قیمت جدید سیمان اعلام شد | آخرین وضعیت عرضه میلگرد

قیمت جدید سیمان اعلام شد | آخرین وضعیت عرضه میلگرد

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا به امروز شاهد روند نزولی قیمت‌ها به‌ویژه سیمان و فولاد هستیم.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سیف الله امیری افزود: ورود سیمان به بورس کالا از خرداد ماه امسال آغاز شد و از آن زمان تاکنون، همه هفته قیمت پایه برای آن تعیین می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: از زمانی که سیمان به بورس کالا وارد شده، قیمت آن از کیسه‌ای 25 هزار تومان فراتر نرفته است.

این مقام مسوول همچنین گفت: در سیمان فله نیز قیمت‌ها در محدوده تنی 387 هزار تومان با نوسانات اندکی همراه بوده است.

وی با اشاره به عرضه دی‌ماه سیمان در بورس کالا، یادآور شد: قیمت‌ها در سیمان کیسه‌ای حدود 25 هزار تومان و در سیمان فله تنی 387 هزار تومان ثبات داشت و از زمان عرضه به بورس، حداکثر نوسانات قیمتی سیمان کیسه‌ای بین 4.5 تا 5.5 درصد بوده است.

امیری ادامه‌داد: اکنون و با محدودیت‌هایی که برای برق و گاز کارخانجات اعمال شده، اما همچنان تولید با کف عرضه در بورس ارايه می‌شود .

وی اظهار داشت: در ماه‌های اخیر با هر بار عرضه سیمان در بورس، بین یک میلیون تا 1.2 میلیون تن عرضه شد، در حالی که تقاضا برای آن بین 800 تا 900 هزار تن بوده است.

ثبات قیمت در گروه فولادی‌ها

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه به قیمت‌های شمش فولاد اشاره کرد که از تیرماه امسال با قیمت 13 هزار و 219 تومانی در هر کیلو، با کاهش تدریجی اکنون به 12 هزار و 495 تومان رسیده است.

وی یادآور شد: ورود به بورس شمش فولاد از چند سال قبل اتفاق افتاده است، اما شرکت‌ها استقبال چندانی نمی‌کردند تا اینکه از سال 97 با تشدید تحریم‌های ظالمانه آمریکا، عرضه در بورس این کالا با شدت بیشتری پیگیری شد.

امیری، به قیمت 19 هزار و 500 تومان هر کیلو ورق فولاد گرم در تیرماه امسال اشاره کرد که تا 23 هزار و 500 تومان در مرداد ماه هم رسید، اما با پیگیری‌های متعدد وزارت صمت و برگزاری جلسات اکنون به 20 هزار و 400 تومان رسیده است.

وی خاطرنشان‌کرد: در این مدت قیمت ورق سرد فولادی تقریبا با ثبات همراه بود و اکنون در محدوده کیلویی 23 هزار و 600 تومان قرار دارد.

این مقام مسوول با اشاره به رصد همه روزه قیمت‌ها و بازار از سوی کارشناسان وزارت صمت، تصریح‌کرد: روند کاهشی قیمت‌ها در بخش فولاد ادامه دارد و به ثبات خواهد رسید.

برنامه ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی

امیری در ادامه به برنامه دولت سیزدهم برای ساخت سالیانه یک میلیون دستگاه واحد مسکونی اشاره کرد و گفت: در بخش تامین سیمان برای این طرح بزرگ هیچ مشکلی وجود ندارد، زیرا از یک طرف سالیانه به‌طور متوسط 20 میلیون تن صادرات سیمان و کلینکر داریم که به معنای وجود ظرفیت مازاد است.

وی افزود: از سوی دیگر، از مجموع ظرفیت 88 میلیون تنی سیمان کشور، اکنون 65 میلیون تن آن فعال است و در صورت لزوم، ظرفیت‌های خالی موجود فعال خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ادامه‌داد: در موضوع میلگرد که دیگر کالای پرمصرف در احداث ساختمان است نیز هم اکنون بین 400 تا 500 هزار تن در انبارهای شرکت‌ها وجود دارد که مقرر شده شرکت‌ها طی قراردادی با وزارت مسکن، آن را با قیمت بورسی به فروش برسانند.

وی خاطرنشان‌کرد:‌ به‌طور قطع در صورت نیاز به میلگرد بیشتر، امکان واردات نیز وجود دارد.

امیری بیان‌داشت:‌ به‌طور قطع اجازه نخواهیم داد قیمت میلگرد دستخوش نوسان شود، زیرا طرح ملی مسکن نیز قرار نیست یک‌روزه ساخته شود.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد