مجمع یک عرضه اولیه | افزایش سرمایه کزغال چه شد؟

مجمع یک عرضه اولیه | افزایش سرمایه کزغال چه شد؟

امروز 2 بهمن 1400 مجمع عمومی فوق العاده شرکت زغال سنگ پروده طبس (کزغال) با حضور 80 درصد از سهامداران به منظور بررسی افزایش سرمایه این نماد برگزار شد. در این مجمع چه گذشت؟

به گزارش نبض بورس، مجمع عمومی فوق العاده شرکت زغال سنگ پروده طبس (کزغال) با حضور 80 درصد سهامداران، نماینده سازمان بورس، نماینده موسسه حسابرسی و بازرس قانونی و ناظرین به ریاست آقای درخشنده برگزار گردید، گزارش افزایش سرمایه به صورت زیر ارايه گردید:

هدف از انجام افزایش سرمایه کزغال

با توجه به پروسه برش در کارگاه‌های استخراج مکانیزه غربی که بعد از هر برش نیاز به جلو بردن شیلد و نگهداری سقف باز شده می‌باشد، بدلیل نوع شیلد موجود و پروسه جلو بردن AFC، عملا نگهداری سقف باز شده بلافاصله بعد از برش با شیلد موجود امکان پذیر نمی‌باشد. در صورتیکه از شیلد‌هایی با قابلیت سیستم کشویی در کاناپه بالایی که محل اتصال شیلد با سقف بوده استفاده شود، بعد از هر برش امکان نگهداری فضای برش خورده بوجود می‌آید. با توجه به بررسی شرایط زمین شناسی و ژيومکانیکی کارگاه‌های غربی معدن یک و همچنین انجام مشاوره با کارشناسان خارجی، لازم است شیلد مخصوص کاناپه قابلیت Extend جهت استفاده در کارگاه‌های غربی معدن یک خریداری گردد.

لازم به ذکر است در حال حاضر با توجه به افزایش عمق کارگاه‌های استخراج مکانیزه بعدی و کاهش زمان در دسترس هر شیفت کاری، افزایش و تداوم تولید زغال سنگ خام به روش مکانیزه جز با خرید، نصب و راه اندازی تجهیزات ست دوم لانگوال در کارگاه‌های غربی میسر نمی‌شود.

اهم اهداف خرید ست دوم لانگوال

• بهبود پایداری تولید و آماده به کاری تجهیزات
• افزایش ایمنی کارگاه‌های استخراج
• افزایش ظرفیت تولید زغال سنگ خام و کنسانتره
• کاهش هزینه‌های عملیات استخراج و افزایش سود آوری
• تامین نیاز بازار داخلی کنسانتره و توجه به توسعه بازار‌های هدف صادراتی
• ارتقای بهره وری تولید و منابع انسانی با بالا بردن شاخص سهم مکانیزه
• کاهش تاخیرات مکانیکی و برقی کارگاه استخراج
• کاهش زمان توقف بین کارگاه‌های استخراج

طی افزایش سرمایه حاضر شرکت در نظر دارد نسبت به خرید تجهیزات ست دوم لانگوال اقدام نماید که در صورت تحقق آن با توجه به مطالعات فنی و اقتصادی انجام شده، منجر به افزایش ظرفیت استخراج زغال سنگ خام به میزان 520 هزار تن در سال می‌شود که بخش عمده ظرفیت خالی ناشی از اجرای پروژه اصلاح مدار تغلیظ کارخانه زغالشویی (اسپیرال) را پوشش می‌دهد و در نهایت منجر به افزایش ظرفیت تولید کنسانتره زغال سنگ کک شو به میزان 208 هزار تن در سال می‌گردد. در نتیجه اجرای طرح تاثیر بسزایی بر سود آوری شرکت در سنوات آتی دارد و شرکت در نظر دارد ضمن استفاده بهینه از منابع مالی و برنامه ریزی صحیح جهت نحوه گردش و محل مصارف این منابع، حیات و تداوم فعالیت‌های عملیاتی شرکت را تضمین نماید، بدیهی است با در نظر گرفتن این شرایط، بروز رسانی تجهیزات در حوزه استخراج معادن زغال سنگ از ارجحیت بالایی برخوردار می‌باشد.

در حال حاضر سالیانه به میزان تقریبی 1.75 میلیون تن کنسانتره در کشور تولید می‌گردد که حدود 55 درصد از این تولید ملی، سهم منطقه معدنی طبس می‌باشد. شرکت زغال سنگ پرورده طبس در سال 1399 حدود 72 درصد تولید منطقه‌ای و 36 درصد تولید کشوری را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر کنسانتره زغال سنگ 3.080 هزار تن کسری دارد که شرکت کزغال با طرح‌های توسعه‌ای خود در مدار یک 68 هزار تن، ست دوم لانگوال 208 هزار تن، بلوک 6 پرورده 240 هزار تن و در مجموع با وجود طرح‌های توسعه‌ای کزغال نیز 2.565 تن کمبود کنسانتره وجود خواهد داشت.

پروژه‌های سرمایه گذاری شرکت

طرح توسعه خرید تجهیزات لانگوال طبق برنامه قرار بوده است که آبان 1401 به اتمام برسد که با توجه به مشکلات کرونا به دی ماه 1402 معوق شده است. درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه 3 درصد و ارزش ریالی آن 885 میلیارد تومان می‌باشد.

اورهال 1400 نیز تا کنون 94 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در سال جاری به اتمام خواهد رسید.

سولات مطرح شده در مجمع کزغال

آیا شرکت در سال 1402 اورهال دارد؟ اورهال همیشه وجود خواهد داشت. شرکت در حال حاضر یک ست لانگوال داشته که در هر اورهال 6 ماه خط تولید متوقف می‌شود. با خرید ست دوم لانگوال کارگاه‌ها همپوشانی خواهند داشت و با اورهال هر کارگاه گارگاه دیگر در حال تولید خواهد بود.

علت رقم بالای سایر هزینه‌ها در صورت مالی چیست؟ سایر هزینه‌های سربار شامل هزینه حفاری به علت آماس معدن و هزینه خرید چوب می‌باشد که اخیرا بسیار گران شده است. چوب در حال حاضر تنی 5.5 میلیون تومان می‌باشد. در کارگاه‌های سنتی به ازای هر تن زغال سنگ 35 تا 40 کیلو چوب مصرف می‌شود.

علت فروش پایینتر قیمت محصولات در داخل به نسبت خارج چیست؟ قیمت نهایی شده کک زغال در داخل 26.5 درصد شمش فولاد خوزستان تعیین شده است لذا شرکت با این قیمت در بورس کالا عرضه می‌کند.

در انتها افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 200 میلیارد تومان به مبلغ 350 میلیارد تومان (معادل 75 درصد) از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران مورد تصویب سهامداران قرار گرفت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد