چرا بازار بدهی رقیب بازار سهام نیست؟

چرا بازار بدهی رقیب بازار سهام نیست؟

ولید هلالات، ريیس هیيت‌مدیره سبد گردان اقتصاد بیدار امروز به بررسی معاملات بازار بدهی و اینکه آیا معاملات این بازار درروند قیمت سهام اثرگذار است یا خیر، پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه دو بازار بدهی و سهام به‌هیچ‌ عنوان رقیب یکدیگر نیستند، گفت: کارکرد هر دو این بازارها تامین مالی است و بر همین اساس نمی‌توان آن‌ها را رقیب یکدیگر دانست، این نظریه که حجم بالای معاملات اوراق بدهی باعث سرکوب بازار سهام می‌شود، کاملا اشتباه است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا عامل ریزش بازار سهام سیاست‌گذاری بانک مرکزی و تغییر نرخ‌های بهره در بازار بدهی است یا خیر، گفت: همیشه سناریوهای مختلفی برای بازارها وجود دارد اما در برخی زمان‌ها سیاست‌گذار عمدا یا سهوا سیاست‌ها را به‌گونه‌ای طراحی می‌کند که در بازارها اثر منفی می‌گذارد، تغییرات نرخ بهره در بازار بین‌بانکی نیز که طی سال گذشته رخ داد ازجمله این سیاست‌ها بود.

این کارشناس بازار سرمایه در توضیح بیشتر این موضوع گفت: اصل جریان این است که مردمی شدن بازار سرمایه با کاهش نرخ بهره بین‌بانکی همراه و این برداشت ایجاد شد که سیاست‌گذار نرخ بهره را کاهشی کرده تا بازار سهام نقش پررنگ‌تری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه چنین برداشتی باعث افزایش P/E در بازار سهام شد، تاکید کرد: به نظر می‌رسد اگر چنین برداشتی برای سرمایه‌گذاران بازار سهام ایجاد نشده بود طی سال گذشته شاهد فرازوفرودهای شدید در بازار نبودیم.

هلالات با تاکید بر اینکه سیاست‌گذار باید به عواقب تصمیم‌هایش در کوتاه‌مدت و بلندمدت توجه کند، گفت: وقتی در اقتصاد نرخ بهره بین‌بانکی از سطح 13 الی 14 در صد یک‌باره در 6 ماه به بیش از 20 در صد افزایش می‌یابد اتفاق منفی است که تبعات روانی برای بازار سهام به همراه دارد.

ريیس هیيت‌مدیره شرکت سبد گردان اقتصاد بیدار با تاکید بر اینکه ازلحاظ علمی بازار بدهی رقیب بازار سهام نیست، بیان کرد: اما توده مردم قرار نیست با مفاهیم اقتصادی آشنا باشند چون مبحثی کاملا تخصصی است بلکه سیاست‌گذار نباید به‌گونه‌ای رفتار کند که واکنش‌های اشتباهی را از سوی سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه انتشار اوراق از سوی دولت برای تامین مالی یک سیاست رایج در همه کشورها است، افزود: اینکه دولت‌ها برای کسری بودجه اوراق منتشر کنند از کم ریسک ترین تصمیم‌ها است که در همه دنیا رواج دارد اما نحوه سیاست‌گذاری و نرخ‌گذاری آن بسیار مهم است.

هلالات در پاسخ به این پرسش که انتشار اوراق بدهی و حجم بالای معاملات در بازار بدهی چه اثری در بازار سهام دارد، اظهار کرد: کارکرد هر دو این بازارها تامین مالی است اما رقیب هم نیستند، این تصور که حجم بالای اوراق بدهی باعث سرکوب بازار سهام می‌شود کاملا اشتباه است، آنچه باعث شده فعالان بازار سهام به رونق بازار بدهی و حجم بالای معاملات این بازار معترض شوند، این تصور است که دولت و بانک مرکزی تمرکز و توجه را روی بازار بدهی گذاشته و بازار سهام را در شرایط ریزشی رها کردند.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه ورود پول به اوراق دولتی و بازار بدهی به معنای خروج پول از بازار سهام نیست و حجم بالای معاملات در بازار ثانویه به‌هیچ‌وجه اثر منفی بر بازار سهام ندارد، ادامه داد: تردیدها و ابهامات پیش روی بازار سرمایه باعث شده تا معامله گران از بازار سهام عقب‌نشینی کنند.

وی وضعیت این روزها را شرایط برزخی دانست و گفت: در وضعیت حال حاضر متغیرهای کلان اقتصادی همگی در شرایط برزخی هستند و همه بازارها در رکود قرار گرفته‌اند. در بازار سهام وقتی شرایط برزخی می‌شود بازار به‌طور ادامه‌داری افت می‌کند درحالیکه در بازارهای رقیب با ورود به این دوره، فروشنده‌ها متوقف می‌شوند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد