپرس؛ در مسیر لجستیک هوشمند

فرایند ارسال سفارش یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های تجارت آنلاین است. کسی که محصولی را به شیوه آنلاین خریداری می‌کند توقع دارد خریدش در اسرع وقت و به شکلی سالم به او تحویل داده شود. «دیجی‌اکسپرس» دقیقا با همین ایده شکل گرفته و توانسته با ایجاد پلتفرم‌های تکنولوژی‌محور و سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های مرتبط با صنعت لجستیک، سرویس‌های متنوعی برای دیجی‌کالا و دیگر فعالان بازار کسب و کار فراهم کند. در سال 1400 بیش از 13800 راننده به صورت خویش‌فرما با این پلتفرم همکاری کردند و توانستند بیش از 5.9 میلیون سفارش را در 16 شهر کشور به دست خریدار برسانند. Partner ،Jet ،Flex و Proxy سرویس‌های دیجی‌اکسپرس هستند.

دیجی‌نکست؛ جایی برای آینده نوآوری و هوشمندسازی

سرعت پیشرفت علم روز به روز بیشتر می‌شود و طبیعتا برای عقب نماندن از این پیشرفت‌های سریع، به سخت افزارها و نری جدیدتری نیاز داریم. این کار نیاز به افراد بااستعداد، سرمایه‌گذاری و آموزش مداوم دارد. «دیجی‌نکست» مرکز نوآوری و سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالا در حوزه زنجیره ارزش تجارت الکترونیک است. این پلتفرم در حال حاضر به یک مرکز نوآوری سرمایه‌گذاری قوی در گروه دیجیکالا تبدیل شده است. دیجی‌نکست تا سال 1400 موفق شد 25 استارتاپ جدید و کاربردی را به مرحله فعالیت برساند. روی 49 استارتاپ دیگر هم سرمایه گذاری شده که به زودی آن‌ها هم به مرحله شروع کار می‌رسند. هم‌اکنون 5 محصول بر لبه تکنولوژی در دیجی‌نکست در حال استفاده است.

دیجی‌استایل؛ یک سبک زندگی جدید

دنیای تجارت آنلاین برای کسانی که به صنعت مد و پوشاک علاقه دارند هم فضای جذاب و دلنشینی است. دیجی‌کالا با به راه‌اندازی پلتفرم دیجی‌استایل در این عرصه پیشگام شده و نکته مهم و امیدوار کننده برای صاحبان این صنایع در ایران این است که دیجی‌استایل در سال‌های بیشتر روی حمایت از برندهای داخلی تمرکز کرده است. بیش از 2500 برند مختلف در دیجی‌استایل حضور دارند. حضور این تعداد برند در دیجی‌استایل باعث شده تنوع کالایی این صنعت به بیش از 312 هزار نوع برسد. بیش از 24 میلیون بازدید از وبسایت و اپلیکیشن دیجی‌استایل در سال 1400 صورت گرفته که گستردگی این صنعت و استقبال کاربران را نشان می‌دهد.

اسمارتک؛ بهبود اثربخشی تعامل با مشتری

خیلی از کاربرانی که قصد همکاری با دیجی‌کالا و فروش آنلاین از طریق این پلتفرم را دارند در شروع کار با دشواری‌های زیادی روبرو می‌شوند. دیجی‌کالا با راه‌اندازی پلتفرم «اسمارتک» بستری را برای کمک به کسب و کارها برای بهبود اثربخشی و کیفیت تعاملات با مشتریان از طریق فناوری‌های بازاریابی فراهم کرده است. فروشندگان در این پلتفرم با تعامل و ارتباط موثر با مشتریان، شبکه تبلیغات هوشمند، سیستم همکاری در فروش، پلتفرم جمع‌آوری و بررسی رفتار کاربران آشنا می‌شوند. بیش از 250 میلیون پیام در «IN TRACK» (پلتفرم تعامل و ارتباط موثر با مشتری) ارسال شده است. 1075 کمپین در «ADVERGE» (شبکه تبلیغات هوشمند) اجرا شده و بیش از 2150 رسانه در پلتفرم «AFFILIO» (سیستم همکاری در فروش) فعالیت دارند.

دیجی‌کالا مگ؛ عضو توانمند بازاریابی محتوایی

اخبار، گزارش‌ها و مقالاتی درباره موضوعات مختلف تکنولوژی، سبک زندگی، فرهنگ و هنر را می‌توانید در دیجی‌کالامگ بخوانید. ماهانه بیش از 20 میلیون بازدید از بلاگ‌های گروه دیجی‌کالامگ و شـبکه‌های اجتماعی آن صورت می‌گیرد. بیش از 800 هزار نفر صفحات اینستاگرام گروه دیجی‌کالامگ را دنبال می‌کنند و بیش از 950 ویديوی تولیدشده توسط گروه دیجی‌کالامگ در این صفحات منتشر شده است. گروه دیجی‌کالامگ و شـبکه‌های اجتماعی آن قلب بازاریابی محتوایی دیجیکالا را تشکیل می‌دهد. مدیریت وبسایت‌های دیجیکالامگ و دیجی‌اسـتایل‌مگ، اینستاگرام دیجی‌کالامگ، و دیجی‌کالا لایف‌استایل بر عهده این تیم است و «دیجی‌کالا تلنت» و کمپین‌های بزرگ UGC از جمله فعالیت‌های مهم این مجموعه هستند.

بومی - محلی؛ کسب‌وکارهایی توانمند حتی در دورترین نقاط ایران

یکی از برنامه‌هایی که با نگرش عدالت اجتماعی و برابری دسترسی همه به منابع خرید و فروش آنلاین در دیجی‌کالا اجرا شدپروژه کارآفرینی بومی نام دارد. برنامه‌ای که حالا با مشارکت بیش از 3400 فروشنده بومی محلی در حال گسترش است و طی آن بیش از 30 هزار و 400 نوع محصول مختلف به فروش گذاشته شده. دیجی‌کالا برای گسترش این برنامه، 17 مرکز پشتیبانی محلی را هم راه‌اندازی کرده است. این پروژه با هدف معرفی و فروش محصولات بومی، خانگی و روستایی، فرصتی برای دیده شدن تلاش‌های تولیدکنندگان محلی ایران و دسترسی آسان‌تر کاربران علاقه‌مند به بازارهای محلی‌ است.

دیجی‌کالامهر؛ انجام کار نیک با شفافیت و هدفمندی بالا

دیجی‌کالا برای خودش یک سری مسيولیت‌های اجتماعی هم تعریف کرده و با همه توانش در حال اجرای این برنامه‌هاست. دیجی‌کالامهر در مهر 1400 بـرای ایجاد مسیری تازه در زمینه نیکوکاری و اسـتفاده از پتانسـیل‌های دیجی‌کالا در تامین و توزیع کالاهای موسسه‌های خیریه شروع به کار کرد. ایجاد مسیری آسان، شـفاف و قابـل اعتمـاد برای انجام کار نیک، هـدف دیجی‌کالا از راه‌اندازی دیجی‌کالامهر بود. پروژه‌ای که در حال حاضر 5253 نیکوکار در آن مشارکت دارند و طی آن 28114 کالای مورد موسسات خیریه با ارزشی به میزان 11.5 میلیارد ریال تهیه شده است.

دیجی‌کالا ‌بیزینس؛ خریدهای عمده و سازمانی برای همه کسب‌وکارها

خیلی مواقع پیش می‌آید که شرکت‌ها اعم از کوچک، متوسط و بزرگ در شروع کار نیاز به تجهیزات دارند. در چنین شرایطی آیا امکان خرید از دیجی‌کالا وجود دارد؟ «دیجی‌کالا بیزینس» پلتفرمی است که اساسا برای چنین مواقعی ساخته شده است. این پلتفرم تامین و خرید انواع کالاها در شرکت‌های کوچک، متوسـط و سازمان‌های بزرگ را با راه‌اندازی بازوی B2B تسهیل کرده است و تا کنون بیش از 30 هزار مشتری سازمانی از صنایع مختلف داشته. 80 درصد از 500 شرکت بزرگی که در ایران فعالیت می‌کنند از دیجی‌کالا خرید کرده‌اند. این سرویس در آبان 1400 شروع بـه فعالیت کرد و در کنار خرید سازمانی، بستری را برای خرید عمده فروش‌هـا در سراسر کشور بـه صورت آنلاین فراهم کرده است.

تعداد اعضای گروه دیجی‌کالا به اینجا ختم نمی‌شود و آنطور که در صفحات اول گزارش سال 1400 دیجی‌کالا می‌بینیم آپتایم، گنجه، دیجیفای و دیجی کلاود از دیگر اعضای این گروه هستند که به تازگی اضافه شده‌اند. همچنین کارخانه محتوا به عنوان زیرساخت محتوایی و مشخصات محصولات عرضه شده در دیجی‌کالا و نیز پیندو، مگنت و کمدا به عنوان اعضای فعال در حوزه تجارت اجتماعی همگی در کنار هم دیجی‌کالای 1400 را تشکیل می‌دهند. هر سال تعدادی پلتفرم جدید به دنیای «دیجی‌کالا» اضافه می‌شود تا کار را برای فعالیت در این بازار بزرگ آسان‌تر کند. تعدادی از از پلتفرم‌هایی که در این بخش از گزارش خواندید در سال 1400 وارد دیجی‌کالا شدند؛ محصولاتی مانند دیجی‌کالا مهر، دیجی‌کالا جت، دیجی‌کالا بیزینس، مگنت و گنجه. برای مطالعه شرح کامل گزارش سال 1400 دیجی‌کالا کلیک کنید.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد